Efektywność sklepu internetowego - jak ją zwiększyć?

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga bardzo dobrych zdolności organizacyjnych oraz umiejętności ustalania priorytetów. Trzeba zsynchronizować nadawanie przesyłek, monitorować przychodzące przelewy i zarządzać produktami. Do tego dochodzi marketing, pakowanie przesyłek i bieżąca obsługa klienta. W nadmiarze równoległych procesów łatwo się pogubić. Jak podnieść efektywność sklepu internetowego i w jaki sposób gospodarować zasobami?

Marketing automation i efektywność sklepu internetowego

Marketing automation to ostatnio bardzo popularne określenie. Dostawcy systemów sklepowych, wychwalają rozwiązania w tym zakresie i konkurują coraz to lepszymi udoskonaleniami. Nie bez przyczyny. Automatyzacja takich procesów jak tworzenie i wysyłka newslettera, formularze kontaktowe oraz personalizacja komunikatów marketingowych to dopiero początek. Wiele sklepów internetowych w ogóle nie wykonywała pewnych czynności, ponieważ nie było na to czasu. Teraz jest marketing automation, czyli zbiór dodatkowych funkcji, które podnoszą jakość obsługi sklepu, poprzez automatyzację. Nawet małe biznesy mogą z tego korzystać, ponieważ dzięki temu zyskują cenny czas na to, aby tworzyć i udoskonalać produkt. Jednak najważniejsze jest to, że system wykonuje wszystko za nas. Bardziej precyzyjnie, bez błędów i przede wszystkim jednym kliknięciem.

Monitorowanie przesyłek i komunikacja z klientem - efektywność sklepu internetowego

Informacje na temat dostaw to ważny element realizacji zamówienia. Klienci, w oczekiwaniu na swoje przesyłki, często zapominają o tym, jaki rodzaj dostawy wybrali. W takiej sytuacji najczęściej chwytają za telefon lub piszą wiadomość e-mail. To z kolei wymaga obsłużenia takiego klienta oraz poświęcenia czasu na sprawdzenie statusu paczki. Już przy kilkudziesięciu zamówieniach dziennie, może się okazać, że większość czasu to właśnie udzielanie informacji o dostawach.

Bez względu na to, jakiego systemu używamy w naszym e-sklepie, możemy bardzo łatwo wprowadzić odpowiednie komunikaty w wiadomościach mailowych:

  • Potwierdzenie adresu oraz numeru telefonu. Gdyby okazało się, że klient popełnił błąd podczas wpisywania danych, ma możliwość skorygowania ich przed nadaniem przesyłki przez sklep internetowy.

  • Informacja o tym, że w momencie nadania przesyłki, klient otrzyma numer nadawczy i kod śledzenia.

  • Informacja o czasie księgowania przelewu (1-2dni roboczych). Często klienci dokonują płatności w piątki wieczorem, a w sobotę rano spodziewają się wysyłki towaru.

Dobrym rozwiązaniem jest także modyfikacja formularzy kontaktowych tak, aby sprawdzały poprawność kodów lub ilość cyfr w numerze telefonu. Lepiej unikać nieporozumień adresowych, niż później rozwiązywać problemy zaginionych paczek. Inwestując w dobry content i UX mamy gwarancję także profesjonalnego wyglądu sklepu, a to będzie wzbudzać zaufanie klientów.

Efektywność sklepu internetowego a produkty w subskrypcji

W Twoim sklepie internetowym znajdują się produkty luksusowe, niszowe? A może posiadasz biznes w branży towarów szybko rotujących? Sprawdź, czy sprzedaż w modelu subskrypcji nie byłaby idealnym wyjściem dla Ciebie. Sprzedawcy zapewnia to ciągłość zamówień oraz możliwość planowania zapasów. Z kolei konsumenci, coraz chętniej wybierają produkty w subskrypcji, ponieważ jest to dla nich wygodne. Jedyne co muszą zrobić, to zaznaczyć z jaką częstotliwością chcieliby otrzymywać zamówienia. Nie muszą za każdym razem dokonywać zakupów ręcznie - w okresie objętym subskrypcją będą one składane automatycznie.

Integracje i efektywność sklepu internetowego

Jeżeli nie masz jeszcze integracji płatności oraz przesyłek, nie czekaj i wprowadź te rozwiązania jeszcze dziś. Pozwolą Ci zaoszczędzić czas, jaki poświęcasz na kopiowanie adresów i ręczne sprawdzanie statusu płatności oraz znacznie podniesie efektywność sklepu internetowego

Jeśli z kolei korzystasz już z usług pośredników płatności sprawdź, czy nie warto ich zmienić. Obecnie przybywa serwisów płatności, które oferują atrakcyjne warunki takie, jak niższe prowizje, obsługa kart kredytowych, łatwiejsze zwroty. Ich głównym źródłem dochodu są sklepy internetowe, dlatego często oferują także wsparcie techniczne oraz udogodnienia, które są pomocne przy instalacji.

Dobrym pomysłem jest także możliwość płatności kartą bezpośrednio na stronie internetowej. W tym celu będziesz musiał spełnić kilka wymagań, ale warto się postarać, zwłaszcza jeżeli sprzedajesz za granicą. Badania wskazują, że Polacy najchętniej wybierają płatności w formie przelewów. Jednak w pozostałej części Europy, klienci w znacznej większości preferują płatność kartą.