Jeśli chcesz istnieć w internecie, to nie stać Cię na zły content. Tę prawdę zna każdy przedsiębiorca, którego e-biznes osiągnął sukces. Skuteczni marketerzy optymalizują swoją pracę, posługując się sprytnymi pomocami. Jak tworzyć content, który przekona czytelników? Poznaj 12 sprawdzonych narzędzi content marketingu!
Jak tworzyć content? Dobry tekst od początku do końca
W internetowej rzeczywistości czas spędzony na czytaniu artykułu można przełożyć na realne zyski finansowe. Nic więc dziwnego, że konkurencyjność treści w sieci rośnie z każdym dniem. Content marketing przestaje powoli być opcją, a zaczyna – koniecznością. Na szczęście internet oferuje również pomoc w pisaniu dobrych tekstów.
Poniżej przedstawiamy zestawienie 12 ciekawych narzędzi, które przydadzą się zarówno w pracy na stanowisku związanym z marketingiem internetowym, jak i w prowadzeniu własnego e-biznesu. Warto je znać również po to, by lepiej rozumieć pracę podwykonawców, którym zlecamy np. działania SEO. Każde z nich przyda się na innym etapie procesu tworzenia tekstu.
Inspiracje – od czego zacząć pisanie tekstu?
Zanim zabierzemy się do pisania, powinniśmy poszukać inspiracji. Możemy to zrobić na kilka sposobów.
- Brand24 – to polskie narzędzie analityczne do monitoringu treści internetowych. Który przedsiębiorca nie zastanawia się, co o jego marce, produktach lub usługach mówi się w sieci? Za pomocą Brand24 możemy wyszukać interesującą nas frazę i sprawdzić, gdzie i co się o niej pisze np. na blogach, forach, komentarzach na różnego rodzaju stronach, a także w ramach Twittera. Ponadto narzędzie pozwala również dowiedzieć się, jakie treści związane z naszą branżą są w danym momencie najchętniej poruszane. Dzięki temu łatwiej zaplanujemy własny content.
- Google Trends – Google nie odkrywa przed marketerami swoich tajemnic, daje im jednak narzędzia, by mogli oni próbować je zgłębić. Google Trends to darmowa aplikacja internetowa, która pozwala analizować potencjał fraz kluczowych. Z jej pomocą dowiemy się, jakie słowa wpisywane w wyszukiwarkę są aktualnie popularne w danym miejscu i czasie. Narzędzie pozwala monitorować rosnący lub spadający trend na daną frazę kluczową oraz wyłonić te, których popularność wzrasta, na co możemy na bieżąco reagować w swoich działaniach content marketingowych i wyprzedzać konkurencję.
- Feedly – jest czytnikiem RSS, który dostarczy nam przydatnych newsów wtedy, gdy ich potrzebujemy. Funkcjonując w świecie przepełnionym informacjami, musimy znaleźć sposób, by selekcjonować te najbardziej wartościowe. Feedly zrobi to za nas! Aplikacja agreguje źródła, z których chcemy korzystać i dostarcza danych w czasie rzeczywistym. Dzięki Feedly nie przegapimy żadnego ważnego newsa z branży, którą mamy zamiar śledzić.
Tworzenie – znajomość tematu to tylko część sukcesu!
Żeby zaoferować komuś jakąś wiedzę, musimy najpierw niego dotrzeć. Tu najczęściej wkracza kwestia wyszukiwarki Google oraz jej mechanizmów. Tym, bez czego nie zaczyna pracy żaden SEO copywriter, są narzędzia do sprawdzania fraz kluczowych. Te, umiejętnie wplecione w treść naszego tekstu mogą być praktycznie niewyczuwalne. Jednocześnie pomogą naszym potencjalnym czytelnikom znaleźć nas w zakamarkach internetu.
