Poradnik Przedsiębiorcy

Załóż i rozkręć swój własny sklep internetowy

W dobie konsumpcjonizmu najbardziej intratnym pomysłem na biznes jest sklep. Ludzie kupowali, kupują i kupować będą, taka ich natura i takie potrzeby. W końcu bez jedzenia żyć nie można, środki czystości i higieny nie są bez dna, ubrania same się nie wypiorą, no i nie są wieczne, a do tego wypadałoby od czasu do czasu kupić sobie coś przyjemnego, tak tylko dla siebie. Ktoś może się oburzyć i powiedzieć, że on sam szyje sobie ubrania albo sam produkuje żywność, sadzi owoce i warzywa, hoduje bydło itd., ale spójrzmy prawdzie w oczy, ile jest takich osób? Niewiele. Cała reszta skazana jest na nieustające zakupy w sklepach, bo przy dzisiejszym pędzie życia większość ludzi nie ma czasu na prowadzenie własnego gospodarstwa domowego. Jeżeli do tego wszystkiego dochodzi brak czasu, najlepszym rozwiązaniem jest sklep internetowy

Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Brak czasu – to dziś powszechne zjawisko, wciąż gdzieś biegniemy, gdzieś się spóźniamy, gdzieś przybiegamy na ostatnią chwilę, jesteśmy zapracowani. Pracoholicy? Możliwe, jednak w większości przypadków są to po prostu ludzie, którzy pragną za wszelką cenę utrzymać siebie i swoją rodzinę, a może i przy okazji żyć troszkę ponad standard. Tacy ludzie szukają najprostszych rozwiązań pozwalających im trochę odsapnąć i zaoszczędzić na czasie. Dlatego też wyprawy do sklepów ograniczają do niezbędnego minimum – np. raz na dwa tygodnie, najczęściej w weekend wybierają się całą rodziną do hipermarketu.

A gdyby tak ułatwić im życie całkowicie? Gdyby długotrwałe wyprawy do sklepów stały się zbędne? Właśnie Ty możesz wyjść naprzeciw potrzebom tych ludzi - stwórz swój sklep internetowy. Osoby zapracowane są Twoim celem, a do tego dochodzą jeszcze tacy, dla których zakupy są sensem życia i nie wyobrażają sobie egzystencji bez codziennych zakupów, ich zadowolą nawet drobiazgi.

Era konsumpcjonizmu i pracoholizmu ofiaruje idealne podłoże pod sklep internetowy. Założenie go nie jest trudne, wystarczy przebrnąć przez kilka kroków i cieszyć się sukcesem bez wychodzenia z domu.

Przygotowanie mentalne i merytoryczne do założenia e-sklepu

Zanim rozpędzisz się i zaczniesz zakładać sklep internetowy od strony formalnej, przystopuj. Musisz najpierw mentalnie przygotować się do tego, czy chcesz i czy będziesz w stanie poprowadzić taki sklep. Przeanalizuj wszystkie za i przeciw. Przejrzyj kilka witryn innych sklepów internetowych, zobacz, jak wyglądają. Zastanów się, czego będziesz potrzebować do jego stworzenia.

Ponadto przygotuj się merytorycznie, bo niestety same chęci nie wystarczą. Poczytaj o tym, czym jest e-commerce, jakie są jego rodzaje, dowiedz się czegoś o jego historii. Stwórz sobie rzeczowy fundament pod e-sklep. Niektórzy w tym momencie mogą machnąć ręką i z całkowitą ignorancją zapytać: „A po co mi ta wiedza? Wszystko wyjdzie w praniu”. No tak, to prawda, że człowiek najlepiej uczy się na własnych błędach, ale co jeśli one okażą się już nie do naprawienia? Wiedza to Twoja broń i Twoja niezbędna podstawa, od której powinieneś zacząć, bez niej ani rusz, a dzięki niej uczysz się nie popełniać właśnie takich głupich błędów o katastrofalnych skutkach.

Pomysł na sklep internetowy

Nie możesz założyć sklepu internetowego bez żadnego pomysłu na niego. Jeśli nic nie przychodzi Ci do głowy, to musisz przejść przez następujące kroki:

  1. Przeprowadź badania rynku, sprawdź statystyki. Dowiedz się, czego na rynku brakuje, czego jest za dużo, na co jest największy popyt, a na co najmniejszy.
  2. Określ swój target. Po oględnych badaniach rynku ten krok powinien być łatwy. Zastanów się nad profilem swojego klienta, czy ma być to przeciętny Kowalski czy biznesmen, lekarz czy gosposia domowa, dorosły czy dziecko, kobieta czy mężczyzna. A może odbiorcą będzie klient uniwersalny. Co więcej, możesz ograniczyć swój target, np. do określonego polskiego województwa czy nawet miasta, w którym czegoś brakuje lub w ogóle nie ma albo możesz stworzyć target międzynarodowy. Pamiętaj, że decyzja ta powinna być uzależniona od tego, jaką masz wizję oraz od badań rynkowych.
  3. Wybór asortymentu na podstawie określonego targetu powinien pójść sprawnie. Zastanów się nad jego rodzajem i szerokością zakresu. Pomyśl, czy będzie to towar specjalistyczny, uzupełniający, czy produkowany na szeroką skalę. Przekalkuluj, czy stać Cię na niego, czy masz wystarczające środki na jego zakup od dostawców.

