Content marketing? Bardzo chętnie, poproszę!

Content marketing - brzmi co najmniej obco? Jeśli jesteś klientem - oddychaj spokojnie, jeśli zarządzasz firmą - czas zatrudnić specjalistę od reklamy.  Content marketing polega na pozyskiwaniu klientów za pomocą przydatnych i atrakcyjnych publikacji, dzięki którym zdobywamy zaufanie klienta i jesteśmy w stanie nawiązać z nim stabilną i długotrwałą relację. Dlaczego od razu zatrudniać marketingowca? Powód jest jeden - CM to najważniejsze narzędzie reklamowe Twojej firmy.

Content marketing - stawiaj na jakość

Każdy na pytanie “wolisz ilość czy jakość” odpowie: jakość. Jednak nie każdy, kto planuje strategię marketingową firmy jest świadomy tego, że działa... zupełnie na odwrót. Przedsiębiorcy tłumaczą swoje działania hasłem: “SEO” - i wrzucają do tekstów nieskończoną liczbę fraz kluczowych i tagów zamiast (a może obok) wartościowej treści, która wyczerpie temat i zatrzyma czytelnika (a może i przyszłego klienta?) na dłużej.

Dla seomaniaków - również dobre wieści. Specjaliści od marketingu przewidują, że w nowym roku wyżej sczytywane będą będą długie, wartościowe teksty i te, które będą udostępniane dalej. Dlatego pisząc dobre artykuły, możemy być spokojni o naszą pozycję w Google.

Na przekór natarczywym działaniom marketingowym wprowadzono nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Chcesz rozesłać reklamę swojego przedsiębiorstwa za pomocą mailingu? Jasne, możesz to zrobić, ale wcześniej - musisz uzyskać zgodę każdej osoby, której udostępniasz reklamę. Dlatego też zwróć uwagę na wygląd swojej oferty - czy wygląda jak typowy spam, który automatycznie przenosimy do kosza - czy przedstawia ofertę skierowaną do indywidualnego klienta.

Posty gościnne wracają do łask. Warto zaznaczyć, że chodzi o dobre posty gościnne, nie umieszczone przypadkiem. Osoby, które korzystają z internetu poszukują wartościowych artykułów nie byle jakości, dlatego też często trafiają na blogi, które wydają się przedstawiać najbardziej obiektywne spojrzenie na rzeczywistość. W związku z czym należy zwrócić się do liderów opinii i skonsultować z nimi pomysł na post gościnny, dzięki któremu możemy zyskać nowych klientów.

Specjaliści radzą: należy budować relacje przez obrandowane artykuły, zwracać szczególną uwagę na optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych, a kluczem do pozyskania nowych klientów jest dostrzeżenie w odbiorcy człowieka, który poszukuje wartościowych informacji. Zwróćmy uwagę również na to, co mówią o nas w sieci - nie bójmy się wejść w dyskusję, czytajmy opinie o naszych usługach i starajmy się działać zgodnie z sugestiami, a właściwy content marketing - pozostawmy na stronie brandu.

Content marketing - nowe nośniki treści

Rok 2016 to czas na prezentacje treści za pomocą wszelkiego rodzaju obrazu. Nieważne, czy będzie to wideo, infografika czy pokaz slajdów - liczy się przyjazny dla oka przekaz.

Visual content marketing jest bardzo mocnym i przyszłościowym narzędziem. Zacząć można od tworzenia i udostępniania infografik na swoich stronach. Infografiki przede wszystkim przekazują istotną treść w przyjazny dla odbiorcy sposób. Do innych zalet tego nośnika należą

  • lepsze przyswajanie danych przez odbiorców,

  • umocnienie statusu marki jako eksperta,

  • zwiększenie rozpoznawalności marki i duży wpływ na zasięg - infografiki są chętniej udostępniane,

  • zyskanie wartościowych backlinków.

Aby infografika była skutecznym narzędziem pozyskania klientów, należy zwrócić uwagę na dobór informacji, właściwe ujęcie treści oraz atrakcyjną wizualnie dla odbiorcy warstwę graficzną. W ten sposób tworzymy kontent ekspercki, co ma swoje odzwierciedlenie w większym zaufaniu do produktu.

