Pozycjonowanie stron - czy wysoka pozycja strony ma sens

Każdy kto zajmował się pozycjonowaniem stron internetowych, z pewnością odczuł zmiany funkcjonowania algorytmu Google. Ileż to razy dochodziło do wahań pozycji strony, z których udawało się (lub nie) wyjść obronną ręką. Niestety bywało i tak, że witryna spadała w otchłań sieci, aby już więcej nie wrócić na swoje miejsce. W związku z tym wielu właścicieli firm zniechęciło pozycjonowanie stron internetowych. Każdy kto prowadzi biznes, liczy koszty i chce, żeby po włożeniu określonej kwoty w działanie marketingowe, otrzymać również określony, ale konkretny zwrot poniesionych nakładów. Jeśli zysk jest niepewny, a nawet można stracić, to po co to robić?

Dlatego wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy pozycjonowanie stron internetowych ma jeszcze sens.

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, pokusiliśmy się o próbę bezstronnego podejścia do tematu, wyszukując argumentów zarówno przeciw, jak i za. W efekcie mamy nadzieję, że decyzję o pozycjonowaniu własnej strony czytelnik będzie mógł powziąć, posiadając kompleksowy obraz sytuacji - będąc świadomym ponoszonego ryzyka i zdając sobie sprawę z tego, co może stracić, a co zyskać, pozycjonując swój serwis WWW.

Pozycjonowanie stron nie ma sensu, bo:

1. Pozycje strony są niestabilne

W ciągu kilku ostatnich lat sytuacja na rynku pozycjonowania stron zmieniła się diametralnie. Google wprowadziło kolejne zmiany (usprawnienia!) działania swojego algorytmu, po których na całym świecie słychać było płacz i zgrzytanie zębów. Nie ma mądrych - metody pozycjonowania, które sprawdzały się jeszcze wczoraj, dzisiaj już nie działają - to znaczy nie pomagają stronie, a wręcz przeciwnie, mogą jej zaszkodzić. Chyba każdy w tym okresie zaliczył jakieś spadki. Czy w takim razie warto polegać na działaniu, co do którego istnieje duże prawdopodobieństwo, że jego efekty będą niestabilne?

2. Wyszukiwarka Google należy do prywatnej firmy

Trzeba pamiętać, że tak zwane pozycjonowanie stron polega na osiąganiu jak najwyższych pozycji witryny w naturalnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Na polskim rynku jedyną liczącą się wyszukiwarką jest Google (udział na rynku polskim w wysokości 94-95% wg danych Gemius za wrzesień 2015). Pozycje serwisu na wybrane frazy zależą de facto od prywatnego przedsiębiorcy, dla którego nie jest korzystne, żeby twoja strona znalazła się w pierwszej dziesiątce wyszukiwania. Dla niego pożądane jest, żebyś wydawał określone kwoty na kampanie linków sponsorowanych AdWords, które znajdują się ponad lub obok wyników naturalnych wyszukiwarki Google. Czy chcesz uzależniać swój biznes od widzimisię innego przedsiębiorstwa?

3. Pozycjonowanie stron nie jest zgodne z wytycznymi Google

Z opisanych w punkcie 2. względów, pozycjonowanie stron, czyli wszelkie sztuczne zawyżanie pozycji strony w wyszukiwarce Google, jest niezgodne z wytycznymi giganta z Mountain View. A jeśli tak jest, to raczej trudno się dziwić, że zmiany algorytmu mają na celu czyszczenie wyników z pozycji sztucznych. Oczywiście kwestia skuteczności tych działań, to odrębna historia i gdyby algorytmy Google działały doskonale, to pozycjonowanie stron nie miałoby racji bytu, a jednak tak nie jest.

Jednak warto, żebyś zadał sobie pytanie: Czy w celu promocji swojej strony chcę działać niezgodnie z instrukcją obsługi producenta?

4. Pozycjonowanie stron jest drogie

Ze względu na trudności, jakie stawia Google i ciągłe zmiany algorytmów wyszukiwarki, kwoty za tę usługę w ciągu kilku ostatnich lat znacznie się podniosły. Obecnie jest tak, że większość agencji nie chce rozmawiać o pozycjonowaniu przy budżecie poniżej tysiąca złotych. Biorąc pod uwagę czas kilku miesięcy, jaki jest potrzebny na osiągnięcie wysokich pozycji, cena okazuje się być często barierą nie do przeskoczenia. Czy w takim razie stać cię na takie wydatki?

5. Pozycjonowanie stron - trudno jest wybrać agencję 

Możesz pozycjonować swoją stronę sam, ale obecnie niezbędna jest obszerna i specjalistyczna wiedza oraz praktyczne doświadczenie, żeby zrobić to po pierwsze w sposób bezpieczny dla serwisu, a po drugie skutecznie. Dlatego firmy korzystają z usług agencji SEO (interaktywnych, marketingu internetowego) w celu podnoszenia pozycji swojej strony w wyszukiwarce Google.

