E-mail marketing w wersji responsywnej dla urządzeń mobilnych

Strona internetowa odpowiadająca wymaganiom, które stawiają użytkownicy urządzeń mobilnych to podstawa dla wszystkich pragnących zdobywać klientów również wśród tej grupy. Wraz z nastaniem mody na tablety i smartfony okazało się, że istnieje zapotrzebowanie na takie witryny internetowe, które będą w odpowiedni sposób wyświetlały zawartość tradycyjnych stron internetowych również na takich urządzeniach. Warto również zastanowić się nad kwestią wiadomości do klientów - e-mail marketing.  

Responsive Web Design

Strona responsywna zaprojektowana jest w taki sposób, aby mogła dopasowywać się w sposób dynamiczny i automatyczny do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Zatem z założenia witryna będzie zbudowana na takim szablonie, który dostosuje rozdzielczość do ekranu smartfona lub tabletu oraz treść strony internetowej do wymagań sprzętu i sprawi, że będzie ona po prostu czytelna. Użytkownik nie będzie miał kłopotów z odczytaniem tekstu lub obejrzeniem zdjęć lub obrazków, które zostały na niej umieszczone.

Wzrost znaczenia techniki RWD związany jest, jak już zostało wspomniane, z rozbudowaniem rynku urządzeń mobilnych oraz z większym znaczeniem internetu mobilnego. Dodatkowo, dostęp do sieci można mieć obecnie niemal w każdym miejscu, co jeszcze bardziej wpływa na to, by wyświetlać strony WWW na takim urządzeniu, które obecnie jest pod ręką.

W przypadku stosowania rozwiań RWD w projektowaniu witryn internetowych można spotkać się z kilkoma zabiegami, dzięki którym strony te mogą być wyświetlane niemal w takiej samej formie przez tablety, jak na komputerach stacjonarnych. Jednym z nich jest zmiana sposobu wyświetlania menu, które może być przeniesione w miejsce, gdzie zdaje się być bardziej dostępne i wygodniejsze dla użytkowników. Można pokusić się o powiększenie tych elementów, w które zazwyczaj kilka się myszką, aby wygodniej było trafić w nie palcem. Ewentualnie można ukryć niektóre z elementów graficznych, a zdjęcia albo pomniejszyć, albo umieścić w takiej formie, że będą one swobodnie pokazywały się na małych ekranach.

RWD a e-mail marketing

O ile w przypadku dostosowywania stron internetowych do wymagań tabletów i smartfonów nie ma wątpliwości co do ich udostępniania technologii RWD, o tyle projektowanie kampanii w ramach e-mail marketingu może wydawać się zbędne. Jak jest naprawdę?

Ze względu na to, że urządzenia mobilne dostępne są już niemal dla każdego użytkownika, korzystające z nich osoby wykorzystują je nie tylko do przeglądania, lecz także robienia zakupów, płacenia rachunków itp. Obecnie smartfony pełnią funkcję przenośnych komputerów, które pozwalają na wykonanie wszystkich tych czynności, na które do tej pory trzeba było poświęcić czas przed komputerem stacjonarnym. Biorąc jednocześnie pod uwagę fakt, że długie godziny pracy i wiele spraw poza nią nie pozwala na odpoczynek i spokojne zrobienie tych zadań w zaciszu domowym, wydaje się, że zarówno urządzenia mobilne oraz udostępnione na nich strony na stałe zagoszczą w internecie.

