0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Czy marketing szeptany naprawdę jest skuteczny?

Wielkość tekstu:

Proces rozpowszechniania się informacji w internecie przebiega bardzo szybko. To, co wydawało nam się dobrze ukryte, znienacka może pojawić się na forach i portalach społecznościowych. Naszym celem jest jednak rozpowszechniać pozytywne opinie o naszej firmie, które w równie szybki sposób będą docierać do potencjalnych klientów. To marketing szeptany, uważany przez niektórych za niekoniecznie uczciwą praktykę. Większość jednak postrzega go jako skuteczne działanie marketingowe, wyrabiające u odbiorców pozytywne zdanie o naszej firmie, ofercie czy konkretnym produkcie.

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że plotka rozpowszechnia się szybko i dociera do dużej grupy odbiorców. Sekret sukcesu wielu serwisów oraz przedsiębiorstw tkwi w zaangażowaniu użytkowników, którzy zadbają o pozytywne zaprezentowanie marki w internecie, na forach i portalach społecznościowych. Prosumenci, bo tak są nazywani aktywni odbiorcy, powinni posiadać sporą wiedzę na temat firmy i oferty. Jaka jest więc ich rola i w jaki sposób mogą pomóc nam w skutecznej sprzedaży oraz w zwiększeniu naszej popularności?

  • Klienci bazują w dużej mierze na opiniach i ocenach produktów. Jeżeli są one niepochlebne, najczęściej rezygnują z zakupu i wybierają inną firmę, oferującą podobny produkt. Zadaniem prosumentów jest przede wszystkim ocenianie i polecanie oferty. Mogą oni wystawiać pozytywne komentarze pod danym towarem w sklepie internetowym lub wysoko oceniać firmę na portalach, porównujących przedsiębiorstwa.

  • Marketing szeptany to również prowadzenie konwersacji na forach internetowych. Aby informacja o naszej marce się szybciej rozprzestrzeniła, należy dotrzeć do właściwej grupy docelowej i wzbudzić zainteresowanie naszą ofertą. Prosumenci anonimowo wypowiadają się na forum i w ten sposobów reklamują markę. Warto jednak pamiętać, by skutecznie wybierać forum - powinno być ono związane z branżą tematu. Również wypowiedź naszych aktywnych klientów musi być jak najbardziej naturalna, nie może zawierać  w zbyt skomplikowane treści, które mogą wzbudzić podejrzenia wśród uczestników dyskusji.

  • Niezwykle ważną rolę w marketingu szeptanym odgrywają portale społecznościowe. Gromadzą one szerokie grono internautów o różnych zainteresowaniach. Jest to miejsce, gdzie najszybciej rozpowszechnia się plotka oraz wszelkie informacje. Nie można pominąć tych serwisów i również w ich obrębie należy wykorzystać marketing szeptany. Podsyłanie linków produktów, strony firmy oraz pozytywne komentarze z pewnością będą miały wpływ na wzrost zainteresowania Twoją ofertą.

Podaj dalej, czyli marketing szeptany

Marketing szeptany jest niezwykle skutecznym narzędziem w prowadzeniu kampanii marki. Jego inną i bardzo istotną zaletą jest to, że nie wymaga dużego nakładu finansowego. Naszym narzędziem są przede wszystkim ludzie, którzy są najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Aby sprzedaż produktu była skuteczna, należy przede wszystkim o produkcie mówić. Jednak by skutecznie poruszać się w obrębie marketingu szeptanego, należy zdobyć pewną wiedzę i wykorzystać odpowiednie narzędzia.

  • Każda oferta jest skierowana do określonej grupy ludzi - grupy docelowej. Musisz bliżej ją poznać. Powinieneś poznać ich zainteresowania, cechy, sposób działania oraz poruszania się po internecie i stronach internetowych. Skorzystanie z Twojej oferty powinno być rozwiązaniem ich problemów.

  • Jak już wspomniano, istotną rolę ogrywają portale społecznościowe. Sprawdź i przeanalizuj je pod kątem swojej grupy docelowej. Musisz znaleźć tych, którzy mogą być Twoimi potencjalnymi klientami, a potem przejść do działania.

  • Stała interakcja, gra aktorska - marketing szeptany nie polega na zwyczajnym rozpowszechnianiu informacji o Twojej firmie i ofercie. Musimy być wiarygodni, dlatego odpowiednie dostosowanie się do naszej grupy docelowej jest niezwykle istotne. Wchodząc w interakcję z osobami w średnim wieku, nie będziemy używali języka młodzieżowego.  Aby we właściwy sposób komunikować się z naszą grupą docelową, musimy poznać ich język, poczucie humoru, sposób, w jaki sposób prowadzą rozmowy, tematy, które ich interesują. Następnie znajdź osoby, które idealnie będą odgrywać rolę naśladowców określonej społeczności. Potrzebujesz bystrych obserwatorów i dobrych aktorów.

