Skrzynka z leadami - pozycjonowanie stron internetowych przez agencję
Wyobraźmy sobie, że agencja interaktywna to skrzynka, do której z jednej strony wrzucamy pieniądze, a z drugiej wyciągamy leady sprzedażowe, czyli kontakty do potencjalnych klientów zainteresowanych produktami bądź usługami oferowanymi przez naszą firmę. To jest oczywiście sytuacja idealna, praktyka jednak wygląda zupełnie inaczej. Czy wybór agencji wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron internetowych - zminimalizuj ryzyko
Dlatego mając na uwadze nakłady finansowe, jakie wiążą się z kosztami wynajęcia agencji do pozycjonowania stron internetowych, warto przed podjęciem tak kluczowej dla swojego biznesu decyzji, zminimalizować ryzyko wybrania firmy niespełniającej pokładanych w niej oczekiwań.
Pozycjonowanie stron internetowych - jak wybrać agencję?
W sieci można znaleźć teksty z poradami dotyczącymi tego, jaką agencję wybrać do pozycjonowania stron internetowych. My postanowiliśmy spojrzeć na tę kwestię inaczej i przedstawiamy cechy oraz działania, jakimi nie powinna charakteryzować się dobra agencja marketingu internetowego.
Nie wybieraj agencji, która:
1. Na pytanie o pozycjonowanie stron internetowych, odpowiada „A na jakie frazy?”.
Słysząc takie pytanie, należy zachować wzmożoną czujność. Po pierwsze po to kierujesz swoje kroki do specjalistów, żeby doradzili, jakie frazy dla twojego biznesu będą najlepsze czy najbardziej wskazane. Oczywiście dobór słów kluczowych powinien nastąpić po zebraniu informacji na temat twojej firmy przez agencję. Powinna ona posiadać narzędzia do sprawdzenia i wytypowania najbardziej obiecujących słów kluczowych.
Po drugie trzeba zdawać sobie sprawę, że obecnie pozycjonowanie stroninternetowych na kilka wybranych fraz powoli odchodzi do lamusa. Poza linkowaniem strony prowadzi się także działania content marketingowe zarówno na własnej lub własnych stronach internetowych, jak i w innych serwisach. Warto szukać możliwości pozyskania ruchu z tak zwanego długiego ogona (long tail). Wskazane jest znajdowanie ruchu poza jedyną słuszną wyszukiwarką (np. social media, fora internetowe). Dobra agencja powinna przynajmniej wspomnieć o innych możliwościach pozyskania klientów przez internet.
2. Dobiera nieodpowiednie słowa kluczowe.
Na podstawie otrzymanych informacji na temat prowadzonego biznesu agencja powinna dobrać właściwe słowa kluczowe. Szkopuł w tym, że w tej sferze istnieje duże pole do manipulacji. Najkrócej mówiąc, warto wybierać słowa kluczowe, które przynoszą ze sobą ruch. A jeszcze lepiej kiedy jest to ruch celowy, czyli taki który przyniesie także konwersję. Dlatego przypatrz się uważnie słowom kluczowym, które zaproponuje agencja. Można wpisać je w narzędzie do planowania słów kluczowych oferowane przez panel AdWords. Chociażby po to, żeby sprawdzić jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań. Jeśli będzie zbyt mała (np. 10, 50 czy 100), to nawet jeśli twoja strona będzie w top1 na wybrane słowo kluczowe, nie przyniesie to żadnego ruchu.
3. Milczy na temat optymalizacji serwisu.
Optymalizacja strony internetowej zawsze była istotna, a w ostatnim czasie jeszcze bardziej zyskała na znaczeniu, dzięki pozytywnemu wpływowi na pozycjonowanie stroninternetowych. Co najważniejsze dzięki kilku, często stosunkowo prostym, czynnościom optymalizacyjnym mogą poprawić się pozycje strony na wybrane słowa kluczowe lub/i wrosnąć ruch. Oczywiście nie zawsze i nie w każdym przypadku, ale optymalizacja pomaga, a jej brak wręcz przeciwnie. Więc agencja, która nie sugeruje wykonania audytu SEO i optymalizacji serwisu według zawartych w audycie wskazówek, poza tym, że szkodzi klientowi, to również sama sobie, pozbawiając się możliwości stosunkowo łatwego poprawienia wskaźników strony.
4. Gwarantuje pozycje.
Pozycjonowanie stron internetowych nie należy obecnie do najłatwiejszych działań marketingowych, ponieważ poza właścicielem wyszukiwarki Google nikt nie może zagwarantować pozycji strony na wybrane słowa kluczowe w top 1, top 3 itd. Oczywiście celem działań agencji powinno być dążenie do jak najwyższych pozycji, ale trzeba pamiętać, że wyszukiwarka, o której mowa należy do prywatnego przedsiębiorstwa.
Każdy biznes musi się opłacać, dlatego również Google dąży do tego, żeby włożone w rozwój swojego produktu nakłady w taki czy inny sposób zwróciły się i do tego generowały zyski. W tym ujęciu wszelkie działania pozycjonerskie szkodzą interesowi giganta z Mountain View. A jeśli te argumenty są dla ciebie nieprzekonujące, to zwróć uwagę na wskaźniki giełdowe Google na przestrzeni kilku ostatnich lat. Każda aktualizacja algorytmu typu Panda, Pingwin itd. natychmiastowo powoduje skok w górę wartości akcji właściciela wyszukiwarki na giełdzie.
5. Obiecuje topowe pozycje w krótkim czasie.
Każda witryna internetowa jest inna i może zdarzyć się tak, że w ciągu miesiąca czy dwóch dzięki optymalizacji i wzmocnieniu serwisu właściwymi linkami strona wyskoczy w górę na łatwe lub może nawet średnie frazy (bądź jej ruch wzrośnie w sposób zauważalny). Jednak najczęściej na efekty działań agencji interaktywnej należy czekać kilka miesięcy. Zwykle ten minimalny okres, po którym widać jakiekolwiek rezultaty szacuje się na 3 miesiące. Po 6-ciu miesiącach firma wynajmująca agencję powinna wyraźnie poczuć pozytywne skutki jej działania w postaci określonej na wstępie działań konwersji (której ostatecznym celem jest pozyskanie klienta).
Trzeba pamiętać, że zbyt szybkie efekty pozycjonowania strony internetowej wprawdzie mogą wzbudzić twój zachwyt, ale istnieje wówczas prawdopodobieństwo, że agencja stosuje techniki pozycjonowania zwane w branży black hat SEO, mogące w długofalowej perspektywie bardziej zaszkodzić, niż pomóc stronie.
6. Nie informuje o przyjętej dla serwisu strategii pozycjonowania.
Oczywiście możesz złożyć wszystko na ręce agencji na zasadzie: “ma być dobrze, a reszta mnie nie interesuje”. Jednak nikt nie zwolnił cię z odpowiedzialności za własny biznes, w tym za jeden z obecnie najważniejszych elementów marketingu, czyli stronę internetową i jej pozycję w internecie. Warto wiedzieć, co robi wynajęta agencja - jakie stosuje metody działania i na bieżąco upewniać się, że jej poczynania są bezpieczne, realizowane zgodnie z założonym na początku współpracy planem, a co najważniejsze przynoszą konkretne wyniki.
W tym punkcie zakładamy optymistycznie, że po analizie sytuacji serwisu internetowego agencja przyjęła jakąkolwiek strategię jego pozycjonowania. Bo jeśli nie, trudno wymagać od niej, żeby informowała o tym, czego nie robi.
7. Nie zająknie się o tym, że pozycjonowanie stron internetowych jest niezgodne z wytycznymi Google.
Każde sztuczne (naturalne także, cokolwiek to znaczy) podwyższanie pozycji strony wiąże się z ryzykiem restrykcji ze strony Google. Mniej więcej w takim tonie komunikat powinien paść ze strony rzetelnej agencji pozycjonującej strony internetowe. Ba! Niektóre agencje dają zbliżony w wydźwięku zapis w umowach ze swoimi klientami. Jako klient powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, co wiąże się z taką usługą jak pozycjonowanie stroninternetowych i świadomie podejmować na ten temat decyzje.
8. Proponuje niekorzystną umowę.
Oczywiście to banał, nikt nie chce podpisywać niekorzystnej dla siebie umowy. Pytanie tylko co to znaczy w przypadku tak specyficznej usługi, jaką jest pozycjonowanie stroninternetowych?
Zanim podpiszesz umowę, zadaj sobie pytanie, co będzie z twoim biznesem, jeśli agencja nie wywiąże się z udzielanych obietnic. Czy masz możliwość zrezygnowania z umowy, czy będziesz musiał brnąć w niechcianą współpracę dalej?
