Założenie sklepu internetowego to świetny pomysł dla przedsiębiorców planujących rozwijać swój biznes. Ogólnodostępny internet okazuje się bowiem idealnym sposobem na dotarcie do znaczenie szerszego grona klientów niż miało to miejsce jeszcze całkiem nie tak dawno temu. Przedsiębiorcy, widząc potencjał jaki niesie ze sobą sprzedaż online, coraz częściej decydują się na prowadzenie własnego sklepu internetowego, jednak aby to uczynić, potrzebują oprogramowania. W artykule przedstawiamy zestawienie, dzięki któremu możesz porównać, jaka platforma sklepu internetowego będzie najbardziej dopasowana do Twoich potrzeb.
Jednak jak wybrać najlepsze oprogramowanie sklepu internetowego? Przed tym dylematem stoi każdy przedsiębiorca zastanawiający się, jak założyć sklep internetowy, a my postaramy się pomóc w podjęciu jak najtrafniejszej decyzji.
Platforma e-commerce - czym tak naprawdę jest oprogramowanie sklepów internetowych?
Platforma sklepu internetowego to nic innego jak kompleksowe oprogramowanie umożliwiające założenie i prowadzenie własnego sklepu online. Szczególnie dla małych sklepów nie musi to być od razu dedykowana platforma sklepu, zwłaszcza że na rynku jest wiele ciekawych rozwiązań dostosowanych do zróżnicowanych oczekiwań i do tego na każdą kieszeń. Sklep internetowy to przede wszystkim narzędzie umożliwiające prezentację asortymentu klientom, obsługę składnych w nim zamówień, to właśnie dzięki niemu możemy zostać dostrzeżeni w sieci i zarabiać.
Jeśli jednak oferuje on dodatkowe rozwiązania usprawniające zarabianie w sieci, to tym bardziej warto przeanalizować, czy aby na pewno wszystkie te, za które musimy zapłacić, są nam akurat potrzebne. Na szczęście w internecie dostępna jest więcej niż jedna platforma sklepu internetowego. Począwszy od darmowych po te tworzone pod indywidualne oczekiwania właścicieli sklepów. W przypadku niedużych sklepów gotowe oprogramowanie sklepu internetowego staje się najlepszym rozwiązaniem. Jednak wybór jednego spośród nich to także nie lada sztuka, zwłaszcza gdy nie miało się wcześniej do czynienia z żadnym i nie wiadomo, co tak naprawdę z czasem będzie nam potrzebne, by rozwijać nasz e-sklep.
Platforma sklepu internetowego - rodzaje
Istnieje wiele rodzajów oprogramowania e-commerce do tworzenia sklepów internetowych. Mamy możliwość wybrania, czy nasz sklep online powinien opierać się na modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa udostępniana przez producenta użytkownikom poprzez internet), platforma sklepu internetowego dedykowana, czy oprogramowanie pudełkowe otwarte tzw. open source (świadczenie dodatkowych płatnych usług związanych ze wsparciem dla darmowego oprogramowania).
