Wideo marketing jako metoda content marketingu (cz. 1)

Rosnąca liczba internautów sprawia, że marketing na dobre zagościł w sieci. Ze względu na specyfikę medium, w którym funkcjonuje, marketing internetowy wciąż wypracowuje swoje narzędzia pracy. Duże znaczenie dla marketingu internetowego mają treści wideo. Dowiedz się, na czym polega i kto może stosować wideo marketing.

Wideo marketing a reklama wideo

W ostatnich czasach wideo marketing przeniknął z niszy do mainstreamu. Co więcej, statystyki pokazują, że trend ten się utrzyma. Materiały wideo w internecie to nie tylko Youtube. Są wszechobecne. Stanowią rozszerzenie artykułów na portalach internetowych, zastępują pisemne instrukcje i oczywiście służą zwiększeniu sprzedaży. Jednocześnie należy pamiętać, aby nie mylić wideo marketingu z reklamą telewizyjną. W reklamie telewizyjnej komunikacja jest jednostronna, wideo marketing w swoim założeniu ma być bardziej interaktywny. Odbiorcy poprzez komentarze mogą od razu reagować na przekaz. Co więcej, wideo marketing nie musi ograniczać się do materiału wideo, może podawać linki do informacji o produktach, adresy sklepów, udostępniać stronę do rejestracji.

Wideo marketing to w porównaniu do reklamy telewizyjnej niższe koszty. Oczywiście w dzisiejszych czasach filmiki w internecie są coraz lepszej jakości, ale odpada wysoki koszt emisji materiału w telewizji. Wystarczy kreatywność i czas, a następnie dodanie filmiku na autorskim kanale bez ponoszenia dodatkowych opłat. Mało tego, jeśli klip spotka się z zainteresowaniem internautów, to istnieje nawet szansa na zarobek na wyświetlanych reklamach (YouTube). Ponadto marketing wideo ma duży potencjał viralowy. Marketing internetowy kryje w sobie ogromny potencjał do zaangażowania fanów marki. Dzięki czemu można stworzyć materiał po kosztach, wykorzystując udostępnione przez fanów filmy.

Formy w wideo marketingu

Wideo marketing wciąż się rozwija. Podobnie jak internet, nie lubi stagnacji i nudy. Do najpopularniejszych jego form można zaliczyć:

  • filmy prezentujące firmy od kuchni - pokazują ludzkie oblicze marki, sprawiają, że staje się ona bliższa odbiorcy, między firmą a odbiorcą nawiązuje się emocjonalna więź;

  • prezentacje produktów lub usług w codziennym użytkowaniu - mogą być połączone z recenzją produktu. Co ciekawe, często prezentacje produktów umieszczane w internecie są dłuższe niż reklamy telewizyjne, bo nie ograniczone są przez długość czasu emisji;

  • filmy instruktażowe - dotyczą użytkowania produktu;

  • poradniki - rozszerzenie działalności marki, przykładowo sklep sprzedający herbaty może publikować filmiki o sztuce jej parzenia;

  • animacje;

  • filmiki humorystyczne.

Połączenie contentu wideo z obecnością w internecie daje marce nowe możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Warto jednak pamiętać, że tego typu aktywność łączy się z dodatkowymi obowiązkami, takimi jak: produkcja filmików, realizacja materiałów, dystrybucja filmów w internecie, pozycjonowanie filmów. Firma może zajmować się tym osobiście lub skorzystać z usług agencji interaktywnej. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie contentu wideo nie tylko na oficjalnej stronie firmy. Wideo marketing będzie doskonałym wzmocnieniem działań marki w social media. Oglądane obrazy lepiej zapadają w pamięć niż przeczytany tekst. Odwołują się do emocji i tworzą indywidualne skojarzenia. Nie bez znaczenia jest to, że dzięki urządzeniom mobilnym można je oglądać praktycznie wszędzie i zawsze.

Wideo marketing - konieczność?

Według ReelSEO ponad 90 proc z 600 przebadanych profesjonalistów branży marketingowej przyznało, że wykorzystywało treści wideo w celach marketingowych. 82 proc z nich oceniło działania jako skuteczne. Konsumpcja treści wideo rośnie lawinowo. Ponad połowa internautów w wieku 18-34 lat przyznaje, że w internecie korzysta głównie z materiałów wideo. Co więcej, jak wskazuje raport “The State of Retailing Online 2013 Marketing & Merchandising”:

  • 40% budżetów marketingowych zostało w przeznaczonych na marketing internetowy,

  • 52% przedsiębiorców przyznało, że zwiększyło wydatki na obecność marki na Facebooku, 31% na Pintereście, 25% na Twitterze i YouTube,

  • 72% badanych zamierza inwestować w wideo.

Z powyższych statystyk wynika, że rola internetu i treści wideo będzie wzrastać. Użytkownikami internetu są coraz młodsi konsumenci. Firmy muszą być przygotowane na zmiany pokoleniowe swoich odbiorców i wychodzić im naprzeciw. Inaczej przegrają wyścig o klienta...

Artykuły z cyklu
„Wideo marketing przyszłością marketingu internetowego?”
Zobacz wszystkie