- Answer The Public – to bezpłatne, przejrzyste i niezwykle atrakcyjne wizualne narzędzie, które pomoże nam wyszukać frazy kluczowe zgodne z tematem, o którym piszemy, a ponadto podpowie, o co w tym kontekście pytają użytkownicy wyszukiwarki Google. Answer The Public pokazuje nie tylko to, co, ale też – w jakiej formie wpisywane jest w pasek wyszukiwania. Następnie wiąże to z podobnymi zapytaniami. Narzędzie jest bardzo przydatne w przypadku, gdy nastawiamy się na tzw. strategię długiego ogona, czyli używania długich fraz kluczowych.
- Semstorm – to bardziej kompleksowe, ale też i płatne narzędzie, z pomocą którego możemy m.in. prowadzić zaawansowaną analitykę fraz kluczowych. Dowiemy się nie tylko o tym, czego szukają nasi potencjalni odbiorcy, ale też jak często, z jakich urządzeń i jak wygląda wskaźnik ich konkurencyjności. Seostorm pozwala m.in. przeanalizować istniejący tekst pod kątem fraz kluczowych i na tej podstawie dobrać odpowiedni tytuł, a także badać zachowanie użytkowników stosujących dane słowa w danym kontekście i porównać te informacje w perspektywie czasowej. Idąc tym tropem, będziemy mogli ocenić, czy dana fraza jest opłacalna, tj. czy warto koncentrować wokół niej nasz artykuł, czy też nasza konkurencja wystarczająco wyczerpała temat, bądź jego popularność spada. Na tej podstawie zdołamy ocenić, jak tworzyć content, który zostanie zauważony w wyszukiwarce.
Dopracowywanie – nie tylko treść, ale i forma
W artykule najważniejsza jest jego treść, czyli wartość, której szukają czytelnicy. Rzadziej jednak mówi się o jego formie – a to błąd! To, w jaki sposób przedstawiony jest tekst, znacząco wpływa na jego przystępność oraz atrakcyjność.
Trzeba tu wspomnieć, że tworzenie contentu to jednak nie tylko tekst. Wartościową treść mogą stanowić również obrazki, np. infografiki, screeny lub zdjęcia. Artykuł, który je zawiera, znacznie lepiej przykuwa uwagę i ułatwia zrozumienie problematyki omawianego zagadnienia. Nie należy również zapominać o architekturze treści – warto dzielić tekst na mniejsze fragmenty i paragrafy. Nieocenione są również śródtytuły, a niezbędny – król wszystkich nagłówków, czyli trafny, dynamiczny tytuł – który skutecznie zachęci do przeczytania całego tekstu.
- Canva/Canva Pro – to popularne narzędzie wykorzystywane zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne do różnych celów – od tworzenia zaproszeń ślubnych oraz CV, do konstruowania infografik, a nawet pełnych publikacji. Z Canvą szybko stworzysz nowoczesne, estetyczne grafiki, nawet bez większych umiejętności graficznych. Aplikacja udostępnia szablony oraz komponenty, które można wykorzystywać w swoich dziełach. Narzędzie ma wersję płatną, jednak z części funkcji można korzystać również za darmo.
- Pixabay – tekst urozmaicić można również za pomocą gotowych grafik lub zdjęć. Pixabay to jeden z najpopularniejszych darmowych stocków, w którego zasobach możemy znaleźć fotografie, grafikę wektorową, a nawet filmy wideo udostępniane w ramach licencji CC0. Możemy je więc wykorzystać np. do miniatur lub w ramach urozmaicenia przestrzeni artykułu.
- Blog Title Generator – piszesz na popularny temat i masz wrażenie, że konkurencja wykorzystała już wszystkie sensowne tytuły? Wypróbuj proste narzędzie do generowania chwytliwych nagłówków, zgodnych z aktualnymi trendami. Wystarczy wpisać frazę kluczową oraz dziedzinę, a Blog Title Generator wygeneruje kilka inspiracji. Narzędzie to jest darmowe, niemniej jednak dostępne tylko w języku angielskim.
Sprawdzanie – dobry znaczy dopracowany
Kiedy uda nam się już napisać tekst, pozostaje jeszcze jego sprawdzenie. Nie należy bagatelizować tego kroku, gdyż to dopiero na tym etapie tak naprawdę możemy ocenić, czy nasza praca twórcza jest zakończona, czy coś musimy jeszcze poprawić. Istnieją dwa rodzaje weryfikacji. Pierwszej dokonujemy jeszcze przed publikacją – sprawdzamy poprawność i stopień skomplikowania tego, co napisaliśmy. Druga dotyczy tego, jak na opublikowany już tekst reagują nasi czytelnicy.
- Ortograf – to łatwa w użyciu i darmowa aplikacja online, która dokonuje sprawdzenia tekstu pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, gramatycznym i stylistycznym. Dostępna jest w języku polskim, niemniej jednak umożliwia też sprawdzanie tekstu w kilku innych popularnych językach. Jej algorytm jest zaskakująco dokładny, dzięki czemu możemy wyłapać nawet drobne błędy i literówki, których nie pokaże nam standardowy edytor tekstowy.
- Jasnopis – tekst powinien być nie tylko rzeczowy, ale też zrozumiały dla czytelników. W zależności więc od tego, do kogo piszemy, powinniśmy odpowiednio dostosować język, którym się posługujemy. Jasnopis to aplikacja o konstrukcji podobnej do Ortografu, z tą jednak różnicą, że zamiast błędów, ocenia ona stopień trudności tekstu. 7-stopniowa skala daje nam obraz tego, jak trudny w odbiorze jest nasz tekst, a także wskazuje na fragmenty, które możemy uprościć, jeśli istnieje taka potrzeba.
- Google Analytics – czyli podstawa w pracy SEO. Niezwykle głębokie źródło informacji – pod warunkiem, że wiemy jak ich szukać. Google Analytics od lat udziela specjalistom SEO i marketingowcom wartościowych informacji na temat prowadzonych przez nich stron internetowych. Z powodzeniem skorzystać mogą z niego również copywriterzy. Statystyki mogą nam pokazać m.in. trendy w popularności danych form tekstowych lub nagłówków. Analizując zachowanie użytkowników na stronie, możemy uzyskać wartościowe wskazówki, jak tworzyć content w przyszłości lub co możemy ulepszyć w istniejącym tekście.
Bonus, czyli wspomaganie procesu pisania
Pisanie to proces twórczy, dlatego wymaga odpowiedniej oprawy. Zatłoczone biuro czy remont u sąsiada – nie są to warunki, które sprzyjają skupieniu. Nie każdy jednak może pozwolić sobie na ciche odosobnienie. Jak więc tworzyć dobry content, gdy wokół same rozpraszacze? Zwykle pomaga dobre tło dźwiękowe.
- MyNoise (cat Purr Noise Generator) – serwis myNoise oferuje dostęp do puli dźwięków, które sprzyjają wyciszeniu i ułatwiają skupienie się na pracy. Do wyboru mamy m.in. dźwięki deszczu, fal, biały szum, czy subtelne dźwięki restauracyjne. Jedną z najciekawszych opcji jest jednak gratka dla miłośników futrzastych czworonogów. Cat Purr Noise Generator to nic innego jak generator mruczenia. Kojące dźwięki wydawane przez koty poprawiają humor i odprężają, tworząc zaplecze dźwiękowe, które nie rozprasza uwagi. Przydatne nie tylko przy pisaniu na tematy zoologiczne!
Powyżej przedstawione narzędzia są jednak tylko jednymi z wielu dostępnych w internecie. Pomysłowość ludzka i chęć ułatwienia sobie pracy nie mają granic! To z kolei owocuje masą sprytnych pomocy, którymi możemy wspierać proces twórczy na każdym etapie. Gotowy i opublikowany już artykuł możemy natomiast wykorzystać m.in. do promowania własnej marki. W jego optymalizacji pod kątem marketingowym pomogą natomiast narzędzia analityczne.