Oprogramowanie SaaS vs. Open source
SaaS (Software as a Service) | Open source (oprogramowanie pudełkowe otwarte) | |
koszty wdrożenia | niskie lub umiarkowane, w przypadku platformy Pasejo.pl brak opłat | wyższerodzaje platform sklepów internetowych koszty - związane z korzystaniem z usług specjalistów, którzy opracują i wdrożą rozwiązania programistyczne; potrzebny jest własny serwer |
umiejętności | klient nie musi martwić się o techniczną stronę sklepu - sklep jest od razu gotowy do działania: klient dostaje gotowe szablony, wprowadzenie produktów | niezbędne są specjalistyczne umiejętności, aby samemu skonfigurować sklep |
rozwój | rozwój platformy po stronie dostawcy usługi, np. w przypadku zmian w zintegrowanych firmach kurierskich dostawca aktualizuje wersje oprogramowania | wszelkich zmian musimy dokonywać sami lub z pomocą specjalisty |
elastyczność | w panelu zarządzania sklepem można wybrać funkcje, które nas interesują i pasują do sklepu | możliwość wprowadzenia poprawek i zmian we własnym zakresie |
bezpieczeństwo | o wszystko dba dostawca technologii; dodatkowo automatyczna aktualizacja platformy pod kątem prawnym - prawa konsumenta, ochrona danych osobowych czy pliki cookies | sklep może być narażony na wirusy i ataki hakerów, brak aktualizacji platformy pod kątem prawnym - właściciel sklepu musi śledzić wszelkie zmiany w prawie i nanosić poprawki w polityce swojego sklepu |
Dobra platforma sklepu internetowego - porównanie
Jak wybrać idealne oprogramowanie dla swojej firmy i sklepu? Poniżej w tabeli przedstawiamy 5 popularnych programów do tworzenia sklepów internetowych według tych modeli oprogramowania oraz innych funkcji, jakie ze sobą niosą.
Funkcje | PASEJO | IAIshop | Shoper | PrestaShop |
SKLEP INTERNETOWY | ||||
model oprogramowania | SaaS | SaaS | SaaS | Open source |
opłata instalacyjna | nie | 0 zł przy umowie na dwa lata lub 599 zł przy umowie na czas nieokreślony | nie | nie |
stała opłata abonamentowa | 0 zł - płacisz tylko za to z czego korzystasz - za aktywowane dodatki | od 139 zł + pakiet wdrożeniowy | Od 348 do 900 zł netto | brak |
konieczność podpisania umowy | nie | tak | tak | nie |
wsparcie techniczne | tak → rozbudowana pomoc Pasejo | tak | tak | nie |
bezpłatne aktualizacje | tak | tak | tak | tak* |
instalacja i modyfikacja | nie wymaga specjalistycznej wiedzy, | wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności | nie wymaga specjalistycznej wiedzy | wymaga specjalistycznej wiedzy |
limit produktów | tak, ale można zwiększać liczbę produktów na stronie przez aktywację dodatku | zależy od abonamentu | tak - w zależności od pakietu | nie |
Funkcje | PASEJO | IAIshop | Shoper | PrestaShop |
WYGLĄD I GRAFIKA | ||||
darmowe szablony | tak | 0 zł tylko za jeden wybrany szablon | tak | tak |
grafika RWD (responsywność strony) | tak | tak | tak | tak |
INTEGRACJE | ||||
Ebay | tak | tak | nie | tak |
Allegro | tak | tak | tak | tak |
porównywarki cen | tak | tak | tak | tak |
integracja magazynu z systemem do księgowości online | tak - z programem wFirma.pl | nie | nie | nie |
integracja z drukarką fiskalną | tak | tak | nie | nie |
newsletter - FreshMail | tak | tak - (cena jednej wiadomości e-mail przez serwery Freshmail to 0,003) | tak - koszt dodatku to 249 zł netto | tak |
Funkcje | PASEJO | IAIshop | Shoper | PrestaShop |
PŁATNOŚCI I WYSYŁKA | ||||
szybkie płatności online: DotPay, PayU, PayPal) | tak | tak | tak | DotPay i PayPal |
obsługa kart kredytowych | tak | tak | tak | tak - dodatkowo płatny |
Paczkomaty inPost | tak | tak | tak | tak - dodatkowa opłata |
Poczta Polska | nie | tak | tak | tak (249 zł netto) |
Apaczka | tak | nie | tak | tak |
Funkcje | PASEJO | IAIshop | Shoper | PrestaShop |
DODATKOWE FUNKCJE + MARKETING | ||||
