Oszczędności w firmie - od czego zacząć?

Stare polskie przysłowie mówi: „grosz do grosza, a będzie kokosza”. Globalny kryzys ekonomiczny zapoczątkował modę na oszczędzanie. Do łask wróciły przetwory na zimę, popularnością cieszą się second handy, eventy, podczas których uczestnicy wymieniają się używaną odzieżą i sprzętami codziennego użytku, pchle targi. Zastanów się, czy w twoim przedsiębiorstwie pieniądze nie są wyrzucane w błoto. Przeczytaj i dowiedz się, jak mądrze oszczędzać i gdzie szukać oszczędności w firmie.

W oszczędzaniu najważniejszy jest plan

Na początku zastanów się, w jakim miejscu jesteś. Dokładnie przeanalizuj wydatki i przychody twojej firmy, zrób tabelę. Po jednej stronie umieść koszty stałe, takie jak pensje dla pracowników, wynajem biura; po drugiej koszty ruchome - paliwo, rachunki, koszt zakupu papieru do drukarek itp. Następnie wytycz cel, określ, ile i w jakim czasie chcesz oszczędzić. Zrób plan oszczędzania. Spisz nowe reguły i zapoznaj z nimi resztę pracowników.

Wyłączaj światło - oszczędzaj energię

Oszczędzanie na mediach brzmi banalnie, jednak często nie zdajemy sobie sprawy, jak dużo wody i prądu marnujemy. Na początek przejrzyj swoje umowy z dostawcami prądu i gazu, być może uda ci się znaleźć korzystniejszą ofertę. Po drugie optymalizuj korzystanie ze sprzętów biurowych. Wyłączaj maszyny, gdy nie pracują, gaś światło, zakręcaj wodę. W okresie grzewczym nie rób sauny, rozsądnie używaj ogrzewania. Podobnie w lecie - nie przesadzaj z klimatyzacją. Sprawdź okna i drzwi. Jeśli ucieka przez nie ciepło, uszczelnij je na zimę, a w dłuższej perspektywie pomyśl o tym, aby je wymienić. Na dłuższą metę zapewni to znaczne oszczędności.

Dbaj o pracowników - nie oszczędzaj na nich!

Dobrze zarabiający, zadowolony i rozwijający się pracownik to największy kapitał firmy. Pamiętaj o tym. Nie oszczędzaj na pracownikach poprzez dokładanie zadań, pracę po godzinach, zaniżanie wypłat - długoterminowo stracisz więcej.

Dbaj o środowisko i oszczędzaj pieniądze

Inwestuj w energooszczędne technologie. Wybieraj e-faktury. Ogranicz zużywanie materiałów biurowych. Jeśli musisz coś wydrukować, rób to dwustronnie. Używaj tańszych w eksploatacji drukarek laserowych.

Telefony i internet - zmniejsz rachunki

Wybierz najkorzystniejsze oferty. Wielu usługodawców proponuje specjalne pakiety dla firm, dzięki którym zmniejszysz rachunki za telefony.

Przy okazji warto pomyśleć o zmianie warunków korzystania z internetu. Zapytaj dostawcę, czy ma dla ciebie jakąś atrakcyjną promocję. Negocjuj!

Przenieś się na chmurę

Zamiast inwestować w rozbudowę własnej infrastruktury IT, skorzystaj z tańszych i wydajniejszych technologii cloud computingowych. Odpadną koszty utrzymania i obsługi własnej serwerowni.

Wpółpracuj i oszczędzaj

Jeśli to możliwe, nawiąż współprace z sąsiednimi firmami. Razem możecie korzystać z opcji zakupów grupowych, robić duże zakupy, dzielić koszty przesyłek i kanały dystrybucyjne.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Ubezpiecz sprzęty biurowe. W przypadku awarii unikniesz wysokich kosztów naprawy. Nie zrażaj się tym, że na początku oszczędzanie wiąże się z wieloma inwestycjami. Działaj długoterminowo. Liczy się trwała zmiana, a nie krótki doraźny zysk. Radykalne cięcia kosztów często mają efekt odwrotny do zamierzonego. Postępuj rozważnie i nie panikuj.

Oszczędzanie się opłaca!

Wprowadzone zmiany zaowocują, jeśli potraktujesz je poważnie. Niełatwo przyzwyczaić się do nowych rozwiązań, ale skoro chcesz oszczędzać, musisz wykazać się konsekwencją. Ważne też, aby pracownicy znali i rozumieli nowe zasady. Porozmawiaj ze swoim zespołem. Wytłumacz swoją wizję. Przedstaw cel. Być może pracownicy podsuną ci kolejne pomysły. Ich zaangażowanie sprawi, że oszczędzanie będzie bardziej efektywne. Nie musisz wprowadzać wszystkich rozwiązań jednocześnie - stopniowe realizowanie kolejnych punktów planu oszczędzania może mieć charakter grywalizacji, przez co stanie się atrakcyjniejsze i łagodniejsze. Pamiętaj, że omawiana w tekście oszczędność nie jest spowodowana nagłym kryzysem finansowym w firmie. Oszczędzanie ma tu charakter jakościowej, przemyślanej zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Gdy uda ci się osiągnąć cel, oszczędności wykorzystaj na rozwój firmy.