Ile zarabia copywriter w poszczególnych województwach

Coraz modniejszą profesją na rynku pracy staje się copywriting wciąż mylony z zawodem dziennikarza. Copywriter to inaczej “tekściarz”, który pisze artykuły na wskazany temat, opisy produktów, tworzy hasła marketingowe  i głównie zajmuje się słowem pisanym pod kątem działań marketingowych. Czy popularność tego zawodu idzie w parze z wysokimi zarobkami?

Copywriter - zakres obowiązków

Zadania copywritera będą różnić się w zależności od wybranej przez niego branży. Zakres obowiązków tekściarza jest dość szeroki i wymaga przede wszystkim kreatywności. Do podstawowych działań copywritera należy:

  • opracowanie tekstów reklamowych - np. scenariuszy reklam i filmów reklamowych, sloganów, ulotek, zaproszeń, czy katalogów marketingowych,

  • praca nad strategią marketingową firmy, opracowanie działań reklamowych, proponowanie nowych założeń realizacyjnych,

  • nadzór nad tekstem - copywriter sprawdza czy słowo pisane zostało użyte prawidłowo i w założonym znaczeniu np. na ulotce, ponadto w przypadku stworzenia scenariusza do reklamy - tekściarz ma za zadanie czuwać na tym czy aktorzy prawidłowo interpretują kwestie.

Copywriter - wymagania

Poniżej przedstawiamy najistotniejsze i najczęstsze wymagania, jakie stawiają pracodawcy kandydatom na copywriterów:

  • wykształcenie - preferowane studia wyższe o profilu dziennikarskim lub filologicznym,

  • doświadczenie potwierdzone w przygotowanym portfolio,

  • znajomość SEO,

  • biegłość w namingu (tworzeniu nowych nazw i haseł),

  • umiejętność jasnego i zwięzłego wyrażania emocji,

  • znajomość psychologii reklamy,

  • zainteresowanie trendami.

Kompetencje miękkie w profilu copywritera to przede wszystkim:

  • kreatywność, spontaniczność, pasja twórcza

  • umiejętność pracy w grupie

  • samodyscyplina, dobra organizacja czasu,

  • odporność na stres, umiejętność pracy pod presją czasu.

Copywriter - zarobki - etat

Miesięczne zarobki copywritera wynoszą od 1000/1500 zł netto do nawet 4000 zł na rękę.

Wysokość wynagrodzenia za pracę copywritera różni się ze względu na:

  • miejsce pracy,

  • płeć,

  • doświadczenie,

  • wykształcenie,

  • wielkość firmy,

  • rodzaj umowy.

Na potrzeby oszacowania zarobków, przyjmuję następujący profil kandydata na stanowisko copywritera:

  • ukończone wyższe wykształcenie,

  • co najmniej dwuletnie doświadczenie,

  • zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę.

Dane opracowane zostały na podstawie ankiet wypełnionych na portalach typu pracuj.pl.

Copywriter - zarobki - zlecenia

Równie często spotyka się ofertę pracy copywritera, gdzie nie ustala się stawki godzinowej czy stałej pensji, tylko pracodawca przedstawia kwotę za liczbę znaków.

Trudno znaleźć oficjalne dane, z których jasno wynika stawka za 1000 znaków, jednak można zwrócić uwagę na wypowiedzi samych copywriterów:

Paweł:

3 zł za 1000 znaków nie jest wygórowaną ceną. Cenisz się na tyle, na ile zasługujesz. Na niskie stawki 1zł - 2 zł za 1000 znaków mogą sobie pozwolić ci, którzy mają inne źródła utrzymania.

Ania:

5zł za 1000 znaków - dotyczy pisania "precli" czy jakiś zapełniaczy, które mają tylko pozycjonować stronę, często nawet nie muszą być poprawne ani składne.

Agata:

Za mniej niż 5 zł za 1000 zsp nie warto pracować, to już wyzysk nie praca.

Copywriter - wysokość zarobków w zależności od województwa i miasta

Zarobki copywritera a województwa

  1. mazowieckie 3500 zł

  2. małopolskie 3000 zł

  3. dolnośląskie 2800 zł

  4. wielkopolskie 2600 zł

  5. pomorskie 2500 zł

  6. śląskie 2000 zł

  7. łódzkie 2000 zł

Zarobki copywritera a miasta

  1. Warszawa 3500 zł

  2. Kraków 3000 zł

  3. Gdańsk 2900 zł

  4. Wrocław 2850 zł

  5. Poznań 2800 zł

  6. Katowice 2050 zł

  7. Łódź 1950 zł

Praca copywritera - benefity, premie, rodzaje umów

  • około 60% osób na stanowisku copywritera nie otrzymuje premii

  • najczęstszymi benefitami na stanowisku tekściarza są: bilety na wydarzenia kulturalne, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenia na życie,

  • najczęstszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę, natomiast warto zaznaczyć, że bardzo często copywriterzy są wolnymi strzelcami (freelancerami) i pracują we własnych firmach

  • w tej profesji nie dominuje jedna płeć, zarówno kobiety, jak i mężczyźni wybierają zawód copywritera,

  • niezaprzeczalnym atutem pracy tekściarza jest możliwość pracy zdalnej.

Artykuły z cyklu
„Zarobki w różnych branżach”