Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Rebranding – sposób na kryzys w firmie czy świadoma zmiana?

W jednym z poprzednich artykułów szczegółowo wyjaśniliśmy kwestie brandingu i kreowania marki przedsiębiorstwa od podstaw. W początkowej fazie rozwoju przedsiębiorcy koncentrują się przede wszystkim na wzroście dochodów poprzez aktywną sprzedaż produktów/usług. Wraz z powiększającą się bazą klientów konieczne jest podjęcie działań, które utrwalą w świadomości potencjalnych nabywców naszą markę. Chwytliwa nazwa firmy, logo kojarzone z wykonywaną działalnością, oryginalny, a przy tym łatwo przyswajalny temat przewodni, odpowiednia kolorystyka dopasowana do charakteru firmy czy wreszcie przemyślane działania związane z reklamą i public relations w internecie to podstawa, bez której budowanie marki przedsiębiorstwa w dzisiejszych czasach nie byłoby możliwe. W poniższym artykule przedstawimy przeciwieństwo brandingu, a mianowicie rebranding. Przeciwieństwo bynajmniej w teorii, bowiem rebranding podobnie jak poruszany wcześniej temat również ma za zadanie stworzyć nową markę od podstaw. Różnica polega na charakterze produktu/usługi, której działanie to dotyczy. Ponadto istnieje kilka różniących się od siebie motywów, dla których przedsiębiorcy decydują się na tę formę promocji marki. Czy rebranding można traktować w kategorii świadomego kierunku rozwoju marki czy też jako sposób na wyjście z sytuacji kryzysowej? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Czym jest rebranding?

Rebranding to proces gospodarczy, którego celem jest zmiana nazwy firmy, image'u produktu/usługi lub loga towaru/marki. Celem rebrandingu jest odświeżenie marki, poprzez nadanie jej nowych cech, uwypuklenie zalet dotychczas niewidocznych lub zwrócenie uwagi klientom na zmiany, jakie zaszły w obrębie funkcjonowania marki – brandu. Rebranding może służyć przedsiębiorstwom jako proces repozycjonowania produktu/usługi. Jeśli firma uzna, że wybrany brand stracił na wartości, a sprzedaż wyraźnie zmalała, to tego rodzaju działania mogą skutecznie podnieść prestiż oraz wskazać na zalety, które dotychczas były przez klientów niezauważalne. Nierzadko rebranding stosowany jest także w sytuacji rozpoczęcia współpracy z inną firmą, a także w przypadku wykupienia znanego brandu lub sprzedaży firmy. W Polsce najbardziej znane przypadki to rebranding sieci telefonii komórkowej Era, która w 2011 roku przyjęła międzynarodową nazwę T-Mobile (koszt rebrandingu wyniósł ponad 100 milionów zł), a także konkurencyjna sieć telefonii cyfrowej Idea, która obecnie znana jest jako Orange.

Rebranding najczęściej wiąże się z całkowitą zmianą wszelkich oznaczeń, z jakimi kojarzona była dotychczas marka. Zmiana identyfikacji wizualnej dotyczy najczęściej loga, motywu przewodniego, tła, kolorów, wszelkiego rodzaju reklam internetowych, telewizyjnych czy radiowych, publikacji zewnętrznych, plakatów, ulotek. Istotna jest szybkość działania. Przedsiębiorcy nie mogą sobie pozwolić na powolny proces rebrandingu, gdyż funkcjonowanie dwóch marek jednocześnie może wprowadzać klientów w błąd. Istnieje również ryzyko, że firma może sprawiać wrażenie niegodnej zaufania. Niemały wpływ na skuteczny rebranding mają pieniądze. To niezbędna kwestia nie tylko pod kątem wydatków na materiały promocyjne, lecz również zasoby ludzkie, które zminimalizują konieczność przejścia na nowy brand.

O czym należy pamiętać?

Wbrew powszechnie panującej opinii, rebranding nie wiąże się wyłącznie ze zmianą identyfikacji wizualnej. Nowe logo, czcionka, kolorystyka czy hasło przewodnie nie zagwarantują od razu sukcesu. Nowości mające przyciągnąć do siebie klientów powinny wiązać się z przemodelowaniem strategii marketingowej. Nie każda firma powinna decydować się na taki krok, gdyż rebranding może wynikać z wzajemnej współpracy dwóch przedsiębiorstw, które zdecydowały się korzystać ze sprawdzonych pomysłów, funkcjonujących przed połączeniem sił. Jeśli podjęte działania wynikają z potrzeby wzmocnienia marki, istotne są zmiany nie tylko wizualne, ale również nowe oferty, promocje na wybrane produkty/usługi czy zmiana podejścia do obsługi klienta.