Czy copywriter jest potrzebny w firmie?

Copywriter - kto to tak naprawdę jest?

Copywriter - każdy słyszał kiedyś o takim zawodzie. Jednak okazuje się, że nie wszyscy wiedzą, czym konkretnie się taki człowiek zajmuje. Trudno się dziwić, gdyż pojęcie to zostało mocno rozmazane.

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że w internecie aż roi się od ogłoszeń ludzi, określających się mianem copywritera i oferujących swoje usługi za śmieszne pieniądze. Dobrej orientacji nie sprzyja także brak kierunkowego wykształcenia - w katalogach polskich uniwersytetów na próżno szukać kierunku “copywriting”. Można co najwyżej znaleźć kursy lub specjalizacje, zazwyczaj połączone z dziennikarstwem, public relations lub marketingiem.

Jeśli chodzi o zakres zadań copywritera, można wyróżnić dwa podejścia - szerokie i wąskie. To pierwsze zakłada, że chodzi tu o osobę, która wymyśla treści reklamowe - slogany, scenariusze klipów i tak dalej. Drugie podejście zaś rozszerza definicję, dodając tworzenie, redagowanie i poprawianie artykułów na strony firmy, uzupełnianie bazy produktów, kreowanie opisów w katalogach itp. Pierwszego rodzaju specjalistów można zazwyczaj spotkać w agencjach reklamowych, w których odgrywają kluczowe role. Drugi typ copywritera najczęściej pracuje jako freelancer i jest zatrudniany do dorywczych prac przez przedsiębiorstwa z różnych branż. Dlaczego warto zatrudnić fachowca od pisania tekstów? Czy praca copywritera jest ważna dla biznesu internetowego? Zapraszamy do lektury.

Copywriter i pozycjonowanie

Na potrzeby tekstu przyjmijmy szersze rozumienie zawodu copywritera, gdyż jest ono najczęściej spotykane w polskiej praktyce. Jak pisaliśmy już w cyklu tekstów o Content Marketingu, we współczesnym internecie najważniejsza jest treść. To ona przyciąga na dłużej odbiorców, lokując stronę wyżej w wynikach wyszukiwania.

A lepsza pozycja w Google to więcej odwiedzin - koło się zamyka, istne perpetuum mobile. To sprawiło, że firmy posiadające witryny WWW zaczęły przykładać większą wagę do publikowanych treści. Na portalach sklepów cyfrowych pojawiły się interesujące artykuły poradnikowe, a opisy produktów stały się bardziej rozbudowane i - przede wszystkim - oryginalne. Tworzone przez zatrudnionych profesjonalnych copywriterów.

Pozycjonowanie to pierwsza zaleta wynikająca z zatrudnienia kompetentnego specjalisty od słów. Drugą jest wkład, jaki może wnieść taki człowiek w działania marketingowe i piarowskie firmy. Niebywale istotna jest łatwo zapadająca w pamięć nazwa produktu lub marki. Zdolni copywriterzy stoją za hasłami reklamowymi, które stają się tak popularne, że wchodzą do potocznego języka. Jak widać - korzyści mogą być ogromne. Taki zawodowiec może się przydać również do tworzenia opisów produktów - zgrabnie napisanych, zawierających najważniejsze informacje i zachęcających do kupna. To samo dotyczy wszelkiego rodzaju plakatów, billboardów, ulotek reklamowych i folderów z asortymentem - od umiejętnego doboru i operowania słownictwem zależy bardzo wiele.

Wspomnieliśmy już wcześniej, że w internecie można obecnie znaleźć tysiące ogłoszeń “copywriterskich”. W głowach wielu osób istnieje przekonanie, że specjalistą od słów może być każdy - a to nieprawda. Nie wystarczy nauczyć się (w miarę) poprawnie pisać, konieczny jest też świetny warsztat. Zdolności językowe wynikają po części z wrodzonego talentu, a po części z edukacji i praktyki. To właśnie dlatego tak ważne jest czytanie książek od najmłodszych lat - można wskazać prostą zależność, że im więcej zaliczonych lektur na koncie (oczywiście wysokiej klasy, a nie czytadeł z kiosku), tym lepszy zasób słownictwa i większe predyspozycje literackie. Firmy chcą obniżać koszty swojej działalności, dlatego często decydują się na niesprawdzonych copywriterów bez kompetencji, pracujących za niziutkie stawki (rzędu 0,5-1zł za 1000 znaków tekstu!). Tym samym zatrudniają wyrobników, produkujących niskiej jakości teksty - zarówno pod względem formy, jak i treści. A to wielki błąd - nie dość, że odbiorców odstraszają marne artykuły, to ich wtórność może drastycznie obniżyć pozycję strony w Google.

Copywriter poszukiwany

Jak więc znaleźć osobę kompetentną, która zajmie się kompleksową obsługą witryny WWW - pisaniem artykułów, tworzeniem opisów produktów itp.? Warto poszperać w wyszukiwarce, wchodząc na autorskie strony copywriterów. Poważna osoba uprawiająca tę profesję na swojej witrynie prezentuje przejrzyste i weryfikowalne informacje na temat swoich poprzednich zleceń - tak zwane portfolio. Zresztą nie tylko to świadczy o tym, na jakim poziomie pracuje copywriter - wiele mówi też wygląd strony, a także zamieszczana na niej treść. Większość renomowanych copywriterów prowadzi blogi lub publikuje ciekawe i praktyczne artykuły na temat zasad tworzenia tekstów itd. Właśnie na przykładzie takich działań widać sensowność ukierunkowania się na Content Marketing. Z jednej strony potencjalny klient może poznać możliwości copywritera, a z drugiej - algorytmy wyszukiwarki promują tę witrynę, gdyż posiada ona wartościowe i oryginalne treści, czytane przez wielu ludzi.

Trzeba wiedzieć, że to, jakie wykształcenie posiada copywriter, nie ma większego znaczenia. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, ze świecą szukać kierunku studiów, na którym szkolą się ludzie wykonujący potem ten zawód. Płynne i interesujące pisanie jest wypadkową talentu, doświadczenia oraz zasobu wiedzy, wynikającego z czytanych książek, oglądanych filmów i ogólnie pojętego obycia. Naturalnie warto zwrócić uwagę, jakie uczelnie dany copywriter skończył (o ile udostępnia takie informacje), jednak nie powinno to zaważyć na decyzji o wyborze.

Przedsiębiorcy często popełniają błąd, w ogłoszeniach rekrutacyjnych zaznaczając, że potrzebne są osoby po dziennikarstwie lub polonistyce. Abstrahując od niskiego poziomu kierunków dziennikarskich w Polsce, warto wiedzieć, że skończenie takich studiów wcale a wcale nie gwarantuje nabycia jakichś wybitnych umiejętności pisarskich. Z kolei polonistyka to bardziej historia literatury polskiej - płynnego i ciekawego pisania nikt na niej nie uczy. A i tak zwykle trzeba mieć to po prostu we krwi.

Zawodowy copywriter na swojej stronie zazwyczaj prezentuje rozbudowany cennik dotyczący całego przekroju usług - od pisania krótkich tekstów na sklepy online, aż po wymyślanie chwytliwych sloganów i nazw dla marek. Nie czarujmy się - wysokiej jakości usługi kosztują. Jeśli masz węża w kieszeni i chcesz dostać fatalnie napisane teksty - śmiało, z pewnością znajdziesz niejednego nieopierzonego licealistę, który stworzy dla ciebie stos artykułów zupełnie o niczym za śmieszne pieniądze. Takie podejście może się jedynie sprawdzić przy zamawianiu tak zwanych precli.

Copywriter w firmie - podsumowanie

Widać jak na dłoni, że zdolny copywriter może być dla przedsiębiorstwa niezwykle cennym nabytkiem. Nie warto stawiać na niesprawdzonych ludzi tylko dlatego, że oferują wiele za małą stawkę. Od jakości sloganów, treści reklamowych i artykułów na stronie firmy zależy w dużej mierze kondycja biznesu - o tym zawsze warto pamiętać. Szczególnie, jeśli opiera się on na działalności w internecie, w którym (jak się mawia) “content is king”.