Jeśli umowa zawierana jest na długi okres (np. 2 lata), bez możliwości jej szybkiego wypowiedzenia, to zastanów się, czy to jest korzystne dla twojej firmy. Jeśli umowa nie daje możliwości wypowiedzenia w przypadku braku efektów, to zastanów się, jak to wpłynie na twoje dochody. Jeśli w umowie zawarte są kary umowne, to czy takie zapisy działają w obie strony - czyli agencja również w określonych okolicznościach zapłaci karę? Co agencja przewiduje w umowie w przypadku otrzymania przez stronę filtra? Czy w ogóle przewiduje taki rozwój sytuacji?
W przypadku umowy należy pozostać czujnym, ale jednocześnie zachować zdrowy rozsądek. Należy zdawać sobie sprawę, że agencja pozycjonując serwis WWW ponosi określone, nie takie małe koszty. Dlatego zrozumiałe jest, że również chce zabezpieczyć swoje interesy. Natomiast jeśli działania agencji przyniosą ci korzyść w postaci zapytań i nowych klientów dla firmy, to czy będziesz chciał szybko zerwać z nimi współpracę, nawet jeśli umowa będzie dawała możliwość wypowiedzenia w czasie 1 miesiąca?
9. Proponuje zbyt niskie ceny za pozycjonowanie stron internetowych.
Tak, nie przesłyszałeś się. Pozycjonowanie stron internetowych jest działaniem czasochłonnym, a przede wszystkim kosztochłonnym. Agencja, która podaje zbyt niskie ceny za pozycjonowanie stron internetowych nie do końca jest wiarygodna. Trzeba oczywiście rozróżnić wielkość oraz charakter firmy klienta. Cena za pozycjonowanie strony lokalnego blacharza samochodowego będzie zupełnie inna niż cena za pozycjonowanie ogólnopolskiego dealera opon samochodowych. Cały czas mowa o agencjach. Freelancer nie posiada wysokich kosztów prowadzenia działalności takich jak duża firma, często pracuje w domu, więc jego usługa może być znacznie tańsza od ceny usługi agencji, ale na zbliżonym poziomie.
10. Nie pyta o twoje cele biznesowe.
O zgrozo, ciągle jeszcze istnieją agencje, których nie interesują cele biznesowe klienta. Obecnie specjaliści do spraw marketingu internetowego powinni wychodzić nieco dalej poza ścisłe pozycjonowanie stron internetowych. Wspominaliśmy o tym w punkcie 1.
Szersze spojrzenie agencji i znajomość celów marketingowych, jakie stawia przez sobą dana firma pozwolą zaplanować skuteczne działania marketingowe w sieci, pośród których pozycjonowanie stron internetowych może okazać się jednym z kilku elementów. Agencja powinna pamiętać, że bezpośrednim celem twojego działania nie jest pozycjonowanie strony, tylko pozyskanie klientów i zarabianie pieniędzy. Jeśli zna lepsze metody albo potrafi dotrzeć z komunikatem reklamowym także innym kanałami, to dlaczego nie mielibyście tego wspólnie zrobić? Przecież i dla agencji, i dla ciebie może to się okazać znacznie korzystniejsze finansowo.
11. Posiada dział handlowy znacznie przewyższający liczebnością dział SEM.
Przed podjęciem współpracy z daną agencją warto zapytać o strukturę firmy. Jeśli okaże się, że liczba handlowców znacznie przewyższa liczebnością specjalistów ds. pozycjonowania, to albo dział handlowy jest mało efektywny, albo zdobytych rzeszy klientów nie ma kto dobrze obsłużyć. Czy należy wtedy wchodzić we współpracę z taką agencją?
Czy powyższa lista wyczerpuje kwestie związane z wyborem właściwej dla twojej firmy agencji do pozycjonowania stron internetowych? Z pewnością nie. Jednak ta lista jest na tyle rozbudowana, że dzięki niej będziesz wiedział o co pytać i na zwrócić uwagę. Zachowaj także zdrowy rozsądek. Może zdarzyć się i tak, że któryś z powyższych punktów będzie dotyczył bardzo dobrej agencji, jednak nie umniejsza to jej skuteczności w pozycjonowaniu stron swoich klientów.