Mimo tego, że na rynku jest bardzo dużo agencji i freelancerów oferujących tę usługę, to jak wybrać pośród nich tę, której zawierzymy nie tylko pieniądze, lecz także przyszłość naszej firmy? Czy jesteś przekonany, że wybierzesz właściwą agencję lub freelancera do pozycjonowania strony internetowej?

Dokonując wyboru, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii, o których szerzej napisaliśmy w tym artykule.

6. Trzeba je realizować stale

Pozycjonowanie stron jest działaniem, które należy podtrzymywać i realizować permanentnie. Przerwanie tych działań, prędzej czy później spowoduje spadek serwisu z osiągniętych pozycji. Stąd, decydując się na pozycjonowanie stron, należy uwzględnić w budżecie konieczność stałego, comiesięcznego ponoszenia określonych wydatków.

Czy budżet twojej firmy to udźwignie?

Pozycjonowanie stron ma sens, ponieważ:

1. Twoi klienci szukają twojej firmy w internecie

Potencjalni klienci szukają produktów czy usług, jakie oferuje twoja firma, w internecie. Według danych Gemiusa za 2015 rok z internetu korzysta w Polsce ponad 65% populacji (21,66 mln osób). Zasięg wyszukiwarki Google wśród internautów wynosi 95,5% (badanie Megapanel (PBI)/Gemius z marca 2015). Jedyną liczącą się wyszukiwarką jest Google, której udział na polskim rynku wynosi ok. 95% (wg Gemius Ranking.pl za wrzesień 2015).

Zatem wysoka pozycja serwisu internetowego w wyszukiwarce Google pozwala dotrzeć do milionów potencjalnych klientów!

Oczywiście to nieco uproszczona teza, ponieważ istotne znacznie ma również to, na jakie słowa kluczowe pojawia się dana strona w wyszukiwarce. Chodzi jednak o potencjał, który jak widać jest ogromny.

Dlatego – jako właściciel firmy, której być albo nie być zależy od pozyskania klientów – zadaj sobie pytanie: „Czy stać mnie na zrezygnowanie z możliwości dotarcia do moich klientów za pomocą naturalnych wyników w wyszukiwarce Google?”. Oczywiście niczym złym nie będzie zaistnienie w wyszukiwaniach sponsorowanych, czyli na pozycjach wynikających z reklam AdWords. Ale to temat na odrębny artykuł.

2. Wysokie pozycje strony przynoszą ze sobą ruch

Wysokie pozycje serwisu internetowego na wybrane do pozycjonowania słowa kluczowe przynoszą ruch na stronie. Jeśli słowa kluczowe zostały wybrane właściwie, to użytkownicy wchodzący na twoją stronę powinni być zainteresowani usługami bądź produktami oferowanymi poprzez serwis WWW.

Sposób i strategia doboru słów kluczowych stanowi odrębną kwestię. Warto tylko wspomnieć o możliwości pozyskiwania ruchu z tzw. długiego ogona.

Czy twoją firmę stać na to, żeby zrezygnować z potencjalnie dużego ruchu na stronie?

3. Duży ruch przynosi leady sprzedażowe, a w efekcie nowych klientów

Ruch na stronie powinien przynieść ze sobą leady sprzedażowe, czyli w dużym skrócie mówiąc, zapytania ze strony zainteresowanych twoim produktem potencjalnych odbiorców produktu lub usługi. Nie wszystkie leady sprzedażowe przerodzą się w klientów. W grę wchodzi tutaj wiele czynników (np. jakość leada), ale generalnie rzecz ujmując, określony procent leadów powinien przerodzić się w klientów twojej firmy. Wszystko zależy od branży, najczęściej mówi się o tym, że każde 10 leadów generuje jednego klienta firmy. Każdy klient to potencjalne zyski, a więc także rentowność twojego biznesu.

Czy możesz sobie pozwolić na to, żeby nie pozyskiwać tą drogą klientów?

4. Robi to konkurencja

Z pewnością usługę pozycjonowania stron realizuje również twoja konkurencja. Jeśli nie wierzysz, sprawdź to, wpisując słowa kluczowe opisujące twój produkt czy usługę. Twoi konkurenci już tam są – w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.

Czy możesz pozwolić sobie na ustąpienie pola konkurencyjnym podmiotom i zrezygnowanie ze znalezienia się na wysokich pozycjach w Google?

Czy wiesz już, jaką podejmiesz decyzję co do pozycjonowania własnego serwisu internetowego?

Czy pozycjonowanie stron internetowych nabrało dla ciebie sensu, czy wręcz przeciwnie, utwierdziłeś się w przekonaniu o bezzasadności podejmowania takiego działania?

Tak naprawdę tylko ty możesz odpowiedzieć sobie na wszystkie zadane w tym artykule pytania. To twój biznes, twoja odpowiedzialność, twój pot i łzy, twoje zyski i straty. Podejmuj takie decyzje, które będą najbardziej właściwe, a w efekcie rentowne dla twojej firmy. Czego sobie i tobie życzymy z całego serca!