Copywriting - zawód coraz bardziej popularny

Copywriting cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. Już na wstępie podkreślmy, że w ostatnich latach pojęcie to znacząco zmieniło swoje oblicze. Copywriter może być utożsamiany z poważnym i dochodowym zawodem lub formą dorobku po godzinach, która na dłuższą metę nie przynosi szans na rozwój osobisty. Skąd wzięło się to rozróżnienie? Zanim odpowiemy na to pytanie, przedstawmy kim jest oraz czym zajmuje copywriter. Zwrócimy również uwagę na najważniejsze cechy tak specyficznego zajęcia jak copywriting.

Copywriting a copywriter

Copywriting to zawód polegający na pisaniu unikalnych tekstów bądź sloganów o charakterze reklamowym. Łączy w sobie funkcję pomysłodawcy (wymyślanie kreatywnych haseł, tekstów reklamowych, materiałów promocyjnych) i redaktora (redagowanie tekstów, pisanie unikalnych artykułów, korekta). Zakres obowiązków copywritera jest dość rozległy i uzależniony od branży, w której został zatrudniony. Podstawowym zadaniem jest pisanie tekstów. Te – zależności od firmy, z którą współpracuje – mogą być wykorzystywane do publikacji na ulotkach, katalogach, broszurach czy stronach internetowych. Ponadto nie trzeba ograniczać się do tekstów, gdyż regularnie zatrudniani są copywriterzy do tworzenia skryptów, wykorzystywanych później w reklamie telewizyjnej lub radiowej. Kompetencje mogą być również znacznie szersze, np. pisanie scenariuszy do reklam, wyszukiwanie muzyki pasującej do tekstu reklamowego czy współtworzenie z działem kreacji określonej formy reklamy.

Copywriting to rozwojowa branża, która pozwala spełnić się osobom szukającym niezależności oraz stale dążących do podnoszenia swoich kwalifikacji. Ze względu na dużą liczbę unikalnych projektów ciężko się też nudzić na tym stanowisku, gdyż każde zadanie różni się od poprzedniego. Copywritera najczęściej poszukują wydawnictwa oraz agencje reklamowe. Rośnie jednak popularność pracy zdalnej, dlatego osoby na tym stanowisku często wybierają drogę freelancera, czyli wolnego strzelca.

Copywriting - zarobki

Jak w każdej branży, tak i tutaj trudno wyciągnąć konkretne dane. Wynagrodzenie uzależnione jest od formy zatrudnienia, wykształcenia, miasta, w którym podjęliśmy pracę, doświadczenia zawodowego czy liczby zadań w ramach określonego zlecenia.

Jak podaje serwis wynagrodzenia.pl, miesięczne wynagrodzenie (mediana) copywritera wynosi 3296 PLN*, natomiast średnie zarobki 50% copywriterów wahają się w przedziale od 2600 PLN do 4944 PLN. Najwyższe oczywiście dotyczą największych miast - pokroju Warszawy, Poznania czy Krakowa. Najniższe – choć również nie jest to regułą – wiążą się z pracą zdalną, która często traktowana jest jako jedno z wielu zleceń w ramach usług copywritera. Nie są to zatem marne zarobki, choć jak w przypadku każdej branży, zawsze mogłoby być lepiej. Czy warto zatem rozwijać się w tym zawodzie?

Copywriting - czy warto pracować w tej branży?

Copywriting z reguły jest własnym wyborem kandydata. Ze względu na kreatywny oraz niezależny (w przypadku pracy jako wolny strzelec) charakter na posadę tę decydują się osoby, które miały już doświadczenie na podobnym stanowisku (np. redaktor, dziennikarz, PRowiec czy specjalista ds. reklamy). Odpowiadając na pytanie czy warto, należy najpierw zastanowić się, czy będzie to nasze główne źródło utrzymania czy dodatkowe zajęcie.

W pierwszym przypadku nie tylko cenne doświadczenie, lecz również kontakty grają kluczową rolę w samorealizacji. Nawet jeśli przejdziemy do konkurencji, to nabyta wcześniej wiedza może pomóc nam w dalszym rozwoju pod kątem tworzenia tekstów reklamowych. Praca etatowa, w zależności od stażu pracy oraz firmy do której rekrutujemy, gwarantuje średnią płacę znacznie powyżej minimalnego wynagrodzenia brutto w Polsce – oczywiście nie ma tu reguły, choć mówimy o doświadczonych kandydatach. Inaczej sprawa wygląda w przypadku freelancerów oraz początkujących pracowników.