  • Wielopłaszczyznowa wiedza - nie możesz prowadzić marketingu szeptanego bez doskonałej znajomości swojej branży i firmy. Powinieneś być przygotowany na każde pytanie z Twojej dziedziny, nie możesz dać się zaskoczyć. Ważne jest również, by zaangażować cały zespół w tego typu działania. Oni również muszą wykazywać się szeroką wiedzą na temat firmy, w której pracują. Znajomość konkurencji również nie może zostać pominięta. Czasami wrogów można pokonać ich własną bronią.

  • Brak tematów tabu - marketing szeptany związany jest również z tym, że nic nie da się ukryć. Każdy może powiedzieć cokolwiek, gdziekolwiek i komukolwiek. Ludzie potrafią być dociekliwi i najczęściej szukają informacji negatywnych, wywołujących sensację. Zadbaj o to, by odbiór Twojej firmy był pozytywny.

Marketing szeptany - nieważne co mówią, byle mówili 

Marketing szeptany polega w pewnym sensie na robieniu wokół siebie szumu. Większość uważa, że treść przekazywanej informacji nie jest ważna, ważne jest natomiast, aby w ogóle o nas mówiono. Tym samym możemy w szybki sposób zyskać rozgłos. W tej sytuacji najlepiej działa sensacja, coś spektakularnego i niezwykłego. Spójrzmy na dzisiejszy show-biznes - czy każdy artysta, piosenkarz, aktor byłby tak popularny, gdyby poprzestał na samym wykonywaniu swojego zawodu? Lady Gaga, Madonna, Shakira i wiele innych znanych gwiazd nie ograniczyły się tylko i wyłącznie do promowania swojego wizerunku w oparciu o śpiew czy grę aktorską. Często celebryci, aby zostać zapamiętani, posuwają się do ciekawych i oryginalnych działań. Jeżeli nagle robi się o nich cicho w mediach, pojawiają się w nieoczekiwanym momencie, posuwając się do szalonych rzeczy, zaskakują i prowokują. Sensacja również może być elementem kampanii reklamowej, także w obrębie marketingu szeptanego. Należy jednak uważać, aby nie zostać zbyt negatywnie odebranym. To może spowodować, że nasza marka stanie się bardziej rozpoznawalna i popularna, ale nasze produkty wcale nie zyskają na sprzedaży. Nikt nie chce kupować w sklepie, który cieszy się złą opinią. Wzbudzenie sensacji może mieć pozytywny wymiar, wystarczy wykazać się kreatywnością i stwierdzenie „nieważnie co mówią, byle mówili” zmieni się na „nieważne jak mówią, bo mówią dobrze”.

Blaski i cienie marketingu szeptanego 

We wszystkich działaniach powinniśmy wykazywać się przede wszystkim rozsądkiem i logicznym myśleniem. Nie możemy pozwolić sobie na zbyt duże ryzyko, ponieważ moglibyśmy zbyt dużo stracić. Dobrze zorganizowana kampania reklamowa przynosi efekty i skutecznie realizuje nasze cele. Użytkownicy forów oraz portali społecznościowych, którzy piszą w Twoim imieniu muszą być wiarygodni i wykazywać się dużą wiedzą na temat Twojej branży. Wielu jednak uważa, że prowadzenie takich działań jest nieetyczne i nieuczciwe. Twierdzą, że internauci są wprowadzani w błąd i oszukiwani przez firmę. Tak wcale być nie musi. W marketingu szeptanym skupiamy się przecież na dobrych stronach oferty i zaletach firmy, nie oznacza to, że piszemy nieprawdę. Zależy nam przecież na tym, aby zyskać klientów stałych, a nie tylko takich, którzy jednorazowo skorzystają z naszej oferty. Jeżeli więc rozpowszechnialibyśmy nieprawdziwe informacje w internecie, a klient po jego zakupie przekonałby się o tym, nie skorzystałby z naszych usług po raz drugi. Tego przecież chcemy uniknąć. Przedsiębiorcy, którzy twierdzą, że marketing szeptany jest okłamywaniem klienta, powinny się zastanowić, czy opis produktu pod kątem SEO także nie wprowadza odbiorcy w błąd. Jest to również uwydatnianie zalet prezentowanego przedmiotu, a ukrywanie wad. Marketing szeptany działa tak samo, tyle że zasięg działania jest inny.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów