Social media w biznesie - YouTube (cz.4)

YouTube w przedsiębiorstwie

YouTube to drugi największy w Polsce portal społecznościowy. Agencja TUBE.AD ustaliła jego zasięg na 13,4 mln użytkowników. To oznacza, że jest odwiedzany przez ⅔ wszystkich polskich internautów. Największą popularnością YouTube cieszy się w przedziale wiekowym 25-44. Według TUBE.AD w tym wieku jest 11 mln Polaków, z czego 6 mln to użytkownicy serwisu. Ponadto silną reprezentację mają miasta - mieszka w nich 66% wszystkich odwiedzających.

YouTube odróżnia się od pozostałych kanałów social media tym, że do jego prowadzenia potrzeba zdecydowanie większych nakładów. Konieczna jest ekipa dobrych filmowców, którzy będą zajmować się kręceniem materiałów reklamowych. Ponadto trzeba znaleźć też specjalistę od obróbki zrealizowanych ujęć. Jeżeli w twojej firmie istnieje już zespół od reklam filmowych, musi on dokładnie poznać specyfikę YouTube’a, by dostosować swój warsztat pracy. Pamiętaj, że kanał na tym portalu nie może działać w osamotnieniu - promuj dostępne na nim materiały za pomocą Facebooka, NK.pl oraz Google Plus. Co jeszcze trzeba wiedzieć o marketingu na tym medium? Zapraszamy do lektury naszych wskazówek.

  • Internauci szybko się nudzą. Aby przyciągnąć ich uwagę na dłużej, musisz zaciekawić ich już w trakcie pierwszych sekund filmu
  • Mobilizuj swoich widzów. Powinny się pojawiać apele o uczestnictwo - polubienie, subskrypcję, komentarz, podzielenie się na Facebooku, obejrzenie nowego filmu itp.
  • Dobrze opisuj swoje klipy. Dodawaj miniatury, które pozwolą na łatwe zorientowanie się, o czym jest dany materiał. Aby ułatwić internautom szukanie, każdy filmik oznaczaj odpowiednimi tagami.
  • W filmikach dodawaj adnotacje. Mogą one być np. śmiesznymi wstawkami albo odnośnikami do innych klipów. Internauci je bardzo lubią! 
  • Twórz tematyczne playlisty, które są wielkim ułatwieniem dla użytkowników. Dzięki nim mogą oglądać klipy jednym ciągiem, bez ręcznego przełączania się. 
  • Jeśli masz taką możliwość, raz na jakiś czas przeprowadzaj transmisje na żywo. Dla przedsiębiorstw medialnych to wręcz konieczność, inne firmy mogą z tej opcji korzystać np. przy relacjonowaniu nocnej wyprzedaży.
  • Zintegruj konto z Google Plus. W ten sposób możesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców np. poprzez Hangout. W profilu G+ można też umieścić więcej informacji.
  • Korzystaj z wielu platform social media. Oprócz integracji z Google Plus warto wrzucać i promować filmiki na Facebooku. Sprzężenie trzech potężnych kanałów komunikacji może dać synergiczny efekt.
  • Wszyscy kochają filmiki zza kulis i “making of” z zabawnymi wpadkami podczas kręcenia klipów.
  • YouTube to serwis społecznościowy - postępuj więc tam tak samo jak na Facebooku. Reaguj, komentuj i pytaj. Twórz dobre relacje z widzami. Świetnym pomysłem jest zadanie w filmiku jakiegoś pytania, na które internauci mogą odpowiedzieć w komentarzach.
  • Korzystaj z tego, co aktualnie jest na topie. Jeśli jest Halloween - wrzuć coś w nastroju tego święta. Jeżeli w wyszukiwaniach króluje temat końca świata - nawiąż do tego w materiale. Bądź na bieżąco z newsami.
  • Uatrakcyjnij swój kanał. Dodaj ciekawy opis, trafne tagi i fajna miniaturkę. Dopasuj szatę graficzną kanału do twojej firmy, używając charakterystycznej kolorystyki i motywów symbolicznych.
  • Stwórz widok kanału dla osób, które jeszcze go nie zasubskrybowały - umieść tam przyciągający uwagę “zwiastun”.
  • Korzystaj z YouTube Analitics. Dzięki temu narzędziu dowiesz się, kto ogląda twoje filmiki. To znacznie ułatwi optymalizowanie kanału pod określonych odbiorców.
  • Jeżeli kanał jest regularnie odwiedzany przez obcokrajowców, do wszystkich filmików dodaj angielskie napisy.