Regulamin sklepu internetowego - błędy e-przedsiębiorców

Popularność sklepów internetowych stale rośnie. Prawie połowa Polaków chociaż raz kupiła coś online. Główną zaletą takich zakupów jest to, że można je zrobić o dowolnej porze i z dowolnego miejsca, jeśli tylko posiadamy dostęp do sieci, a w dodatku zostają one dostarczone wprost do mieszkania. Jednak, aby móc prowadzić sklep internetowy należy spełnić kilka wymogów prawnych. Jednym z nich jest wymóg, by spisać regulamin sklepu internetowego.

Regulamin sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego jest umową oferowaną klientowi, w której określone są zasady, na jakich odbywa się sprzedaż towaru lub usługi. Jego treść powinna być zgodna z obowiązującym prawem, zwłaszcza w zakresie ochrony konsumentów. Niestety wiele sklepów podczas tworzenia regulaminu za bardzo dopasowuje go do swoich potrzeb, zapominając o prawach klientów. Trzeba pamiętać, że zamieszczenie niekorzystnych dla konsumenta punktów regulaminu może pociągnąć za sobą konsekwencje w postaci kar finansowych.

Coraz częściej regulaminy sklepów internetowych kontrolowane są przez organy państwowe. Dzieje się tak dlatego, że są łatwo dostępne - każdy sklep musi posiadać regulamin na swojej stronie internetowej. Ponadto rośnie również świadomość konsumentów na temat praw, jakie posiadają, co może skutkować rosnącą ilością pozwów o uznanie danego zapisu w regulaminie jako klauzuli niedozwolonej umownej. Według  Art. 385¹ Kodeksu cywilnego za niedozwoloną klauzulę umowną uważa się taki zapis, który nie został uzgodniony indywidualnie z konsumentem, a narzuca mu prawa i obowiązki sprzeczne z dobrymi obyczajami i znacznie narusza jego interesy. Rejestr zapisów uznanych za klauzule niedozwolone jest dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Regulamin sklepu internetowego - najczęstsze błędy

Poniżej prezentujemy najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia regulaminu przez sklepy internetowe. Tworząc swój regulamin koniecznie się ich wystrzegaj!

1. Kopiowanie treści regulaminu od innych sklepów internetowych. 

To najczęściej spotykany błąd występujących w polskim e-commerce. Znaczna część nowych regulaminów powstaje poprzez kopiowanie treści z tych już istniejących. Wzorowanie się na cudzym regulaminie może skutkować powieleniem poważnych błędów, w tym niedozwolonych klauzul umownych. Kopiując czyjś regulamin nigdy nie ma pewności, że został on skonsultowany ze specjalistą i że nie zawiera błędów merytorycznych.

2. Naszpikowanie regulaminu tekstami ustaw.

Dobrą praktyką jest powoływanie się w regulaminie na ustawy, np. w przypadku zapisu mówiącego o odstąpieniu od umowy. Jednakże wstawienie zapisów ustaw bezpośrednio do regulaminu może spowodować, że nie będzie on wystarczająco zrozumiały dla klienta. Regulamin sklepu internetowego jest jednym z elementów komunikacji z klientem, dlatego powinien być on dla niego zrozumiały.

3. Przeładowanie treścią.

Często zdarza się, że w treści regulaminu umieszcza się mnóstwo niepotrzebnych zapisów, a im więcej treści, tym większa szansa na przypadkowe stworzenie klauzuli niedozwolonej. Część informacji można umieścić na stronie z towarem lub podsumowującej zamówienie. Dodatkowo obszerność takiego regulaminu może przyczynić się do tego, że ważne zapisy zostaną przytłoczone nadmierną liczbą niepotrzebnych informacji.

4. Niedozwolone klauzule umowne.

Tak jak wspominaliśmy, wiele sklepów internetowych tworzy regulaminy, które są dostosowane do ich własnych potrzeb. Zapisy, które się w nich pojawiają, najczęściej naruszają prawa konsumenta poprzez:

  • ograniczenie jego praw, w tym możliwości reklamacji lub odstąpienia od umowy,

  • zniesienie odpowiedzialności sprzedawcy, w tym za niezgodność towaru z umową, błędne informacje na stronie internetowej czy też za dostawców towaru,

  • możliwość nagłej zmiany regulaminu,

  • narzucenie miejsca rozpatrywania sporów.

i mogą zostać uznane przez sąd za niedozwolone klauzule umowne.