Poradnik Przedsiębiorcy

SEO i SEM - co to takiego jest?

Zarówno SEO i SEM stają się coraz bardziej powszechnymi narzędziami, używanymi do promowania stron internetowych w sieci. Dobrze wiedzieć, czym są i w jaki sposób można wykorzystać je w efektywnym zarządzaniu treścią w internecie.

Warto zacząć od wyjaśnienia, że pojęcia określają różne działania w obrębie marketingu internetowego. To stwierdzenie obala obiegową opinię, w myśl której zarówno SEO, jak i SEM są zamiennymi nazwami działań, związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.

Aby dokładnie opisać zależności pomiędzy SEO oraz SEM warto przywołać wzór, który często znaleźć można w opracowaniach, dotyczących marketingu w Internecie. SEM = SEO + PPC, gdzie SEO to Search Engine Optimization (w Polsce często określane terminem pozycjonowanie), a PPC oznacza Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Zastanówmy się nad różnicami między SEO i SEM.

SEO i SEM - Search Engine Marketing

SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, to ogół działań promocyjnych, które mają podnieść pozycję danego serwisu w wynikach wyszukiwania (zarówno naturalnych, jak i płatnych) przy użyciu odpowiednio dobranych fraz lub słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników podczas poszukiwania informacji w wyszukiwarkach. W ramach marketingu w wyszukiwarkach, można korzystać między innymi z kampanii linków sponsorowanych, pozycjonowania lub optymalizacji stron www.

Z powyższej definicji jasno wynika, że SEM jest terminem znacznie szerszym niż SEO, które jest jednym z elementów wykorzystywanym w kampanii marketingu w wyszukiwarkach.
SEM natomiast stanowi całościowy proces marketingowy, którego głównym celem jest skierowanie jak największego ruchu na reklamowane witryny przez działania SEO albo przez wykupywanie płatnych miejsc, w których można zamieszczać reklamy. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi reklamy internetowej SEM ściąga potencjalnych zainteresowanych klientów.

Ruch SEM ma tak duże znaczenie z jednego powodu - jest ukierunkowany na użytkowników wyszukiwarek internetowych. Użytkownicy Internetu podczas poszukiwania informacji w sieci, wpisują zazwyczaj pytania w pole wyszukiwania. Kiedy taka osoba postanowi odwiedzić stronę z listy wyszukiwania albo kliknie na baner reklamowy, powstaje większa możliwość konwersji. Oznacza to, że wzrasta znaczenie wyświetlanych stron i reklam, co z kolei sprawia, że ruch, który powstał w wyniku zastosowania metod SEM, jest bardziej wartościowy, niż ten wygenerowany przez inne źródła.

SEO i SEM - Search Engine Optimization

SEO jest jednym z elementów, które składają się na marketing w wyszukiwarkach. Stanowi długofalowe przedsięwzięcie, którego efekty mogą być widoczne dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Zadanie optymalizacji SEO można w skrócie określić jako zastosowanie odpowiednich strategii i taktyk po to, aby upewnić się, że strona jest widoczna dla wyszukiwarek internetowych oraz poprawienie jej parametrów w taki sposób, żeby ta witryna mogła być odnaleziona przez wyszukiwarkę szybciej.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje SEO: on-site i off-site. Pierwszy z nich związany jest z przygotowaniem strony internetowej na to, aby mogła być ona lepiej widoczna i zrozumiała dla robota wyszukiwarki. Oznacza to, że architektura witryny jako całości, struktura stron, treści oraz frazy kluczowe powinny być zoptymalizowane w sposób, który pozwoli na lepsze statystyki w wynikach wyszukiwarki.  
Drugi typ, czyli off-site SEO, to nic innego jak wzmocnienie siły serwisu oraz listy słów kluczowych poprzez zastosowanie odpowiedniego działania poza sama stroną. Ta metoda zakłada zatem, że w ramach promowania reklamowanych treści, kupuje się linki. Działanie takie jednak nosi znamiona praktyki niedozwolonej. W obrębie SEO bardzo często można spotkać się z określeniem white hat (biały kapelusz) oraz black hat (czarny kapelusz). Pierwsze z nich odnosi się do działań w obrębie SEO, zgodnych z regulaminami wyszukiwarek.

Najczęściej obejmują one:

  • wzajemne powiązanie, a więc wymianę linków,

  • optymalizację strony z uwzględnieniem wymagań użytkowników,

  • optymalizację treści poprzez tworzenie contentu, przydatnego dla odwiedzających stronę.

Z kolei praktyki black hat SEO to działania nieetycznie i niezgodne z kodeksami wyszukiwarek. Najpopularniejsze z nich to:

  • spamowanie forów dyskusyjnych,

  • tworzenie treści wyłącznie dla robotów wyszukiwarek,

  • powtarzanie słów kluczowych lub umieszczanie ich białą czcionką, nadużywanie wyświetlania okienek pop-up.

Tego typu zabiegi są zazwyczaj karane obniżeniem pozycji strony w rankingach lub zablokowaniem adresu strony dla wyszukiwarek.

Różnice pomiędzy SEM a SEO

Jak zostało już wspomniane, Search Engine Marketing jest pojęciem znacznie szerszym niż SEO. SEO stara się dostarczyć najlepsze jakościowo wyniki wyszukiwania naturalnego, natomiast SEM skupia się na używaniu silników wyszukiwarek do najbardziej efektywnego reklamowania treści wśród odbiorców strony oraz kierowaniu ruchu na witrynę.

Pojęcia nie wykluczają się nawzajem. SEO stanowi jeden z elementów kampanii marketingu w wyszukiwarkach. Dla wszystkich osób, które chcą prowadzić firmę w internecie, powinno być ważne, aby skorzystać jednocześnie z obu sposobów promocji, a więc wyników wyszukiwania naturalnego oraz linków sponsorowanych.