Na podstawie tych kroków będziesz miał jako taki biznesplan i mając go na uwadze, możesz rozpocząć dalsze działania, by założyć i rozkręcić sklep internetowy

Sklep internetowy jako działalność gospodarcza 

To zdaje się najtrudniejszy moment, który stanie na drodze do założenia sklepu. Niestety musisz przez niego przebrnąć, ale pamiętaj – dla chcącego nic trudnego. W przypadku sklepu internetowego sprawa w zasadzie wygląda tak samo jak przy handlu tradycyjnym – rejestrujesz działalność, uzyskujesz numer NIP i REGON, tworzysz firmowe konto bankowe, zgłaszasz się do ZUS i urzędu skarbowego itd.

Kwestia działalności gospodarczej to bardzo szeroki temat, dlatego też zachęcamy do przeczytania naszych pozostałych artykułów.

Dostawcy dla sklepu online

No dobrze masz już własną działalność gospodarczą, masz swój biznesplan, w którym określiłeś rodzaj asortymentu, pora przejść do znalezienia dostawców. Nie korzystaj z usług pierwszego, lepszego dostawcy. Tak jak każdy krok zakładania e-sklepu wymaga dogłębnej analizy, tak i jest w tym przypadku. Decyzja podjęta pochopnie, to najgorsze co możesz zrobić, bo taka może skończyć się jedynie katastrofą, chyba że jesteś w czepku urodzony.

Wybór właściwego dostawcy jest niezwykle ważny, bo między innymi od niego będą zależały Twoje zyski. Zrób mały research, sprawdź, którzy dostawcy są godni zaufania, a których trzeba się wystrzegać. Dowiedź się, jaka firma działa sprawnie i rzetelnie. Oczywiście dodatkowym plusem byłaby nie za wysoka cena jej usług. Jednak pamiętaj, że cena nie zawsze przekłada się na jakość i to działa w obie strony – droga oferta nie implikuje dobrej jakości i odwrotnie – tania oferta nie oznacza złej jakości.

Ale nie martw się, na pewno znajdziesz dobrego dostawcę, wystarczy troszkę poszukać, korzystając z Google, GoldenLine, specjalistycznych forów albo dropshippingu czyli sposobu na obniżenie kosztów logistycznych (koszt wysyłki spada na dostawcę, który wysyła towar bezpośrednio do Twojego klienta).

Sklep internetowy - wybór dobrego oprogramowania

Rodzaj oprogramowania jest niezwykle istotny, może on nawet zadecydować o porażce lub sukcesie, który może odnieść Twój sklep internetowy. Dostępne są następujące formy oprogramowania:

  • darmowe – np. osCommerce, pobranie tego oprogramowania jest darmowe, ale należy do niego doliczyć koszty wdrożenia, instalacji hostingu i domeny (http://www.osc.mysklep.pl/?page_id=2 – tu możesz pobrać darmowe oprogramowanie);
  • oprogramowanie bez utrzymania sklepu czyli właściwie osCommerce dostosowany jednak do polskich standardów plus zawierający parę funkcji dodatkowych, których nie ma w darmowej wersji;
  • full serwis czyli zakup pełnego oprogramowania wraz z utrzymaniem sklepu – w tym przypadku firma, od której kupiłeś oprogramowanie powinna w zasadzie wszystko za Ciebie zrobić: oferują Ci sklep internetowy, wdrażają go, instalują i uruchamiają. Ponadto dają Ci hosting, domenę i pomoc techniczną (dla przykładu: http://www.sklepyfirmowe.pl/cennik.html);
  • indywidualne oprogramowanie – tylko dla ludzi z ukonstytuowaną wizją sklepu internetowego (możliwość wprowadzenia do oprogramowania dowolnej funkcjonalności). Rozwiązanie bardzo kosztowne i czasochłonne.

Ponadto niektóre firmy oferują wypróbowanie oprogramowania za darmo przez określoną ilość czasu. Oprogramowań, dzięki którym sklep internetowy może działać poprawnie,  jest mnóstwo na rynku, dlatego warto przed ich zakupem zapoznać się z opinią wcześniejszych użytkowników.

Domena i hosting a sklep internetowy

Jeśli wykupione przez Ciebie oprogramowanie nie dostarcza ani domeny, ani hostingu, należy je wykupić.

Wybór domeny bywa trudny i żmudny, bo większość atrakcyjnych domen jest już zarezerwowanych. Domena, czyli upraszczając sprawę - adres, pod którym działa w internecie twój sklep internetowy, powinna być oryginalna i łatwa do zapamiętania, najlepiej jak budzi jakieś skojarzenia. No i oczywiście musi być związana z profilem Twojego sklepu. Wiele firm oferuje domeny za symboliczną złotówkę lub nawet za 0 zł (home.pl, nazwa.pl), ale wówczas po roku taką domenę trzeba odnowić, co kosztuje już znacznie więcej. W związku z tym warto znaleźć taką firmę, która proponuje tanie odnawianie.

W przypadku hostingu musisz wybrać rozmiar serwera i limit transferu (chociaż większość firm już go zniosła) – zależy to oczywiście od wielkości Twojego sklepu. Darmowych hostingów nie warto wybierać, bo te mają wiele ograniczeń – np. związane z maksymalnym miesięcznym transferem, przestrzenią dyskową, brak dostępu do baz danych, brak obsługi języków skryptowych itp. Na przestrzeni ostatnich lat zarówno domeny jak i hostingi bardzo potaniały, więc ich koszty są naprawdę minimalne.

Założenie sklepu internetowego nie jest czymś niemożliwym. Być może wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, ale im lepiej dopracujesz jego funkcjonalność, wygląd, target itd., tym większe korzyści z niego będziesz miał w przyszłości. E-sklepy zyskują coraz większą popularność, dlatego warto w nie inwestować. W końcu e-biznes zaczyna się traktować jako lepszą przyszłość.