pop-up | tak | brak danych | tak | tak - dodatkowo płatny |
tak - wysyłanie maila do klientów o niedokończonych przez nich zakupach | tak | tak | tak - dodatkowo płatny | |
prowadzenie bloga | tak | tak | tak | tak |
sprzedaż plików | tak | tak | tak | tak |
sprzedaż cykliczna produktów tzw. abonamentowa | tak | nie | nie | nie |
SEO | tak, dodatkowa opcja włączenia dodatku rozbudowane SEO | dostępne w panelu sklepu | tak | tak - dodatkowo płatny |
*Problemem może być wdrożenie aktualizacji, jeśli skrypt sklepu został zmodyfikowany przez webmastera pod indywidualne potrzeby właściciela
Platforma sklepu internetowego i znacznie więcej
Każdy przedsiębiorca zakładający sklep internetowy nie od razu zdaje sobie sprawę, że aby sprzedawać w sieci, potrzebuje dobrego oprogramowania sklepu internetowego umożliwiającego nie tylko zamieszczenie produktów, lecz także odpowiednią jego ekspozycję i widoczność. Cóż po tym, jeśli mamy sklep, do którego klienci nie mają możliwości w jakikolwiek sposób trafić? Aby generował on przychody, ważne by odwiedzali go klienci, a jak to zrobić w sieci, jeśli nie poprzez dostępność w wynikach wyszukiwarki, która jest najpopularniejszym miejscem skupiającym naszych potencjalnych klientów?
Platforma sklepu internetowego umożliwia zróżnicowane działań z obszaru marketingu. Choćby nieodpowiednie podejście do zagadnień związanych z SEO dostawców tego rodzaju oprogramowania może mieć istotny wpływ na wyniki sprzedaży. Dlatego też oprogramowanie sklepów internetowych dostosowane do wymagań wyszukiwarki jest w tym momencie bardzo istotną kwestią.
Sklep internetowy to także miejsce, w którym odwiedzający go klient ma szansę zostać zachęcony do dodatkowego zakupu dzięki systemowi reklam i innych sprawdzonych pomysłów związanych z prezentacja produktów. Zadaniem platformy e-commerce jest więc także dostarczenie takich rozwiązań wspierających sprzedaż.
W związku z faktem, że wszystko wokół ulega zmianom, także i oprogramowanie sklepów online wymaga nieustannych aktualizacji. Dokładnie widać, gdy dana platforma sklepu internetowego rozwija się między innymi przez nieustanne aktualizacje usprawniające jej funkcjonowanie. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że takie modyfikacje dla małego sklepu często mogą wiązać się z kosztami. Stąd darmowa i dobrowolna możliwość rozwoju sklepu dzięki aktualizacjom pozwalającym na usprawnienie i rozwój sklepu online to znaczący element, który niekoniecznie brany jest pod uwagę na samym początku uruchamiania sklepu internetowego.
Platforma sklepu internetowego- co wpływa na wybór?
Warto zastanowić się w tej sytuacji jakie czynniki są istotne podczas podejmowania decyzji o wyborze platformy sklepu internetowego.
Istotnym elementem decydującym o wyborze platformy do stworzenia i prowadzenia sklepu internetowego będzie cena. Sklep ma bowiem zarabiać, a nie być jedynie generatorem kosztów. Dlatego lokowanie w niego znacznych funduszy bez gwarancji zarobku poniekąd mija się z celem. Oczywiście zasadnym jest rozwijanie go o bardziej zaawansowane i odpłatne funkcje, ale warto, aby koszty z tym związane pokrywały zarobione właśnie dzięki sklepowi środki.
Kolejnym kluczowym elementem dla zakładających mały sklep internetowy jest bogactwo dostępnych funkcji. Nie tylko płatne strony oferują szeroki wachlarz różnych opcji, ale również darmowa platforma sklepu internetowego może nam to zapewnić, jak np. Pasejo.pl. Podejmując decyzję, z której platformy skorzystać, warto mieć jednak na uwadze możliwość poszerzania funkcji swojego sklepu o takie, które faktycznie będą nam potrzebne. Nie jest bowiem zasadnym płacenie z góry za to, co może kiedyś nam się przyda albo wręcz nigdy z nich nie będziemy korzystać - a do tego czasu sporo nas jednak będą kosztować.