Kolejnym nieocenionym sposobem na pozyskanie klientów za pomocą takich technik jak content marketing jest tworzenie prezentacji i udostępnianie ich na Slideshare. Jeżeli jeszcze nie słyszałeś o tej stronie, to musisz wiedzieć na wstępie, że witryna ta powstała w 2006 roku a w 2012 przejął ją LinkedIn. Za jej pomocą możemy dzielić się swoimi prezentacjami, a jest to istotne, ponieważ Slideshare ma ponad 215 milionów odsłon miesięcznie. Dzięki takiej prezentacji dajemy odbiorcy możliwość szybkiego zapoznania się z treścią, a dodatkowo w atrakcyjny sposób urozmaicamy treść na naszej stronie. Slideshare udostępnia swoim użytkownikom również możliwość subskrypcji, dzięki czemu osoba, która zdecydowała się śledzić Twój kanał - będzie informowana na bieżąco o nowościach związanych z Twoją marką. Uwaga! Slideshare sczytuje tekst, który został wprowadzony w prezentacji i umieszcza go jako transkrypcję, dzięki czemu google lepiej go sczytuje, co przekłada się na organiczne wyniki.

Content marketing i branding emocjonalny

Okazuje się, że wartościowa treść, która wzbudza u czytelnika emocje, może okazać się strzałem w dziesiątkę. Z definicji brandingu emocjonalnego wynika, że  ma on na celu budowanie więzi między marką a nabywcą przez odwołanie się lub bazowanie na zmysłach odbiorcy, a nie wyłącznie czynnikach racjonalnych.

Zasadniczo wyróżnia się trzy metody pozyskiwania klientów za pomocą brandingu emocjonalnego, a należą do nich:

  1. Marka = określona grupa wartości. Ta metoda polega na szukaniu u odbiorców wartości i potrzeb, które chcą zaspokoić, by następnie przywiązać naszą markę do symboli, które z tymi wartościami wprost się kojarzą. Potrzeby można dowolnie grupować, w zależności od oferowanych usług i tak np. jest to: zapewnienie bezpieczeństwa, chęć osiągnięcia władzy, większa pewność siebie i wzrost poczucia własnej wartości. Przykładem takich działań są reklamy serka Almette, który buduje swój marketing na więziach rodzinnych i wspólnie spędzonymi chwilami z bliskimi.

  2. Pobudzenie emocji przez odpowiednią atmosferę. Jeżeli grupą docelową danej marki jest młodzież, to przez np. powtarzanie muzyki punkrockowej  w komunikatach reklamowych, która jednoznacznie kojarzy się z młodością i nastoletnim buntem, stworzymy wrażenie emocji związanej z marką, a co za tym idzie - przyciągniemy do siebie tę konkretną grupę klientów.

  3. Marka = nazwana wprost emocja. Powtarzanie hasła w kampaniach marketingowych zdecydowanie powinno pomóc budować konkretne przywiązanie do emocji. Przykład? Więcej niż komfort - hasło reklamowe samochodów marki Audi albo Swoboda działań. Swoboda myśli - hasło producenta Skody.

Przez odwołanie się w tekstach do emocji i uczuć klienta, firmy stawiać będą na bardziej skuteczne metody. Pamiętajmy, że oprócz wartościowej treści musimy przeciętnemu odbiorcy dostarczyć czegoś więcej - dlatego content marketing i branding emocjonalny efektywnie się łączą i uzupełniają.

Co jeszcze prognozują specjaliści od marketingu? Przede wszystkim wzrost roli Twittera i LinkedIn jako mediów społecznościowych, jak również wielki powrót postów promowanych na Facebooku. Przez połączenie płatnych działań z wartościową treścią na portalach społecznościowych, możemy liczyć na sukces. Content marketing rośnie w siłę, dlatego warto dowiedzieć się o nim czegoś więcej i już dziś zaplanować nową strategię reklamową swojej firmy!