Poradnik Przedsiębiorcy

Wizerunek firmy - co się na niego składa?

Budowanie wizerunku firmy jest procesem, który wymaga stałego i konsekwentnego działania,  zarówno ze strony właściciela, jak i pracowników. Wizerunek firmy to sposób, w jaki dane przedsiębiorstwo jest postrzegane przez klientów, kontrahentów, pracowników, konkurencję, media, itd. - czyli całe otoczenie jednostki. To, czy jest on pozytywny, czy negatywny w dużym stopniu przedkłada się na sukces lub klęskę firmy. W czasach silnej konkurencji rynkowej, to właśnie wizerunek firmy jest elementem, który często decyduje o zdobyciu zaufania rynku.

Dlaczego wizerunek firmy jest ważny?

Odpowiednio wypracowany i utrzymywany wizerunek pozwala na:

  • prowadzenie ekspansywnej polityki sprzedaży, a przez to uzyskanie wysokich zysków;
  • szybsze wprowadzanie na rynek nowych produktów;
  • wypracowanie większej stabilności finansowej i mniejszego ryzyka związanego z sytuacjami kryzysowymi;
  • zatrudnianie wartościowych i wykwalifikowanych pracowników;
  • budowanie zaufania konsumentów i partnerów biznesu do organizacji (np. inwestorów);
  • osiągnięcie mocnej pozycji na rynku oraz przewagi nad konkurencją.

Elementy, które mają wpływ na wizerunek firmy:

  • nazwa,
  • logo wraz całą identyfikacją wizualną,
  • rodzaj, w jaki firma komunikuje się z otoczeniem;
  • kultura organizacji.

Co ma wpływ na wizerunek firmy?

Nazwa

Od tego elementu należy rozpocząć budowanie dobrego wizerunku. Bowiem to od nazwy zależy, czy firma zaistnieje w świadomości konsumentów tak, jak założyli jej twórcy.

Nazwa firmy powinna:

  • być łatwa do wymówienia i zapamiętania;
  • wzbudzać skojarzenia z zakresem działalności firmy;
  • być na tyle uniwersalna, by na innym obszarze językowym nie wzbudzała negatywnych, czy niestosownych skojarzeń. Często właściciele firm nie biorą pod uwagę możliwości rozszerzenia swojej działalności o inne kraje, zapominając o jednej istotnej kwestii -  biznes ulega wirtualizacji, a bariery wynikające dotychczas z odległości czy też komunikacji tracą na znaczeniu;
  • być adresem witryny www. Dlatego przy tworzeniu tak ważnego elementu firmy, należy sprawdzić, czy wybrana propozycja posiada wolną domenę. To dzięki niej przedsiębiorstwo może zaistnieć na wirtualnym rynku.

Domena

Domena  powinna pochodzić od nazwy firmy lub mocno do niej nawiązywać. Jeśli jednak profil działalności i zakres świadczonych przez nią usług nie jest jasno określony, można wybrać taką domenę, która najlepiej opisuje same usługi lub produkt.

Przy wyborze domeny podstawową zasada jest używanie  tylko liter, cyfr oraz myślników. Krótsze adresy są również z zasady są najlepszym wyborem, ponieważ pozostawiają mniej miejsca na interpretację czy pomyłki. To zdecydowanie ułatwia zapamiętanie i przekazywanie dalej adresu www pomiędzy klientami czy kontrahentami.

WAŻNE! Przeciętnie człowiek jest w stanie zapamiętać ciąg złożony z 7 cyfr.

W nazwie domeny nie używa się polskich znaków. Przed ostateczną rejestracją należy sprawdzić czy wybrana nazwa bez polskich znaków diakrytycznych jest zrozumiała, łatwa do wymówienia oraz czy nie brzmi śmiesznie.

W adresie www firmy kluczową rolę odgrywa również końcówka, przykładowo:

  • com - działalność komercyjna;
  • biznes, org - organizacje, działalność niekomercyjna;
  • edu - szkolnictwo i edukacja;
  • net - internet, informatyka;
  • pl, .eu, .co, .uk, .de, itd. - wskazujące na obszar działalności

Jeśli wybrana domena okaże się już zajęta i wybór innej, równie atrakcyjnej jest z różnych względów niemożliwy, warto dołożyć wszelkich starań, by odkupić adres www. 

Jak promować wizerunek firmy - czyli reklama i pozyskiwanie klientów 

Gdy firma rozpoczyna swoją działalność, nadrzędną kwestią staje się pozyskanie klienta oraz dotarcie z usługą/produktem do jak największej liczby potencjalnych konsumentów i partnerów. Wiele małych i średnich firm nie stać na finansowanie kosztownych kampanii, zatem często jedynym wyjściem jest prowadzenie działań wizerunkowych. Nie wymagają one wysokich nakładów pieniężnych, a pozwalają na starcie zaznaczyć swoją obecność na rynku i wypracować pozytywny, godny zaufania wizerunek. Jeżeli firma funkcjonuje częściowo lub całościowo na wirtualnym rynku, to warto wykorzystać takie działania wizerunkowe jak:

  • monitoring internetu pod kątem treści związanych z firmą;
  • SEO - pozycjonowanie strony www firmy;
  • Public Relations - kreowanie wizerunku firmy, rozwiązywanie sytuacji kryzysowych, kontakt z mediami;
  • aktywna obecność w serwisach społecznościowych ( m.in. Facebook, Twitter), prowadzenie bloga firmowego;
  • CRM - system zarządzania relacjami z kontrahentami.

Jeżeli firma dysponuje odpowiednim budżetem, można dodatkowo skorzystać z reklam Google’a - AdWords. Reklamy są wyświetlane obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych użytkownikom wyszukującym je w Google. Opłata jest pobierana tylko za kliknięcie przekierowujące do strony, a koszt ustala sam reklamodawca. AdWords umożliwia  samodzielne tworzenie reklamy i dobierania słów kluczowych.

Klientów można również pozyskiwać poprzez inne działania marketingowe, jak np:

  • newsletter, mailing do klientów;
  • współpraca barterowa z partnerami ( firmy, serwisy, organizacje, itd);
  • promocje, konkursy, specjalne oferty poprzedzone wygenerowaniem informacji na wszystkich kanałach komunikacji firmy.