Decyzja o wyborze platformy sklepowej to również ocena intuicyjności i wygody korzystania z oprogramowania sklepu internetowego. Im łatwiejsze i bardziej intuicyjne w obsłudze rozwiązanie, tym większa przyjemność i oszczędność czasu podczas zarządzania sklepem. Szczególnie ważne jest to dla początkujących właścicieli sklepów, dla których nie zawsze te tak oczywiste rozwiązania zdaniem doświadczonych handlujących w sieci stają się równie proste. Czas, jaki będzie wymagany do poświęcenia na obsługę sklepu, jest cenny i warto aby był on jak najkrótszym i możliwie najoptymalniej wykorzystanym przez prowadzących go.
Liczne integracje z zewnętrznymi systemami, jakimi szczycą się platformy sklepów internetowych, mają na celu usprawnienie prac związanych z prowadzeniem nie tylko sklepu, lecz także wszelkich innych aspektów związanych z zarządzaniem takim e-biznesem, jakim jest mały e-sklep. Pomimo jego rozmiaru, choćby wystawianie dokumentów potwierdzających sprzedaż (faktur, paragonów) jest obowiązkowe także dla nich. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie platformy dysponującej integracją np. z systemem księgowości online, która takowe możliwości daje. Najbardziej rozbudowaną funkcję w zakresie tego typu integracji posiada platforma sklepu internetowego Pasejo.pl, dzięki której automatyzacja procesu wystawiania faktur, integracja z drukarką fiskalną, jak również rozszerzona pełna współpraca systemu e‑commerce z oprogramowaniem magazynowym online bardzo usprawniają prowadzenie własnej firmy. O ile integracja z systemem księgowym jest niezmiernie ważna i przydatna, o tyle nie warto pominąć wszelkich dodatkowych możliwości wykorzystania integracji nastawionych na poprawę wyników sprzedaży sklepu. Integracje z systemami aukcyjnymi czy porównywarkami także mogą się okazać przydatnym rozwiązaniem dla małego, startującego w sieci sklepu, który z czasem warto będzie wykorzystać.
Wsparcie dla zakładających sklep internetowy
Każdy planujący założenie sklepu internetowego przedsiębiorca bardzo liczy na wsparcie. Źródeł cennych wskazówek choćby w samym internecie na ten temat jest oczywiście sporo, dlatego warto śledzić popularne serwisy poświęcone tematyce e-commerce i prowadzeniu e-biznesu. Warto także konsultować swoje spostrzeżenia i doświadczenia w gronie znajomych - najlepiej tych z powodzeniem działających na rynku w sektorze e-handlu. Dodatkowo każda dobra platforma sklepu internetowego jest również cennym źródłem informacji na temat prowadzenia własnego sklepu. Znajdziemy tam strony poradnikowe omawiających liczne aspekty związane z tą tematyką, jak np. akademia.pasejo.pl. Warto jednak równie dokładnie starać się szczegółowo analizować swoje wyniki, potknięcia i osiągnięcia, aby z sukcesem i zadowoleniem prowadzić swój sklep internetowy.
Decydując się na założenie własnego sklepu internetowego, należy wziąć pod uwagę liczne elementy, które dla każdego z nas mogą w ostatecznym rozrachunku mieć odmienne znaczenie. Warto jednak dokładnie przeanalizować wszelkie możliwe i dostępne na rynku warianty, aby wybrać ten najbardziej optymalny dla siebie. Platforma sklepu, którą wybierzemy, dowodzi jak wiele indywidualnych aspektów należy wziąć po uwagę, bo dla jednych darmowe rozwiązanie z opcją rozbudowy, a dla innych zupełnie coś odmiennego może być kuszącą alternatywą.