0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Monitoring konkurencji - zbadaj działania swoich rywali

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Analiza konkurencji i jej poczynań to jedno z bardzo istotnych działań dla każdej firmy chcącej sprawnie funkcjonować na rynku. Bez względu na fakt, czy jest to duża korporacja, czy też mały biznes rodzinny, działania konkurencji są niezmiernie motywujące, ale zarazem niebezpieczne dla funkcjonowania każdej z nich. Czasami sprawdzone przez konkurentów rozwiązania mogą wręcz zdecydować o “być albo nie być” danej firmy na rynku. Dlatego też monitoring konkurencji to konieczność i w trakcie planowania strategii działań swojego przedsiębiorstwa watro je dobrze poznać.

Nietrudno się zorientować, że największą wagę do śledzenia zachowań konkurencji przykłada się na samym początku funkcjonowania firmy, a nawet jeszcze przed jej rozpoczęciem. Sprawdzenie, co robi największy konkurent, w jaki sposób i jakie są efekty takowych poczynań, stanowi podwalinę  planów działań niejednej z obecnych na rynku firm.

Żyjąc w czasach wszechobecnego internetu i obserwując trend przenoszenia niemal wszystkiego ze świata offline do sieci, istotnym staje się monitoring konkurencji i analizowanie wszelkich jej działań w tym obszarze. Dlatego też w niniejszym artykule skupimy się na tym, w jaki sposób można sprawdzić, co robi nasza konkurencja w internecie i przy wykorzystaniu jakich narzędzi można się o niej dowiedzieć naprawdę bardzo dużo.

Po co jest analiza i monitoring konkurencji?

Wiadomym jest, że w życiu warto uczyć się na błędach innych. Szczególnie w biznesie warto wykorzystać tę zasadę, choćby wchodząc w dotychczas nowy i nieznany nam obszar działalności czy też obcą dotychczas branżę. Często sami konkurenci obecni na rynku już od dłuższego czasu, którzy przetestowali pewne rozwiązania, są w stanie podsunąć wiele ciekawych i sprawdzonych pomysłów, jedyne co warto wówczas zrobić, to najzwyczajniej skorzystać z tego doświadczenia. Może się zdarzyć, że pewne własne pomysły działań okażą się dużo lepsze i nie warto ich lekceważyć, jednak należy być zarówno tam, gdzie są już nasi rywale, jak i tam gdzie jeszcze nie wpadli na pomysł, by dotrzeć. A wykorzystując ich sprawdzone pomysły oraz własne innowacyjne rozwiązania, można osiągnąć prawdziwy sukces.

Czasami brak wiedzy wręcz wymusza obserwację i monitoring konkurencji. To paradoksalnie wpływa na naszą korzyść, bowiem zmuszeni sytuacją korzystamy z tego, co wypróbowali na własnej skórze inni. A czy byłoby tak gdybyśmy sądzili, że jesteśmy specjalistą w danym obszarze? Czy chętniej patrzylibyśmy na poczynania innych, skoro czujemy się od nich lepsi? Tu warto pamiętać, że spojrzenie świeżym okiem/z innej strony na znane nam tematy może być bardzo korzystne.

Monitoring konkurencji bez wątpienia pozwala na określenie własnej pozycji na rynku. Dzięki temu zawsze wiadomo, czy pojawiały się jakieś nowe firmy, produkty, czy też inne rozwiązania, które mogą stanowić zagrożenie dla funkcjonowania biznesu, a zarazem uświadomić, że otoczenie nie śpi, o czym trzeba pamiętać i nie tracić czujności.

Analiza i monitoring konkurencji - co sprawdzać?

Warto poznać swoich konkurentów - to nie ulega wątpliwości. Teraz pozostaje tylko każdego z nich dokładnie prześwietlić. Rodzi się jednak pytanie, co warto wiedzieć o rywalach i ich działaniach realizowanych w internecie. I tutaj polecimy kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, pamiętając jednak o tym, że lista nie jest zamknięta, podobnie jak ludzka kreatywność i możliwości jakie daje internet.

Globalne rankingi a analiza i monitoring konkurencji

Analizę i monitoring konkurencji w internecie bez wątpienia warto rozpocząć od sprawdzenia i odpowiedzi na kilka podstawowych pytań związanych z samą obecnością w świecie online:

  • Kto jest naszym prawdziwym konkurentem i czy działa on w sieci?
  • Czy są dostępne opublikowane w sieci rankingi związane z moją branżą i obszarem działalności, które mogą stanowić punkt odniesienia?
  • Na jakim rynku działają nasi rywale -  lokalnie czy globalnie?
  • Czy nasi rywale są widoczni w internecie - choćby w wyszukiwarce?
  • Jakie kanały komunikacji online wykorzystują do pozyskiwania klientów?

Dysponując tak bogatą analizą bieżącej sytuacji w odniesieniu do każdego konkurenta, jesteśmy bez wątpienia w posiadaniu cennych informacji pozwalających nam kompleksowo spojrzeć na własną pozycję względem całej branży. Łatwo jest również wyselekcjonować te obszary i miejsca, w których jesteśmy lub nie. Cennym narzędziem pomocnym do tego rodzaju analizy jest AlexaRank - źródło danych przydatne w kontekście określenia miejsca własnego i rywali w globalnym rankingu pod względem najbardziej podstawowych danych dotyczących WWW. Oczywiście poza wersjami darmowymi AlexaRank czy SimilarWeb oraz SpyFu zawsze istnieje możliwość nabycia dostępu płatnego, umożliwiającego uzyskanie większej ilości informacji na dany temat.

Monitoring konkurencji, czyli na którym miejscu w wyszukiwarce

Mówiąc: internet, automatycznie na myśl przychodzi wyszukiwarka - a w naszym kraju Google. Aktualnie nie ma chyba internauty, który nie korzystałby z tego narzędzia. Stąd bardzo ważne jest sprawdzenie własnych konkurentów pod kątem obecności właśnie w tym miejscu. Wyszukiwarka daje wiele możliwości i to nie tylko w formie płatnych reklam. Bez wątpienia nie warto zlekceważyć mocy tego medium/kanału. Szczególnie widząc wysokie pozycje rywali w wynikach wyszukiwań, dbających i pilnujących pozycji w odniesieniu do konkretnych słów kluczowych, nie należy pozostawać w tyle. Sam fakt realizacji działań SEO przez konkurentów dowodzi słuszności i zasadności prowadzenia tego typu zadań, jednak istotne jest odpowiednie zdefiniowanie słów kluczowych, które przełożą się na odpowiednią ilość i stargetowanie grupy docelowej. Dlatego analiza konkurencji pod tym kątem może okazać się bardzo przydatna, a pomocnymi w tym procesie mogą się okazać narzędzia m.in. takie jak SEMstorm, Positionly, webpozycja, SERPmonster, SEOstatio, stat4SEO itp.

Polecenia a analiza i monitoring konkurencji 

Obecność w wynikach organicznych wyszukiwarki to efekt licznych działań. Warto podkreślić tu rolę linków stanowiących odesłanie do naszej strony z innych miejsc w sieci. Dzięki temu, że ktoś z zewnątrz polecił stronę i zamieścił u siebie link do niej, ma ona większe szanse wypłynąć na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwań. Stąd też im więcej dobrych jakościowo linków zwrotnych dla konkurenta, tym większa szansa na bycie lepiej widocznym w wyszukiwarce niż my. Warto więc śledzić, kto i gdzie poleca strony konkurentów, aby skutecznie wykorzystać tę wiedzę, planując własne działania w tym zakresie. Niezmiernie pomocne w tym mogą okazać się takie narzędzia jak m.in.  Majestic, WebMeUp czy Ahrefs.

