Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Branding – budowanie świadomości marki w internecie

Założenie działalności gospodarczej wymaga głębokich przemyśleń i wnikliwej analizy rynku. Początkujący przedsiębiorcy wybierają najczęściej branżę, która wiąże się z jego dotychczasowymi zainteresowaniami lub doświadczeniem zawodowym. Nie jest to oczywiście regułą, gdyż nierzadko pomysł na biznes przychodzi do głowy pod wpływem impulsu, nieoczekiwanych zdarzeń losowych lub wyczucia luki na rynku w określonym sektorze – nawet, jeśli dotychczas nie wiązał się z naszą aktywnością hobbystyczną czy zawodową. Bez względu na obrany kierunek, przedsiębiorcy w pierwszej kolejności koncentrują się na rozwoju firmy – zwiększeniu sprzedaży, czy pozyskaniu klientów lub partnerów biznesowych. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa dochodzą kolejne kluczowe elementy, bez których rozwój firmy nie jest możliwy, takie jak branding.

Branding – tworzenie marki przedsiębiorstwa

Zwiększamy sprzedaż, zatrudniamy coraz więcej pracowników, a jednak odnosimy wrażenie, że z naszą firmą utożsamia się niewielka liczba klientów. Co więcej, większość z nich nie powraca do skorzystania z naszych usług pomimo faktu, że cechujemy się profesjonalnym i nienagannym podejściem do klienta. Jak poradzić sobie w tej sytuacji? Rozwiązanie problemu może być tylko jedno – stworzenie silnej marki, a dokładniej brandu. Czym jest branding i jaki ma wpływ na rozwój firmy? Odpowiedź prezentujemy poniżej.

Celem każdego przedsiębiorcy jest rozwój firmy i stałe poszerzanie zysku. Aby to jednak zrobić, należy dać się poznać. W jaki sposób? Poprzez branding produktu/usługi oraz firmy. Aby stało się to możliwe należy poznać klienta – jego oczekiwania, sposób myślenia, wiedzę czy umiejętności. Posiadając już informacje z zakresu segmentacji rynku, należy stworzyć taki profil działalności, aby poprzez rozmaite działania marketingowe utkwił w świadomości społeczności – niekoniecznie klientów, gdyż zadaniem marki jest powiększanie grupy docelowej w postaci nowych klientów.

Jakie czynniki decydują o rozwoju marki? Bez wątpienia można do nich zaliczyć profesjonalną obsługę oraz sztab specjalistów z rozmaitych działów firmy, którzy każdego dnia pracują nad zwiększeniem świadomości oferowanych produktów/usług. Zasoby ludzkie to najważniejszy element, bez którego rozwój brandu nie byłby możliwy. Czym zatem jest brand (marka)? O ile definicji tego pojęcia powstało już całkiem sporo, tak ogólnie rzecz ujmując może być utożsamiona z reputacją oraz wszelkimi narzędziami, umożliwiającymi kształtowanie tej reputacji. Każdy element, o jakim pomyśli klient w odniesieniu do naszej firmy, produktu/usługi, jest marką. Może to być wpadająca w ucho muzyczka, którą wykorzystaliśmy w naszej reklamie, o ile po jej usłyszeniu klient jest w stanie wymienić nazwę naszej firmy/produktu, aktorzy grający w reklamie, hasło przewodnie, humorystyczna prezentacja czy klipy nagrywane pod kątem rozwoju wideo marketingu. Brand to inaczej skrót, którym posługuje się klient dla określenia naszej firmy. W zależności od branży, marka może być rozpoznawana po rozmaitych elementach, wśród których należy wyróżnić następujące:

Branding  nazwa i slogan

Nazwa to jeden z najważniejszych elementów wpływających na komunikację marki – wysyłanie sygnałów do klienta, który następnie zapamiętuje przekaz. Wymaga wnikliwej analizy rynku i konkurencji. Musi być łatwa do zapamiętania przez przeciętnego odbiorcę. Choć nie musi to być regułą, to warto poszukać unikalnej nazwy w języku polskim – pomimo rosnącej liczby osób znających języki obce, ze względu na problemy z wymówieniem lub niewłaściwym wpisaniem nazwy, jej zapamiętanie może okazać się trudniejsze. Element, o którym zapomina wielu przedsiębiorców to unikalność nazwy. Nie warto ryzykować wybierając taką, która jest już znana na rynku i stosowana przez inne firmy. Jak się okazuje, błąd ten popełniany jest do dziś nie tylko przez małe przedsiębiorstwa, ale i korporacje międzynarodowe. Microsoft w wyniku niedopatrzenia zarejestrował nazwę SkyDrive dla swojej usługi wirtualnego dysku. Firma z Redmond nie przewidziała jednak, że nazwa ta została opatentowana w jednym kraju. Rezultat? Korporacja prowadzona niegdyś przez Billa Gatesa zmuszona była do zmiany nazwy usługi na OneDrive, co dodatkowo wiązało się z niemałym odszkodowaniem dla firmy posiadającej wyłączne prawo do używania nazwy SkyDrive.

Slogan to równie istotny element, który jest rozszerzeniem idei, jaką niesie za sobą nazwa. Powinien bezpośrednio do niej nawiązywać lub pełnić funkcję wyjaśniającą. Co więcej, dobrze jest, jeśli oba te elementy funkcjonują również w sieci – zanim znajdziemy idealną nazwę dla naszej marki, koniecznie sprawdźmy, czy jest ona wolna i czym prędzej wykupmy odpowiednią domenę, która będzie naszą wizytówką w przyszłości.