Marketing internetowy - jak go stosować?

Ekspansja i rozwój Internetu nieustannie kreują nowatorskie trendy e-marketingowe. Nie wystarczy już tylko zwykła reklama skromnie wkomponowana w treść. Liczą się innowacyjne rozwiązania na długo zapadające w pamięć odbiorcom - takie, jak marketing internetowy.

Szybko zmieniające się reguły rządzące rynkiem on-line, aktywizują potrzebę zmian w firmach zorientowanych na sukces, gdyż tylko przedsiębiorcy otwarci na postęp technologiczny, zwiększą swoje szanse na postrzeganie ich jako liderów na internetowym rynku. Ponadto przez swoją innowacyjność wyróżnią się wśród firm konkurencyjnych.

Samo pojęcie marketing internetowy oznacza używanie Internetu w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Na marketing internetowy składa się tzw. reklama "pay per click", reklama banerowa, email marketing, affiliate marketing, reklama interaktywna, optymalizacja stron, blog marketing, buzz marketing, product marketing i blogowanie. 

Marketing internetowy - rodzaje

Reklama banerowa

Polega na wykorzystaniu elementów graficznych, np. obrazków, animacji, zdjęć, gifów, flashy, haseł do przekierowania na inna stronę www reklamodawcy. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się, a zarazem ciekawych form reklamy internetowej. Daje duże pole do popisu jej wykonawcom. Dodatkowo, banery mogą być zamieszczane w różnych częściach strony www, przy czym najskuteczniejsze są te miejsca, które na danej witrynie rzucają się w oczy.

Pay per click

Jest rodzajem reklamy internetowej, w której kluczową role odgrywa płatność za kliknięcie w link lub baner, a nie za jego wyświetlenie. Osoba zlecająca reklamę swojej firmy lub usługi, płaci za każdego użytkownika, który za pomocą banera przejdzie do strony produktu. 

Affiliate marketing

Jest metodą promowania biznesu on-line, w której osoba promująca produkt, za pomocą strony internetowej, jest nagradzana za każdego użytkownika który odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną czynność na stronie reklamodawcy. W Polsce znany jest bardziej pod pojęciem programu partnerskiego. Do najpopularniejszych i największych portali oferujących tą metodę marketingu należą portale społecznościowe, takie jak Nasza-Klasa, Facebook czy MySpace. To idealne miejsce na reklamę sprzedażową, polityczną i promocyjną, nie tylko ze względu na ilość użytkowników tych portali, ale także na ich różnorodność pod względem wieku, płci i statusu społecznego.

E-mail marketing

Jest formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującego pocztę elektroniczną jako główne narzędzie komunikacji. Do podstawowych zadań e-mailingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy lub organizacji, a także sprzedaż. Natomiast najpopularniejszymi jego narzędziami są: newslettery firmowe, biuletyny wewnętrzne, dzienniki elektroniczne oraz reklamy w wiadomościach e-mail.

Marketing wirusowy

Marketing internetowy przyjmuje wiele form, między innymi marketingu wirusowego. Polega on na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. To oni występują w roli kreatorów opinii na temat np. działalności firmy, jakości oferowanych produktów lub usług czy też funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Generalnym celem tej formy marketingu jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie się informacji w postaci rekomendacji danego produktu lub usługi. Najczęściej reklamowanymi w ten sposób produktami są środki odchudzające, produkty finansowe i strony internetowe. Jak wynika z badań jedną z najpopularniejszych form promocji jest rekomendacja, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, iż firma pozyska w ten sposób nowych klientów.

Schematyczne rodzaje stron

Obecnie mało kto wyobraża sobie życie bez dostępu do Internetu, do specjalistycznej wiedzy, aktualnych informacji, wygodnych form komunikacji, a także do rozrywki. Ta monumentalna skarbnica upraszcza życie, wzbogacając wiedzę i doskonaląc samorozwój. Jest także kopalnią wszechstronnej wiedzy, pozwalającą pozyskać nie tylko specjalistyczne materiały niezbędne do pracy lub nauki, ale także nowych klientów i konsumentów produktów szerokiego spektrum firm.

Prezentacja marki za pomocą takich narzędzi jak marketing internetowy, opiera się głównie na modelu strukturalnym i funkcjonalnym. Zazwyczaj serwis przyjmuje układ portalowy (wielotematyczny) lub wortalowy (jednotematyczny), czyli zorientowany na publikowanie jak najwięcej treści. Użyteczną determinantą jest tutaj zagospodarowanie jak największej powierzchni na rotacyjną ekspozycję treści. Prezentowana jest ona w formie krótkich zajawek, znajdujących się w jednej lub dwóch kolumnach strony startowej. Często też, stosowane są pełnoekranowe folderowe kreacje bogata, wyposażone w komponenty multimedialne - dźwiękowe lub video. Reklama ma być zaskakująca lub nawet szokująca tak, by została na długo w pamięci użytkownika sieci. Mankamentem takich stron jest długi czas ładowania się i wydłużona ekspozycja niedocelowych treści.

Innym rodzajem strony może być klasyczny serwis internetowy, w którym ekspozycja treści zlokalizowana jest w wielu miejscach. Niestety, ten rodzaj rozproszenia tekstu, często powoduje chaos i sprawia, że użytkownik Internetu niechętnie pozostaje na takiej stronie.