Pomysł na e-sklep - nad czym warto się zastanowić?

Iść po linii najmniejszego oporu czy zaryzykować i zastanowić się nad czymś bardziej oryginalnym? To pytanie pewnie stawia sobie wielu ludzi, zakładających swój pierwszy e-sklep Jednak ten problem nie dotyczy sklepów, które dopiero rodzą się w głowach przyszłych przedsiębiorców. Z racji tego, że zmieniają się potrzeby klientów, pojawia się wiele nowych narzędzi i możliwości. Doświadczone i uznane firmy często zmieniają kierunek, w jakim zmierzają, doskonaląc swoją ofertę oraz kampanię reklamową. Jest to dobry sposób, aby zyskać szersze grono klientów, stać się bardziej popularnym i rozpoznawalnym na rynku oraz móc czerpać zadowolenie z tego, czym się zajmujemy. To ostatnie jest szczególnie ważne, ponieważ brak pasji w biznesie, który stawia coraz większe wymagania przed przedsiębiorcami, może spowodować, że bardzo szybko się wypalimy i nasz e-sklep będzie musiał ustąpić miejsca konkurencji. Z tego artykułu dowiesz się, jak tego uniknąć oraz co warto sprzedawać w sklepie internetowym.

Od czego zacząć, czyli jak założyć e-sklep?

Początki zawsze są trudne. W e-commerce trzeba działać stanowczo, ale rozsądnie. Jak otworzyć e-sklep? Na co zwrócić szczególną uwagę? O czym należy pamiętać?

Poznaj konkurencję

To pierwszy krok, jaki powinieneś uczynić, zanim wkroczysz na rynek sprzedaży internetowej i otworzysz swój własny e-sklep. Zrób tzw. obeznanie w terenie - powinieneś wiedzieć, komu będziesz musiał stawić czoła i jak dużo wysiłku będziesz musiał włożyć w pokonanie swoich konkurentów. Zwróć szczególną uwagę na ofertę innych e-sklepów. W ten sposób zorientujesz się, co się sprzedaje najlepiej, czym interesują się internauci, a jakich produktów należy unikać. Ważne jest, aby poznać bliżej szczególnie liderów rynku. To oni przodują w branży i narzucają tempo dla konkurentów. Nie każdy wytrzymuje morderczy sprint.

Pomysł i plan

Nie warto podejmować pochopnych decyzji. Być może będzie ci potrzebna pomoc i wsparcie bardziej doświadczonych przedsiębiorców, SEOwców i marketerów. Nie bądź przysłowiową Zosią Samosią - każdy czasem powinien skorzystać z pomocy innych, co nie świadczy wcale o słabości. Zaplanuj wszystko krok po kroku, kilka razy sprawdź, czy czegoś nie pominąłeś. A może w trakcie takich rozmyślań wpadnie ci do głowy jakiś ciekawszy pomysł na swój e-sklep?

Nazwa firmy i logo

To, co może wydawać się najprostsze, niekiedy spędza sen z powiek. Bardzo dużo zależy od nazwy naszej firmy. Musi być ona chwytliwa, prosta do zapamiętania i oryginalna. Powinna kojarzyć się z branżą, w jakiej działasz. Pamiętaj, aby sprawdzić, czy podobna nazwa nie istnieje już na rynku. W dalszej kolejności należy przygotować logo - to zadanie dla dobrego grafika. W porozumieniu ze specjalistą stwórz niezbyt skomplikowany, ale ciekawy projekt. Zadbaj o kolorystykę i elementy graficzne - wszystko musi ze sobą współgrać.

Formalności

Teraz czas na mniej przyjemne obowiązki związane z otwieraniem własnej firmy, czyli jej rejestracja. Wszystkie wskazówki z tym związane na pewno znajdziesz w sieci. Nie zapomnij również o założeniu konta firmowego w banku i wyborze formy opodatkowania.

E-sklep - oprogramowanie

Bez dobrej platformy sklepowej nie ruszysz z biznesem. Dobre oprogramowanie pozwoli ci zaoszczędzić czas, zmniejszyć koszty związane z prowadzeniem firmy i umożliwi w przyszłości dalszy rozwój. Sam decydujesz, czy chcesz stworzyć indywidualne oprogramowanie, czy skorzystać z aplikacji dostępnych na rynku. Płatne czy darmowe - wybór jest ogromny. Przed podjęciem decyzji zapoznaj się z ofertą dostępną na rynku, ale przede wszystkim zastanów się, czego oczekujesz od oprogramowania. Czy ma być proste w obsłudze, a może powinno mieć dużo dostępnych opcji?

Teraz możesz wybrać odpowiedni magazyn, stworzyć regulamin i zacząć działać.

E-sklep - co w nim sprzedawać? 

Warto wiedzieć, jak wygląda sytuacja na rynku i wykorzystać tę wiedzę w planowaniu dalszych działań. Badania i statystyki pokazują, że największym zainteresowaniem wśród internetowych konsumentów cieszą się odzież, akcesoria i dodatki. To właśnie tego najczęściej szukamy w sieci w celu dokonania zakupu.

Głównie kierujemy się niską ceną, dobrą jakością i możliwością wyboru. Na brak zainteresowania nie mogą również narzekać e-sklepy oferujące książki, płyty, filmy czy inne produkty, które doskonale nadają się na prezent dla najbliższych. Coraz częściej właśnie w ten sposób kupujemy upominki z okazji urodzin, imienin czy rocznicy.

Nic więc dziwnego, że taki e-sklep wdraża coraz ciekawsze pomysły, proponując dodatkowe opcje w postaci grawerów czy ciekawego sposobu opakowania prezentu. Nie zapominajmy również o sprzedaży sprzętu RTV/AGD, która w internecie również prężnie się rozwija i pnie się w górę.

Dobrze jest obrać przeciwny kierunek, czyli wybrać unikatowe przedmioty, których w sprzedaży internetowej brakuje. Pociąga to za sobą pewne ryzyko - mniejszą liczbę klientów zainteresowanych daną branżą. Tak może być w przypadku antyków czy militariów. Jednak są pasjonaci, którzy chętnie dokonaliby podobnego zakupu. Jeśli zdecydujemy się na jedną z mniej popularnych branż, trzeba liczyć się ze stworzeniem dobrej reklamy, która pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów, a także przekonać tych, którzy wcześniej nie byli zainteresowani podobnym asortymentem. Pomysłowo i oryginalnie można sprzedać wszystko.

Dobrze jest się zastanowić nad tym, co ostatnio stało się prawdziwym hitem nie tylko w sprzedaży internetowej, ale również w tradycyjnej. Mowa o rękodziele, które daje ogromne możliwości. Najczęściej można spotkać biżuterię handmade, która cieszy się przede wszystkim dużą popularnością wśród młodzieży. Jednak naszyjnik czy kolczyki wykonane z dobrych materiałów i w ciekawych wzorze zainteresują również dojrzałe kobiety. Rękodzieło to również wszelkie ozdoby do mieszkania czy ogrodu. Może być to zatem doskonały prezent, jak również element wystroju wnętrza.