O tym, że strony RWD staja się coraz bardziej popularne świadczą również statystyki. Mówią one, że istnieje obecnie tendencja światowa do tego, aby przenieść czynności związane z przeglądaniem poczty e-mail właśnie na urządzenia mobilne. O ile otwieranie e-maili na komputerze nadal przeważa (53% otwarć), o tyle korzystanie ze smartfonów lub tabletów wynosi już około 43%. Jak doniosła w maju 2013 roku firma Litmus, w przypadku pierwszej dziesiątki klientów obsługujących pocztę e-mail, otwarcia korespondencji z urządzeń mobilnych wynosiły już 42%. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości liczby te mogą się zwiększyć, a to sprawia, że takie dziedziny jak e-mail marketing z pewnością zostaną zmuszone do zmiany niektórych swoich metod.str

Responsywny e-mail marketing

Ze względu na to, że usługa e-mail jest najbardziej popularna od czasu zwiększenia liczby użytkowników smartfonów, również e-mail marketing powinien zostać dostosowany do możliwości tych urządzeń.

Oczywistym wydaje się, że posiadanie strony responsywnej powinno wiązać się z oferowaniem newsletterów również w tej formie. Jednak ona żeby wykazać użyteczność dostosowania korespondencji reklamowej do tej metody, przedstawimy kilka zalet.

Po pierwsze, używanie technologii RWD poprawia użytkowanie, ponieważ w  przeciwieństwie do niezoptymalizowanych wiadomości e-mail marketing, które przecież nie dostosowują się do urządzeń mobilnych, strona RWD idealnie prezentuje się na tego typu urządzeniach. Przy użyciu jednej strony HTML i CSS można z kolei usprawnić jej wyświetlanie  dla wszystkich typów urządzeń.

Optymalizacja kampanii marketingowych z wykorzystaniem RWD zwiększa ich efektywność w odniesieniu do tych kampanii, które nie zostały zoptymalizowane. Jak pokazują ostatnie badania, dostosowanie akcji marketingowej za pomocą techniki RWD może zwiększyć do 70% jej współczynnik konwersji sprzedaży.

Ze względu na korzyści, które daje wykorzystanie metody responsywnej w tworzeniu newsletterów, warto zastanowić się, jak powinien wyglądać e-mail marketing skierowany do konsumentów. Przede wszystkim powinien się on poprawnie wyświetlać na małych ekranach.

Ponadto należy rozważyć, czy jest on przejrzysty, czy tekst oraz grafiki widziane są wyraźnie, jak długo zajmuje jego przewijanie oraz czy jego szerokość jest optymalna. Poza tym trzeba również zwrócić uwagę, jak dobrze wyeksponowane są przyciski CTA oraz czy preheader (pierwsze zdanie w mailu) jest zastosowany poprawnie. Naczelną zasadą jest spojrzenie na newsletter oczami klienta i sprawdzenie, czy z jego perspektywy wszystko wygląda estetycznie i jest jednocześnie użyteczne.

Zwróć na to uwagę przy projektowaniu newslettera

Dobrze jest wybrać odpowiednie czcionki. Te, które najbardziej nadają się do umieszczenia w newsletterze to przede wszystkim Arial, Verdana, Tahoma lub Times New Roman. Rozmiar tekstu powinien wynosić nie mniej niż 14, a nagłówków – 22px.

Naturalne rozmieszczenie treści powinno pozostać również po przełamaniu się szablonu. Ze względu na to, że technika RWD ma wpływ na usytuowanie tekstów, dobrze jest upewnić się, że w trakcie wyświetlania na urządzeniach mobilnych content faktycznie wygląda naturalnie. Jak to zrobić? Najlepszym sposobem jest nastawienie się na publikowanie treści w rozmieszczeniu jednokolumnowym, zamiast w dwóch lub trzech kolumnach.

Równocześnie trzeba też pamiętać, żeby mail miał odpowiednią szerokość, ponieważ niektórzy klienci poczty e-mail blokują responsywność i wtedy dostosowywane są one do szerokość ekranu.

W przypadku wyświetlania na smartfonach ogromne znaczenie ma treść, która umieszczona jest w górnej części wiadomości, szczególnie w przypadku przycisków, które mają wezwać czytelnika do akcji. Ich miejsce powinno znajdować się zawsze w górnej części wiadomości, nawet jeżeli zostaną one pomniejszone na ekranie urządzenia mobilnego.