Content marketing – jak tworzyć unikalne treści

Wiele osób lubi pisać teksty. Nierzadko wiąże się to z tym, że chcą robić to zawodowo, ponieważ uważają, że są w tym dobre. Utrudnienia pojawiają się jednak w sytuacji, gdy musimy sprostać trudniejszej tematyce. Content marketing – bo o tym mowa – to sztuka tworzenia dobrych treści. Dobrych, czyli jakich? I jak to zrobić? O tym w niniejszym artykule.

Na początku warto dowiedzieć się, czym jest usługa nazywana content marketingiem (inaczej: marketingiem treści). Jego kluczową rolą jest dostarczanie wysokiej jakości, unikalnych treści, które mają wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, sprzedają w nienachalny sposób oraz stawiają nas – czyli markę publikującą treść – w roli autorytetu, eksperta. Content marketing od jakiegoś czasu jest dość popularnym narzędziem, ponieważ dla firm zajmujących się pozycjonowaniem stał się niezbędnym celem dobrego wykonania usługi SEO, a dla samych odbiorców - tym, czego właśnie szukają.

Jak to wygląda w praktyce? Przykładem może być firma oferująca sprzedaż mebli dla firm. Idealny content marketing (w tym przypadku treść na stronie WWW) może być cykl artykułów wysokiej jakości informujący o tym, jak wybrać dobre meble do takich miejsc, na co zwrócić uwagę, jakie kolory są modne itp. Przeciwieństwem tego rozwiązania – znacznie gorszym i nieprzynoszącym efektów – będzie tekst w którym przedstawimy markę jako czołowego producenta mebli z kilkunastoletnim doświadczeniem.

Odbiorca zdecydowanie lepiej zaakceptuje tekst poradnikowy. Jeśli będzie on dobrze stworzony (jak to zrobić, przeczytasz poniżej), znajdzie się wysoko w wyszukiwarce Google, co więcej poprzez tego rodzaju treść występujemy w roli eksperta i zwiększamy sprzedaż.

Content marketing - jak „ugryźć” tekst, aby był dobry

Idealnie sprawdza się tutaj porównanie pisania do śpiewania. Teoretycznie każdy potrafi śpiewać, nie każdy jednak robi to dobrze. Z pisaniem jest dokładnie tak samo – sama umiejętność pisania nie daje nam gwarancji, że piszemy dobrze. Dlatego – chociażby ktoś czytał setki poradników, rad, ekspertyz – i tak nie nauczy się dobrze pisać, ponieważ to trzeba po prostu czuć. Nie bez znaczenia jest również, że wśród ogłoszeń o pracę dla osób piszących teksty, zawsze w wymaganiach na pierwszym miejscu pada konieczność posiadania „lekkiego pióra”. Cała reszta to warsztat, nad którym można już pracować.

Zrób research

Nie ma dobrego tekstu bez dobrego researchu. Całość prac to nie tylko samo pisanie, lecz także przygotowanie się do pracy, analiza konkurencji, poszerzenie wiedzy. Nie napiszesz dobrego tekstu o nadajnikach do telewizji cyfrowej, jeśli nie poświęcisz czasu na to, aby dowiedzieć się, jak takie urządzenia działają, ile kosztują, czy zawsze są konieczne oraz jak je zainstalować.

Research zawsze powinien być dobrym wstępem do napisania solidnego tekstu. Idealnie pasuje do tego porównanie ze sportem – na przykład z piłką nożną. Nie rozegrasz dobrego meczu, jeśli ten nie będzie poprzedzony rozgrzewką, analogicznie nie napiszesz dobrego tekstu, jeśli nie zaczniesz od przygotowania się poprzez research do pisania.

Tekst musi być unikalny

Aby napisać dobry tekst, trzeba mieć pewną wizję, pomysł. Dlatego tak ważna jest unikalność. Pod tym słowem kryje się fakt, że nasz tekst nie jest duplikatem innych treści, ale staje się w pewien sposób wyjątkowy, oryginalny. Co byś zrobił, gdyby klient zlecił ci 20 tekstów poradnikowych w temacie: jak wybrać obuwie do snowboardu?

Dobrego copywritera poznasz po tym, że ten nie napisze wielu tekstów na różne tematy, ale będzie potrafił napisać sporo artykułów na ten sam temat, a całość będzie „ubrana” w różne słowa, teksty będą unikalne, wyjątkowe.

Przejrzystość i zrozumiałość

Dobry tekst musi być „prosty”. Jeśli chcesz zabłysnąć w oczach klienta, to nie zrobisz tego poprzez tworzenie elaboratów, przypisów czy używanie słownictwa znanego mniejszości. Pisz używając słów, które znane są wszystkim. Dobry tekst musi być też czytelny, dlatego konieczne jest stosowanie pogrubień, śródtytułów, akapitów. Mile widziane jest również wypunktowanie lub numerowanie. W dobrych wpisach blogowych ceni się, jeśli zdanie proste przeplatane jest ze zdaniem złożonym. Chodzi tutaj o podświadome sprawienie, że tekst staje się dynamiczny, dzięki czemu czyta się go sprawniej.

Na przejrzystość i zrozumiałość wpływa też dodawanie grafiki do tekstu lub głównego zdjęcia, które wraz z tytułem będzie ilustrować treść. Dobrze wypadają też – chociaż to zależy już od konkretnej sytuacji – cytaty nawiązujące do tematyki tekstów.

Content marketing - pamiętaj też o innych detalach 

Bardzo istotne są też inne detale, na które nie wszyscy zwracają uwagę. Content marketing to zadbanie o takie działania jak:

  • wzmacnianie ciekawości,

  • stosowanie liczb,

  • wywieranie nacisku,

  • zadawanie pytań,

  • motywowanie,

  • intrygowanie,

  • opowiadanie historii.

Budowanie ciekawości ma szczególne znacznie w tzw. leadzie, czyli kilku początkowych, pogrubionych zdaniach w tekście. Taki wstęp ma być ciekawy, zachęcać do przeczytania pozostałej części tekstu, stawiać pytania. Badania pokazują, że słaby lead sprawia, że użytkownik porzuca treść, rezygnując z czytania.

Zawsze dobrze przyjmuje się stosowanie liczb. Jak to zrobić? Poprzez wyrażenia, takie jak np.: 5 sposobów na upały w mieście, 10 skutecznych metod na personal branding, 15 rzeczy, których nie wiedziałeś o Warszawie.

Warto wywierać nacisk na odbiorcę. Twoja firma zajmuje się sprzedażą urządzeń do klimatyzacji? „Jeśli nie zadbasz o klimatyzację w biurze swojej firmy, znacząco spadnie efektywność twoich pracowników” – to tylko dobry przykład.

Zadawaj pytania. „Myślisz o zamontowaniu klimatyzacji w firmie? Poznaj korzyści”. Warto też motywować, intrygować, a także opowiadać historie. Te ostatnie zawsze dobrze się sprzedają, pomimo tego, że nie jest to aktywna, nachalna sprzedaż produktów lub usług.

Content marketing - przeczytaj raz jeszcze

Dobry tekst to taki, który przeczytasz jeszcze raz przed wysłaniem. Poza tym pamiętaj o tym, aby miał on przysłowiowe „ręce i nogi”. Jeśli nie czujesz się na siłach w pisaniu, to warto odpuścić.