W sieci można kupić wszystko – zaczynając od produktów spożywczych, poprzez ubrania, środki czystości, kosmetyki, meble, bilety, a kończąc na mieszkaniach, domach i środkach transportu. Zatem dlaczego nie otworzyć własnego biznesu e-commerce?
Statystyki
Badania przeprowadzone na potrzeby raportu E-commerce w Polsce 2016, pokazują, że już 48% polskich internautów dokonało przynajmniej jednego zakupu w internecie, a aż 47% robi to regularnie. Jako powody zdecydowania się na zakupy online wskazują na wygodę, większą dostępność towarów, oszczędność czasu i pieniędzy czy możliwość zakupów o dowolnej porze. Poza samym kupowaniem produktów internauci twierdzą również, że w sieci poszukują konkretnych przedmiotów i porównują ich ceny. Najchętniej kupowane przez nich produkty to odzież i obuwie, sprzęt RTV/AGD, książki, płyty, sprzęt komputerowy i urządzenia mobilne.
Zalety prowadzenia e-commerce
Można znaleźć wiele pozytywnych aspektów prowadzenia e-commerce.
-
ograniczenie kosztów związanych z wynajmem powierzchni,
-
ograniczenie zatrudnienia pracowników,
-
indywidualny i łatwy kontakt z klientem.
E-commerce to jednak niełatwy biznes. Aby odnieść sukces, trzeba pracować nad wieloma elementami działalności. Potrzebne są przede wszystkim:
-
dobry pomysł,
-
odpowiedni asortyment,
-
badania rynku,
-
strategia,
-
grupa docelowa do której kierujemy nasz produkt,
-
skuteczne wypozycjonowanie strony,
-
odpowiednia promocja.
Dlatego zanim zdecydujemy się na tę formę zarobku, warto dobrze przemyśleć sprawę, czy aby na pewno się w tym odnajdziemy.
Należy mieć na uwadze, że e-commerce to nie tylko same plusy. Musimy pamiętać, że wielu ludzi nie lubi kupować kota w worku, wolą pójść do tradycyjnego sklepu i tam dokładnie obejrzeć towar przed jego zakupem. Jednak w przypadku transakcji online zdarza się też odwrotnie. Coraz popularniejsze staje się zachowanie ROPO (research online, purchase offline). Polega na przeglądaniu asortymentu w internecie, ale nabyciu go w sklepie stacjonarnym. Taką postawę deklaruje aż połowa klientów dokonujących zakupów online.
Częstym problemem dla klientów są również koszty wysyłki, które potrafią skutecznie odstraszyć lub zmotywować do zakupów. Aż 62% internautów deklaruje, że niskie koszty dostawy wpływają na ich pozytywną decyzję o dokonaniu transakcji. Dlatego żeby przyciągnąć konsumentów, musimy wprowadzić konkurencyjne ceny i solidnie się napracować, by zaistnieć na rynku.
Kiedy już rozpoczniemy handel w internecie, musimy dokładnie zaplanować wygląd naszego e-commerce oraz strategię działania biznesu. Elementami niezbędnymi w sklepie są:
-
rzetelny opis towaru lub usługi. Jeśli podamy dane niezgodne z prawdą, stracimy zaufanie klientów, a od tego już tylko krok do upadku działalności;
-
ładne i szczegółowe zdjęcia produktów. Jeśli chcemy, aby klient wybrał zakupy online, a nie te w sklepie stacjonarnym, powinien mieć możliwość dokładnego obejrzenia towaru;
-
krótka i prosta ścieżka zakupowa. Nie wymagaj od klientów wypełniania długich formularzy, bo może ich to skutecznie odstraszyć;
-
łatwy kontakt. Jeśli klient będzie miał jakieś wątpliwości co do produktów lub transakcji, daj mu możliwość wysłania wiadomości.
Rodzaje e-commerce
W branży e-commerce można spotkać różne typy sprzedaży, działań oraz samych sklepów. Mogą dzielić się one ze względu na relacje między sprzedającym a konsumentem, kroki transakcji lub połączenie sprzedaży online z offline.
Rodzaje e-commerce:
-
Bezpośredni – cała transakcja handlowa od momentu złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sieć.
-
Pośredni – poszukiwanie towarów, usług, nowych kontrahentów, przesłanie dokumentów i płatności odbywa się przez internet, z kolei dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny sposób.
-
Hybrydowy – to forma pośrednia między dwoma wyżej wymienionymi, np. wszystkie czynności za wyjątkiem płatności odbywają się przez internet.
-
B2B – z ang. business-to-business to wymiana handlowa między firmami dotycząca nie tylko zawierania transakcji, lecz także poszukiwania partnerów, budowania sieci dostawców i odbiorców itd.
-
B2C – z ang. business-to-consumer to handel internetowy pomiędzy firmą a konsumentem.
-
C2C – z ang. consumer-to-consumer to handel elektroniczny pomiędzy konsumentami.
-
C2B – z ang. consumer-to-business to handel internetowy pomiędzy konsumentem a firmą.
Rynek e-commerce w Polsce cały czas rośnie. W dzisiejszych czasach biznes właściwie nie istnieje bez internetu – większość firm ma już swoje wirtualne odpowiedniki, a brak takowego wzbudza podejrzenia u potencjalnego klienta, czy dana firma aby na pewno jest w pełni profesjonalna. Jednak zanim przeniesiemy w całości swoje przedsiębiorstwo do internetu, należy dobrze zastanowić się nad konsekwencjami takiej decyzji, bo brak faktycznego biura również budzi negatywne skojarzenia w konsumentach. Natomiast jedno jest pewne – sieć oferuje szybsze transakcje, a zatem sprzedaż na skalę światową i co za tym idzie – więcej klientów generuje większe zyski.