Doświadczeni copywriterzy, pracujący przy dużych i poważnych projektach – przy wyrobionych kontaktach można osiągnąć podobne, a nawet i większe wynagrodzenie niż za pracę na pełnym etacie. W ciągu ostatnich lat pozycja tego zawodu nieco osłabła. W sieci zaczęli masowo pojawiać się domorośli copywriterzy, bez odpowiedniego przygotowania i doświadczenia. Efekt? Na kilku popularnych stronach poświęconych wyszukiwaniu i proponowaniu zleceń znaleźć można oferty, gdzie za teksty reklamowe o określonej liczbie znaków proponowane stawki wynagrodzenia liczone w groszach.

Co ciekawe, zainteresowanie tą formą dorobku jest wysokie, o czym świadczą stale pojawiające się aukcje, w których kolejni zleceniobiorcy rywalizują o nowe okazje. Taka forma zarobkowania jest dobra zwłaszcza dla osób, które mają już inną stałą pracę i chcą dorobić po godzinach – w innym wypadku jest nie tylko za mało dochodowa, ale może skutecznie odrzucić od nabywania dalszego doświadczenia w tym zawodzie.

Copywriting - na co zwracać uwagę?

Copywriter zajmuje się przede wszystkim pisaniem tekstów reklamowych. Zadanie tylko z pozoru jest proste, gdyż wydaje się, że każdy już od najmłodszych lat potrafi pisać. Nic bardziej mylnego. Pisanie, choć wiele osób może się z tym nie zgodzić, jest jedną z form sztuki, którą rozwijamy przez całe życie. Nie każdy też potrafi pisać w taki sposób, aby zainteresować odbiorców lekturą. W przypadku tekstów reklamowych zadanie wydaje się nawet trudniejsze – slogan reklamowy - czy nawet cały scenariusz - nie może być wyłącznie suchym tekstem, lecz również powienien być dopasowany do obrazu i dźwięku. Liczą się przede wszystkim kreatywność oraz regularne szlifowanie swojego warsztatu. Jak to zrobić w dobie tak dużej konkurencji? Poniżej prezentujemy kilka kluczowych aspektów, na które należy zwrócić szczególną uwagę:

  • Używaj słów oraz zwrotów, które w sposób szczególny odnoszą się do meritum. Bez względu na to, czy ten tekst zostanie opublikowany w formie tekstowej, czy np. będzie wykorzystany w reklamie radiowej, dokonaj odpowiedniej selekcji słów, dzieląc je na kluczowe oraz podrzędny. Te pierwsze muszą również zostać użyte w odpowiednim miejscu, aby mogły utrwalić się w świadomości odbiorcy.

  • Buduj przekazy nie w oparciu na opisywanym produkt czy usłudze, lecz na elementach, których nie podrobi konkurencja. W praktyce jest to jedno z najtrudniejszych zadań, jeśli chodzi chodzi o copywriting, i wymaga wielu lat doświadczeń. Bazowanie na tym, co powtarzalne sprawdza się przy pojedynczych zleceniach, które nie wymagają zbyt dużo wysiłku intelektualnego. Prowadząc rozbudowany projekt, trzeba zastanowić się nad hasłami, które nie tylko przykują uwagę, lecz również nie będą mogły zostać wykorzystane w przyszłości.

  • Zbieraj informacje o produkcie/usłudze, którą zamierzasz opisać. Nie wszystkie materiały musisz wykorzystać, jednak obserwacja rynku, wybór odpowiednich słów kluczowych oraz oryginalność poparta wartościowymi źródłami, powinny znacząco wpłynąć na jakość merytoryczną pracy.

  • Sprawdź, kim jest potencjalny klient. Nie można zapominać, że nasz przekaz w mniejszym lub większym stopniu trafi do odpowiedniej grupy docelowej. Im lepiej poznamy głównych odbiorców, tym łatwiej będzie nam przygotować odpowiedni tekst, który przekona do omawianego produktu lub usługi.

  • Zadaj sobie dodatkowe pytania, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie pisania tekstu reklamowego. Pomyśl o celach, jakie chcesz osiągnąć oraz przeszkodach stających na drodze do osiągnięcia sukcesu. Przy większym projekcie dobrym pomysłem będzie przygotowanie planu działań, którego dobrze się będzie później trzymać. Pójście na żywioł i spontaniczne tworzenie przekazu może tylko początkowo wydawać się dobrym pomysłem. Dobrze, aby tekst przeleżał, został wielokrotnie przeczytany i dopiero po naniesieniu odpowiednich poprawek powinien zostać przekazany do zleceniodawcy.

*Wynagrodzenie zostało podane w kwotach brutto.