Content marketing - jak wygląda w praktyce?

Content marketing stanowi obecnie jedno z najchętniej wykorzystywanych narzędzi promowania zarówno marki, jak i produktu. Warto przyjrzeć się możliwościom, jakie daje content marketing i zastosować go w praktyce.

Poprzez nazwę content marketing, czyli marketing treści, rozumie się taktykę, w której pozyskuje się potencjalnych klientów poprzez umieszczanie odpowiednio zaprojektowanych komunikatów tekstowych, które są zarówno atrakcyjne, jak i przydatne dla potencjalnych odbiorców i są w stanie ich zainteresować. Zasadą, którą należy kierować się przy tworzeniu treści wykorzystujących content marketing, jest budowanie długotrwałych i obustronnych kontaktów oraz wpływanie na zainteresowanie osób, do których kierowane są teksty.

Typowymi przykładami wykorzystywanych środków w promowaniu za pomocą marketingu treści są artykuły, webinaria, video, podcasty w przypadku publikacji internetowych oraz teksty tworzone na użytek prasy branżowej, gazetek, folderów, ulotek, książek, katalogów czy poradników drukowanych.

Oprócz popularyzacji treści w internecie ważnym elementem content marketingu jest odpowiednia optymalizacja stron. Publikacja atrakcyjnej dla odbiorców treści pozwala na zbudowanie linków prowadzących do tej strony, a co za tym idzie, pozwala na zwiększenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.

Zrozumieć odbiorców

Przed rozpoczęciem tworzenia jakichkolwiek tekstów content marketingowych, warto zastanowić się nad profilem potencjalnego odbiorcy treści. Trzeba pamiętać, że w każdej branży klienci mają specyficzne potrzeby i poszukują innego rodzaju informacji. I tak, osoby zainteresowane kosmetykami prawdopodobnie będą potrzebowały danych na temat składu danego produktu oraz ich działania, natomiast budowlańcy – możliwości zastosowania i oczekiwanych efektów wykorzystania danego narzędzia.

Podstawą tworzenia tego typu artykułów jest zrozumienie specyfiki danej branży i postawienie się na miejscu potencjalnego odbiorcy. Warto postawić na artykuły eksperckie, pisane przez profesjonalistów. Content marketing pozwala na stworzenie profesjonalnego wizerunku firmy lub marki. Mając do czynienia z tekstami napisanymi przez profesjonalistów, potencjalni nabywcy produktu lub usługi są w większym stopniu skłonni zaufać firmie, która wykazuje się znajomością działania oferowanych przedmiotów. Wartością dodaną jest tutaj również fakt, że klienci potrafią w tekstach znaleźć dodatkowe informacje na temat wykorzystania tychże produktów.

Dobrym pomysłem jest odpowiednie wyeksponowanie artykułu, o którym się pisze. Szczególnie dobrym efektem jest prezentacja poprzez odpowiednio napisane recenzje, gdzie odbiorca możne poczytać o właściwościach, a także zaletach i wadach danego przedmiotu i usługi. Według badań nad zaangażowaniem potencjalnych odbiorców w tego typu metodę, przynosi ona spory odzew pod warunkiem odpowiedniego promowania treści.

Język a content marketing

Aby dotrzeć do potencjalnych nabywców swoich artykułów, należy w odpowiedni sposób konstruować promowane przez siebie treści. Język wykorzystywany w tekstach powinien być dostosowany do grupy odbiorców, dla których się pisze. W końcu inaczej rozmawiają ze sobą nastolatki i przedstawiciele różnych specjalności zawodowych. Tam, gdzie to możliwe trzeba pisać prosto i konkretnie. W zależności od przeznaczenia artykułów można dodawać terminy specjalistyczne lub zupełnie z nich zrezygnować (znów podstawą jest zrozumienie odbiorcy oraz jego potrzeb).

Z drugiej strony styl proponowanych komunikatów nie powinien być zbyt naukowy. Nic nie odstrasza bardziej niż tekst najeżony wyrażeniami specjalistycznymi i napisany w formie artykułu encyklopedycznego. Należy wyważyć zatem stopień skomplikowania tekstu tak, aby był on przydatny dla profesjonalisty z ogromnym doświadczeniem w branży, ale jednocześnie okazał się przydatny laikowi.

Z racji tego, że publikuje się artykuły eksperckie, trzeba przewiązać wagę do tego, aby były one napisane w sposób rzetelny. Podstawą tego działania jest przyciągnięcie jak największej liczby odbiorców za pomocą przydatnych i wartościowych tekstów, dlatego niewybaczalne jest publikowanie niesprawdzonych lub niemerytorycznych treści. Takie działanie będzie miało odwrotny skutek - wskaże stronę internetową, której trzeba unikać ze względu na nieprofesjonalne podejście.

Content marketing a zaangażowanie odbiorców

Dobrze przeprowadzona kampania content marketingowa polega na interakcji obydwu stron. Warto zadbać zatem o stały kontakt z osobami, które odwiedzają stronę. Można wykorzystać do tego media społecznościowe - Facebooka, Twittera lub Instagram - albo firmowego bloga. Możliwość skontaktowania się z ekspertem z pewnością zostanie doceniona. Pozwoli ona odbiorcom na komentowanie treści poszczególnych artykułów, a osobie, która je tworzy, przyniesie informacje na temat tego, czego czytelnicy oczekują i pozwoli na poprawienie skuteczności swoich tekstów.

Content marketing a wypromowane treści

Media społecznościowe można również wykorzystać do promowania tworzonych przez siebie treści. Wpisy zamieszczane na profilach firmowych mogą skutecznie podnieść ilość odsłon witryny i sprowadzić kolejne osoby zainteresowane produktami. Aby skutecznie działać w ramach portali społecznościowych, można postawić na publikowanie linków do artykułów, posty, podcasty czy filmy. Zaletą korzystania chociażby z Facebooka jest to, że jeżeli dana treść się spodoba, internauci będą rozpowszechniali ją dalej (marketing wirusowy).

Doskonale wypromowane treści to teksty różnorodne i łatwo dostępne. Warto poświęcić trochę czasu na odpowiednie dostosowanie artykułów, aby mogły one przyciągnąć kolejnych zainteresowanych.

Content marketing to metoda promocji, na której efekty trzeba poczekać, dlatego osoba, która decyduje się na wykorzystanie kampanii marketingu treści w swoich działaniach promocyjnych powinna uzbroić się w cierpliwość. Warto jednak poświecić swój czas i wysiłki, ponieważ efekty, które niesie za sobą wykorzystanie tej taktyki, są długotrwałe. Trzeba jednak pamiętać, że zaangażowanie w content marketing wymaga ciągłej pracy nad utrzymywaniem relacji z odbiorcami.