Budowanie popularności strony przy pomocy linków (cz. 11)

O tym, jak duże jest znaczenie linków w pozycjonowaniu, mogłeś dowiedzieć się z poprzednich części naszego cyklu. Właśnie na tym zbudowali swój pierwszy algorytm twórcy Google, dając tym samym początek Page Rank. Chociaż przez kilkanaście lat istnienia Google pojawiały się dodatkowe kryteria na budowanie popularności strony i ustalania jej pozycji w wynikach wyszukiwania, to linki niewiele straciły na znaczeniu.

W niniejszym artykule skupimy się właśnie na nich - zarówno przychodzących, jak i wychodzących z twojej strony. Zanalizujemy linki przychodzące, które mają w SEO niebagatelne znaczenie. Powiemy ci, w jaki sposób pozyskiwać linki przychodzące - z angielskiego nazywamy proces ten link building. Przedstawimy kilka strategii pozyskiwania odnośników i określimy ich walory.

Budowanie popularności strony - linki przychodzące i wychodzące

Linki można dzielić według kilku kryteriów. My przyjrzymy się jednak temu najbardziej ogólnemu, które zarazem ma w kontekście pozycjonowania największe znaczenie.

Możemy podzielić je na:

  1. linki przychodzące,

  2. linki wychodzące:

    • linki wewnętrzne,

    • linki zewnętrzne.

Linki przychodzące (ang. backlinks) doprowadzają z innych serwisów lub stron internetowych do twojej witryny - to dzięki nim roboty wyszukiwarek trafiają na twój portal. Ich liczba i jakość przychodzących wpływa na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto zatem zadbać o to, aby linki przychodzące do twoich stron były zamieszczone na mocnych witrynach, cieszących się renomą. Czasem jeden dobry link przychodzący jest wart więcej niż dziesiątki “śmieciowych” odnośników z witryn o niepewnej wartości. Szczególnie istotne są linki przychodzące na stronach o podobnej tematyce, np. link przychodzący do twojej strony o content marketingu pochodzi z witryny zajmującej się tematyką content marketingu. Oczywiście, mają one nie tylko walor związany z pozycjonowaniem - to także możliwość zdobycia większej ilości odwiedzających twoją stronę.

Linki wychodzące są umieszczone na twojej witrynie i prowadzą do innych jej stron (linki wewnętrzne) lub stron na innych niż twoja witrynach (linki zewnętrzne). Choć ich znaczenie w pozycjonowaniu jest nieco mniejsze, nie pozostają one całkiem na uboczu.

Linki wewnętrzne stanowią podstawowy element nawigacji każdej witryny i od nich zależy łatwość poruszania się po różnych stronach serwisu. Przynosi to korzyść użytkownikom odwiedzającym twój serwis, ale także tobie, ponieważ roboty wyszukiwarek bez trudu będą mogły dotrzeć do wszystkich stron znajdujących się na twojej witrynie.

Linki zewnętrzne prowadzą do innych witryn. Najlepiej, jeśli odsyłają do mocnych stron, najlepiej powiązanych tematycznie z twoją. Jeżeli jednak nie chcesz promować swoich konkurentów, linkuj do serwisów, na których treść niejako uzupełnia to, co można znaleźć u ciebie. Uważaj też na ilość linków wychodzących, które umieszczasz na swoich portalach. Zbyt duża ich liczba (ponad 100, lecz często pojawiają się opinie o górnej granicy rzędu 40 odnośników), może sprawić, że roboty wyszukiwarki potraktują ją jako tzw. farmę linków, co nie przełoży się korzystnie na budowanie popularności strony i pozycję w wynikach wyszukiwania.

Analiza linków przychodzących

Analiza linków przychodzących to jedno z najważniejszych zadań w perspektywie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Musisz uważnie śledzić, skąd pochodzą odnośniki, jaka jest ich realna wartość dla twojej strony, jakie są ich atrybuty. Przy okazji podczas analizy warto podglądać swoją konkurencję - skąd oni pozyskują linki przychodzące, jak bardzo są wartościowe, jaka jest strategia konkurencji z nimi związana. Dzięki skutecznej analizie możesz skutecznie modyfikować swoją strategię optymalizacji.

Co możesz uwzględnić w analizie linków przychodzących?

  1. Liczbę wszystkich linków przychodzących dla twoich stron, określić serwisy, z których pochodzą, ich renomę i moc.

  2. Skuteczność linków - sprawdzenie, które z nich przynoszą wysoki jakościowo ruch, który pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

  3. Atrybuty linków przychodzących (dofollow/nofollow).

  4. Porównanie ilości i jakości linków przychodzących z konkurencją.

  5. Analizowanie działań, strategii konkurencji w zakresie linków przychodzących.

  6. Monitorowanie kampanii pozyskiwania linków przychodzących, zwłaszcza gdy zleciłeś jej wykonanie firmie zewnętrznej.

  7. Analizowanie ewentualnej szkodliwości linków przychodzących.

  8. Sprawdzenie anchorów przypisanych do linków przychodzących.

Linki przychodzące dla twoich stron analizować możesz dzięki licznym narzędziom - część jest darmowa, część płatna, choć można również w wielu przypadkach skorzystać z darmowej wersji trial. Pokrótce przedstawimy narzędzia, których możesz użyć przy analizie. Ogólnie określimy ich użyteczność oraz dostępność.

Narzędzia do analizy linków przychodzących

Najprostszym narzędziem do bardzo ogólnej i pobieżnej analizy l może być nawet wyszukiwarka Google. W jaki sposób? Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy “link:nazwastrony.pl -site:nazwastrony.pl” zobaczymy strony, na których pojawia się link przychodzący do “nazwastrony.pl”. To jednak niezupełnie skuteczna metoda. Lepiej skorzystać z innej opcji, jaką daje nam Google - narzędzia Search Console.

Jeśli korzystasz z tej usługi, w menu z lewej strony wybierz Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie Linki do twojej witryny. Analiza w Search Console również nie jest dokładna - pokazuje jedynie, gdzie znajdują się linki przychodzące dla twoich stron. Jednocześnie jednak Search Console może powiadomić cię o niskiej jakości niektórych odnośników, co jest sporym udogodnieniem.

Innym darmowym narzędziem jest BackLinkWatch. Po wpisaniu adresu URL strony internetowej narzędzie pokaże ci adres witryny, z której pochodzi link przychodzący, jej Page Rank, użyty przy linku anchor oraz atrybut określonego linku przychodzącego. BackLinkWatch daje dosyć obszerne wyniki wyszukiwania linków przychodzących. Sprawdzi się to narzędzie skutecznie przy prostej analizie najważniejszych wartości dla linków przychodzących.

Podobnym narzędziem, również darmowym, jest RankSignals. Dzięki niemu możesz sprawdzić tytuł strony, z której pochodzi odnośnik, jej adres URL, użyty anchor oraz Page Rank. Dla przejrzenia pełnych wyników potrzebne jest jednak założenie konta.

Znacznie więcej danych na temat linków przychodzących uzyskasz dzięki płatnym narzędziom (choć część z nich posiada trailowe wersje darmowe). Typowym narzędziem stosowanym przy analizie linków przychodzących jest MajesticSEO. Najtańszy pakiet dostępu kosztuje 49.99$ na miesiąc. Dzięki MajesticSEO możesz dokładnie prześledzieć anchory linków przychodzących, ich historię, usunięcia linków przychodzących, obszerną charakterystyką typów backlinks. MajesticSEO cechuje się również jedną z najobszerniejszych baz linków wśród dostępnych na rynku narzędzi analitycznych dla SEO.

Coraz popularniejszym narzędziem - także płatnym - jest Ahrefs. Przedstawia wyniki bardzo podobne do tych, które można uzyskać podczas korzystania z MajesticSEO. Przy okazji Ahrefs może także śledzić ruch na stronach w serwisach społecznościowych. Najtańszy pakiet kosztuje 99$ miesięcznie.

Warto przyjrzeć się także narzędziu służącemu do analizy jakościowej linków, które może wykorzystać zebrane przez ciebie wyniki dotyczące statystyk linków przychodzących dla twojej strony. Przykładem narzędzia służącego analizie jakościowej jest SEO Odkurzacz. Weryfikuje on jakość linków przychodzących, a dużym atutem jest możliwość samodzielnego ustalenia filtrów jakości, którymi narzędzie będzie się posługiwać. Narzędzie dość skutecznie określa, które linki mogą pochodzić z portali np. spamerskich.

Dobry i zły link - co to oznacza?

Pisaliśmy o jakości linków przychodzących, co jest bardzo ważne w perspektywie wpływu na pozycjonowanie twojej strony. Co oznacza jakość linku i kiedy można powiedzieć, że jest on dobry?

Dobry link pochodzi z zaufanego serwisu, mocnej w kontekście SEO. Warto sprawdzić, jaki ma Page Rank, choć nie powinien być to jedyny wyznacznik jej oceny. Dodatkowym atutem jest to, gdy link przychodzący znajduje się na stronie głównej witryny lub innej dobrze pozycjonowanej stronie. Dobry link umieszczony jest na witrynie tematycznie powiązanej ze stroną, do której się odnosi. Posiada też dobry anchor - o tym, czym jest dobry anchor text pisaliśmy w poprzedniej części cyklu.

Zły link - co nietrudno wywnioskować - będzie zaprzeczeniem dobrego. Pochodzi z portlau o małym zaufaniu, często spamerskiej lub farmy linków, gdzie treść jest typowo ukształtowana pod promocję linków przychodzących. Będzie również posiadał słaby anchor, nienawiązujący do słów kluczowych.