Jak zostać copywriterem - poznaj tajniki zawodu!

Jeżeli zapytasz kogoś niezwiązanego z branżą i niezapoznanego z tematem, czym zajmuje się copywriter, zapewne dowiesz się, że kopiowaniem tekstu. Choć przedstawicieli tego zawodu jest coraz więcej, świadomość tego, o co w nim naprawdę chodzi, nadal jest nieduża. Jednak z dnia na dzień rośnie liczba osób, które chcą związać swoją przyszłość z copywritingiem. Nic więc dziwnego, że pytanie „jak zostać copywriterem?” pada bardzo często. Postaramy się na nie odpowiedzieć!

Copywriter – kim jest?

Rozważania na temat tego, jak zostać copywriterem, warto zacząć od wyjaśnienia, czym tak naprawdę zajmuje się copywriter. Oczywiście, nie kopiuje innych tekstów. Jego zadaniem jest przede wszystkim pisanie tekstów oraz sloganów reklamowych, oprócz tego tworzy on również treści ulotek, folderów oraz plakatów, a także scenariusze do spotów.

Teksty często podporządkowane są zasadom SEO, aby pomagały w pozycjonowaniu strony internetowej. Jeszcze jakiś czas temu to właśnie SEO copywriting był popularniejszy. Polega on na tworzeniu tekstów zapleczowych, tzw. precli czy tekstów zsynonimizowanych, czyli takich artykułów, w których głównie chodzi o zamieszczenie frazy kluczowej, a nie jakość.

Aktualnie taki copywriting nadal istnieje, jednak dużo większą wagę przywiązuję się do treści. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele osób zaczyna swoją karierę właśnie od zostania SEO copywriterem.

Jak zostać copywriterem?

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak zostać copywriterem. Istnieje jednak zestaw cech i umiejętności, które posiada wielu przedstawicieli tego zawodu.

Trudno wyobrazić sobie copywritera, który nie ma tzw. lekkiego pióra. Osoba na tym stanowisku pisze codziennie, tworzy ogromne ilości treści, dlatego też musi łatwo posługiwać się słowem. Bez tej umiejętności praca będzie trudna i męcząca. Oczywiście wiele rzeczy można wyćwiczyć, jednak „kwadratowość” artykułów jest wyczuwalna nawet dla niewprawionego oka.

Wielu osobom podoba się wizja spędzania czasu w domu, siedzenia przy biurku i produkowania kolejnych zdań. Praca wydaje się bowiem lekka, łatwa i przyjemna. Owszem, może taka być, ale tylko wtedy, kiedy naprawdę czerpiemy radość z pisania i potrafimy to robić.

Lekkie pióro to pierwszy krok do sukcesu i pierwszy punkt rozważań na temat tego, jak zostać copywriterem, kolejnym jest dobrze zbudowane portfolio. W wielu firmach stanowi ono podstawę przyjęcia do pracy. Jak jednak je stworzyć, kiedy dopiero raczkujemy w branży?

Sposobów jest wiele i z pewnością każdy znajdzie ten najodpowiedniejszy dla siebie. Przede wszystkim warto zastanowić się nad darmowymi praktykami. Choć praca za darmo nie brzmi najlepiej, w taki sposób najłatwiej zebrać niezbędne doświadczenie. Dostaniemy również konkretne wskazówki, dowiemy się, czego powinniśmy unikać, co szkolić, o czym pamiętać. Dzięki tego rodzaju współpracy możemy stworzyć solidne portfolio i przede wszystkim otrzymać referencje, a to naprawdę dużo na początek.

Profesjonalnego pisania artykułów możemy również próbować uczyć się samodzielnie i na tej podstawie tworzyć zbiór swoich prac. W internecie znaleźć można darmowe kursy na temat tego jak zostać copywriterem, dodatkowo blogi doświadczonych copywriterów, teksty branżowe. Dzięki temu, patrząc na najlepszych, będziemy w stanie małymi krokami stworzyć samodzielnie treści różnego rodzaju.

Naszym portfolio może być również blog, jeżeli taki prowadzimy. W takiej sytuacji należy pamiętać, że teksty muszą mieć wysoką jakość, należy zadbać o ich poprawność, sens, tematykę. Dzięki swojej stronie możemy pokazać, co potrafimy.

Zdobyliśmy pierwsze doświadczenia, zbudowaliśmy portfolio i co dalej? Nie bójmy się zleceń, które nie przyniosą nam fortuny. Na początku swojej drogi zbyt wysoka stawka odstraszy potencjalnych klientów. Skoro dopiero się uczymy, mierzmy siły na zamiary. Teksty można sprzedawać na giełdach tekstów, warto również próbować swoich sił na portalach, na których zlecane są artykuły. Zarobienie na nich dużych pieniędzy jest trudne, jednak kiedy chcemy po prostu dorobić, sprawdzą się doskonale, a my przy okazji będziemy stale ćwiczyć warsztat.

Jeżeli zastanawiamy się jak zostać copywriterem, musimy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy. Copywriter nie jest artystą, literatem, tworzy przede wszystkim teksty służące reklamie, dlatego też jego pisanie nie może być uzależnione od weny lub jej braku. Oczywiście, kiedy się pojawia, ze wszystkim radzimy sobie lepiej i szybciej, jednak warto nauczyć się codziennego tworzenia mimo wszystkich okoliczności niesprzyjających. Może zdarzyć się tak, że liczba zleceń przyniesie konieczność pisania codziennie przez kilka godzin bez przerwy. Bez odpowiedniego przygotowania może się to okazać niewykonalne.

W tym zawodzie liczy się również kreatywność. Czasami naszym zadaniem jest stworzenie całego tekstu na podstawie jednej, krótkiej frazy. Im ciekawiej do niej podejdziemy, tym lepiej. Może również zdarzyć się tak, że na podstawie wspomnianej krótkiej frazy będzie trzeba stworzyć 20 tekstów. W takim przypadku kreatywność również jest niezbędna.

Nie można mówić o dobrym copywriterze bez wspomnienia o poprawności językowej. Copywriter tworzy komunikat, który musi być zrozumiały. Nieznajomość zasad polszczyzny może utrudnić przekaz, bez względu na to, czy tworzony jest krótki slogan, czy obszerny artykuł. Poza tym źle świadczy o naszym profesjonalizmie (albo raczej, w tym przypadku, braku profesjonalizmu). Bardzo dobre opanowanie języka polskiego jest kluczowe.

Jakie wykształcenie jest potrzebne, by zostać copywriterem?

W copywritingu ważniejsze jest doświadczenie i warsztat niż posiadane wykształcenie. Niektóre kierunki mogą oczywiście pomóc, wydawać się przecież może, że osoby, które ukończyły studia filologiczne, mają lepsze przygotowanie, jednak nie jest to regułą. Praktyka liczy się bardziej niż teoria.

Jak zostać copywriterem? Przede wszystkim nie wolno stawać w miejscu. Codzienne ćwiczenie warsztatu, pisanie, pisanie i jeszcze raz pisanie to bardzo ważny krok w drodze do sukcesu. Pamiętajmy też o tym, że małymi krokami jesteśmy w stanie zajść naprawdę daleko i nie warto się śpieszyć, aby niczego nie pominąć. Wtedy będziemy pewni, że dążymy do profesjonalizmu.