Poradnik Przedsiębiorcy

Linki dofollow i nofollow - dlaczego są takie ważne w pozycjonowaniu?

Miałeś pewnie okazję słyszeć o linkach z atrybutem dofollow i nofollow. Te pierwsze uznawane są za bardziej wartościowe z wielu względów i pożądane przy pozycjonowaniu stron. Panuje również opinia, że linki nofollow nie mają żadnego znaczenia i bardziej szkodzą niż pomagają. Czy tak jest naprawdę? W tym tekście omówimy właśnie użyteczność linków dofollow i nofollow.

Dofollow i nofollow - co to takiego?

Dofollow i nofollow to atrybuty, które są przypisywane linkom umieszczanym na stronach internetowych. Linki odgrywają bowiem poza słowami kluczowymi bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania. Konkretnie zaś - pozyskiwanie linków, które zaprowadzą do naszej strony internetowej czyli dodawanie linków z adresem naszej strony na innych stronach internetowych.

Mechanizm wydaje się prosty - wrzucasz link do swojej strony na stronę X. Odwiedzający stronę X widzą odnośnik, klikają na niego i przechodzą do twojej strony. Linki zewnętrzne mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie, więc właściwie odnosisz same korzyści. Nie jest to jednak tak oczywiste, właśnie z uwagi na linki dofollow i nofollow.

Z atrybutów tych korzystają działające na usługach przeglądarek roboty sieciowe, które dokonują skanu stron internetowych w poszukiwaniu linków. Roboty sprawdzają atrybuty linków i podejmują odpowiednie działania.

Dofollow - podążaj za linkiem

Gdy robot skanujący trafi na link oznaczony atrybutem dofollow (ang. do follow - podążaj, śledź), część wartości PageRank strony, na której link się znajduje, przekazuje stronie, do której link odsyła. Dlatego też linki dofollow mają spore znaczenie w procesie pozycjonowania.

Jednak dofollow to nie tylko przekazanie wartości PageRank. Roboty, które trafiają na taki link, przenoszą się na odsyłaną stronę. Ponadto, przekazywana jest wraz z atrybutem dofollow wartość TrustRank - wartość zaufania. W zależności od poziomu zaufania witryny, na której zamieszczamy link i tego, czy ma on atrybut dofollow, wartość TrustRank wzrośnie lub obniży się. Ponadto przekazywana jest wartość anchor text, czyli tekstu, który w źródle strony znajduje się między znacznikami <a>. Anchor text jest istotny przy zliczaniu rankingu danej strony przez wyszukiwarki.

Nie podążaj - nofollow

Atrybut nofollow (ang. no follow - nie podążaj, nie śledź) jest uważany za przeszkadzający w pozycjonowaniu. Niewątpliwie przekazuje on mniej wartości niż dofollow, jednak nie jest całkowicie bezużyteczny. W przypadku nofollow roboty skanujące nie muszą odwiedzać strony, do której link odsyła. Część wartości wskaźnika odwiedzin strony, na której znajduje się link, jest mimo to odbierana. Nie jest przekazywana część PageRank.

Ponadto nofollow przekazują także część wartości zaufania dla strony linkowanej od strony, na której znalazł się link. Ich atutem jest fakt, że pozycjonowanie dzięki nofollow wygląda bardziej naturalnie - ich brak mógłby wskazywać na celowe linkowanie dla lepszego SEO. Linki z atrybutem nofollow są uznawane przez roboty skanujące za klasyczne linki odsyłające do strony, a ich obecność na Facebooku lub witrynach z domenami .gov lub .edu dodatkowo pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

Atrybuty linków a wyszukiwarki

Różne wyszukiwarki internetowe inaczej traktują linki nofollow. Google podąża za nimi, jednak nie przekazuje im części wartość PageRank. Yahoo podąża za nimi, jednak wszelkie kalkulacje w rankingach takich linków nie dotyczą. Bing sprawę traktuje arbitralnie, jednak również nie uwzględnia linków nofollow w rankingach.

Dofollow i nofollow - jak sprawdzić jaki atrybut przypisano linkowi?

To, jaki atrybut został przypisany linkowi na stronie, można sprawdzić dzięki obserwacji jej kodu źródłowego. Gdy już w źródle strony znaleźliśmy miejsce, gdzie znajduje się nasz link, musimy sprawdzić, czy po znaczniku <a href> pojawia się zapis rel=”nofollow” lub rel=”external nofollow”. Jeśli tak,  nasz link otrzymał mniej pożądany atrybut nofollow. Jeśli nie, zdobyliśmy dofollow.