Analiza i monitoring konkurencji  - porównajmy się

Kiedy prowadzimy działalność związaną z e-commerce, dobrym sposobem na przegląd oferty produktowej czy choćby sprawdzenie cen konkurencji są porównywarki internetowe. Ceneo, Nokaut, Skąpiec i inne to źródło informacji, którego podczas analizy konkurencji nie warto pomijać. Oczywiście należy także wspomnieć najpotężniejsze na naszym rynku e-handlu Allegro, które w wyścigach z rywalami również może podsunąć niejedną wskazówkę.

Opinie a monitoring konkurencji

Klient konkurencji i opinia jaką o niej wystawia, choćby w internecie, to dla nas bardzo  cenne źródło informacji. Stąd śledzenie informacji - zarówno na własny temat, jak i na temat konkurencji, czy to w mediach społecznościowych, czy też na wszelkiego rodzaju forach - nie powinno zostać pominięte podczas takich analiz. Te cenne wskazówki i uwagi to sygnały z rynku, na które trzeba zwracać szczególną uwagę, albowiem to one kształtują nasz wizerunek w oczach przyszłych i obecnych klientów, ale również i innych podmiotów. Obecnie na rynku można znaleźć kilka narzędzi służących monitorowaniu treści publikowanych w internecie, np. Brand24, SentiOne, Instytut Monitorowania Mediów, Monitori, NewsPoint czy też Google Alerts.

Analiza i monitoring konkurencji  - konkurencja to ludzie

Nie można pominąć faktu, że nasza konkurencja to tak naprawdę ludzie, którzy stoją za firmą. Warto, pamiętając o tym, sprawdzić, kto stoi za sukcesem naszych rywali czy też kogo nasi rywale szukają, zatrudniają albo zwalniają. Nowe stanowisko w konkretnym dziale to może być bardzo znaczący sygnał. Serwisy takie jak Facebook, LinkedIn czy GoldenLine, jak i sama wyszukiwarka Google to miejsca, które bez wątpienia mogą być przy tym bardzo pomocne.

Analiza i monitoring konkurencji - jak reklamować

Płatne kampanie to także skuteczna forma pozyskania klientów. Istotne jest jednak czy dokona się dobrego doboru odpowiednich działań. Warto więc także i w tym wypadku posiłkować się doświadczeniem konkurencji, która może, właśnie regularnie wykorzystując pewien rodzaj medium, sprawdziła, że faktycznie jest to działaniem wartym wydanych pieniędzy. Analiza miejsc w których obecni są rywale z odpłatnymi reklamami, samego sposobu i formy zastosowanego przekazu to cenna wskazówka, którą można bardzo efektywnie wykorzystać dla samego siebie. Pomocnym mogą okazać się tutaj wspomniane wcześniej takie narzędzia jak SEMstorm, SEMrush i SpyFu.

Monitoring konkurencji  i co dalej?

Samo zebranie danych to dopiero połowa sukcesu. Teraz nadchodzi pora na ich przetrawienie i zestawienie w taki sposób, aby możliwe było wyciągnięcie odpowiednich wniosków mających znaczący wpływ na późniejsze decyzje.

Odpowiednia analiza i wyciągnięcie z niej konstruktywnych wniosków to przepis na prześcignięcie konkurencji i niepozostawanie w tyle, a tym samym szansa na zawalczenie lub utwierdzenie swojej stabilnej pozycji na rynku.

To w jaki sposób wykorzystamy zebrane dane w głównej mierze zależy od nas i naszego zaangażowania. Narzędzia do monitorowania działań konkurencji są niezmiernie pomocne, jednak warto pamiętać, że nie wyciągną one tak daleko idących wniosków jak człowiek, który będzie potrafił je odpowiednio wykorzystać. Dane zabrane z wielu systemów to potężna broń, jeżeli tylko wie się, jak z tej broni można skorzystać.

Pamiętajmy, konkurencja nigdy nie śpi i zawsze może być o krok przed nami, jeśli choć na chwilę stracimy ją z oczu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów