Voice mailing - niech twoi klienci usłyszą o interesującej ofercie!

Co byś powiedział, gdybyś musiał przedstawić swoim klientom ciekawą ofertę w telefonicznej rozmowie? Oczywiście, nie musisz osobiście dzwonić do każdego z nich i opowiadać o tym, co dla nich przygotowałeś - połączenia wykonywane będą automatycznie. Na tym właśnie polega voice mailing. Odczytanie treści komunikatu powierzyć możesz lektorowi - ty jednak zastanów się, co w tej treści powinno się znaleźć!

Czym dokładnie jest voice mailing?

Voice mailing, czyli mailing głosowy, to sposób komunikacji z klientami typowy dla telefonicznych kampanii marketingowych. Jest to ważne narzędzie w mobilnym marketingu i polega na dosyć prostej zasadzie przesyłania wybranym odbiorcom komunikatu głosowego za pośrednictwem telefonu. Jak wygląda to w praktyce?

Na początku przygotowywany jest komunikat reklamowy, który następnie odczytywany jest przez lektora i nagrywany. Z bazy danych określonej firmy wybierana jest pewna grupa docelowa, do której komunikat ma dotrzeć. Potem automatycznie wykonywane są połączenia telefoniczne do wybranych osób - po odebraniu takiego połączenia również automatycznie przedstawiany jest odbiorcy nagrany wcześniej komunikat reklamowy.

Co można zaprezentować w voice mailingu?

Voice mailing sprawia, że możesz poinformować swoich klientów o specjalnie przygotowanej dla nich ofercie, o wyjątkowej promocji w określonym czasie, nowościach w sprzedaży. Specjaliści związani z voice mailingiem, proponują, by komunikat stosować jako:

  • przypomnienie lub zaproszenie na wydarzenie,
  • uzupełnienie kampanii mailingowej,
  • ogłoszenie,
  • informację o wyprzedażach lub promocjach.

Pamiętaj jednak o tym, że na przekazanie informacji masz niewiele czasu. Komunikat przekazany drogą voice mailingową powinien mieć około 20 sekund. Najczęściej zatem będzie to zachęta dla klienta do wykonania określonego działania lub krótka, pobieżna informacja. Kampania voice mailingowa często wspierana jest także kampanią SMS-ową. W wiadomościach tekstowych często znajduje się odsyłacz do strony internetowej, z której klient może dowiedzieć się nieco więcej. SMS-y służą również jako “przypominacze” - nie zawsze bowiem udaje się klientowi zapamiętać szczegóły wiadomości głosowej, czyli VMS-a (Voice Mail Service).

Jak zainteresować klienta VMS-em?

Najważniejsze jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy komunikatu na tyle, aby nie rozłączył się w pierwszych chwilach połączenia. Choć nigdy nie można tego wykluczyć całkowicie, istnieją sposoby, które pozwalają zminimalizować ryzyko zniechęcenia odbiorcy do wysłuchania komunikatu.

  1. Nie rozpoczynaj VMS-a od przedstawienia się. “Dzień dobry, tu Jan Kowalski z firmy ABCD” - to formuła, którą lepiej zastąpić. Informuj od razu o celach rozmowy, przykładowo - “Cześć, dzwonię w sprawie, która na pewno cię zainteresuje”. Przedstawienie i zachętę do dalszego kontaktu zostaw na sam koniec komunikatu. Łatwiej będzie wówczas zapamiętać twojemu odbiorcy potrzebne dane, a wcześniej z większą uwagą wysłucha on twojej propozycji.

  2. Zmieść się w 30 sekundach. Oszczędzaj czas odbiorcy - staraj się skrócić komunikat do minimum, zawierając w nim tylko najważniejsze informacje. Dłuższe komunikaty spowodują utratę uwagi odbiorcy i w konsekwencji - utratę zainteresowania jego treścią. Zazwyczaj wiadomości voice mailingowe trwają ok. 20 sekund.

  3. Nie sprzedawaj! Nie prowadź za pośrednictwem VMS-ów działań jawnie sprzedażowych. Sprzedaż jest jednym z kolejnych kroków, jakie są przed tobą do wykonania. Voice mailing zakłada, że zainteresujesz ofertą klienta, a nie od razu zaczniesz namawiać go do kupna tego czy innego produktu.

  4. Nie zamieszczaj w treści komunikatu informacji o tym, że dzwonisz kolejny raz lub zostawiłeś odbiorcy wiadomości mailowe lub SMS-owe.

  5. Stwórz oryginalną treść i układ komunikatu. Prześledź typowe wiadomości voice mailingowe i spróbuj przełamać istniejące schematy. Odbiorcy z pewnością wysłuchają komunikatu, który brzmi mniej sztampowo od pozostałych. Postaraj się, aby był on lekki w odbiorze, epatujący optymizmem - nie unikaj również subtelnego żartu.

Voice mailing - informacja zwrotna

Ważne jest, abyś w komunikacie VMS zawarł wezwanie do akcji dla twojego odbiorcy. Możesz po prostu zachęcić go do poznania dalszych szczegółów oferty poprzez przekazanie mu w komunikacie adresu twojej strony internetowej, nazwy profilu w social media, numeru telefonu, adresu mailowego. Możesz również zamieścić tego typu informacje w SMS-ie, który będzie wspierał twój voice mailing. Dzięki temu możesz sprawdzić późniejszą konwersję - ilu odbiorców zdecydowało się odwiedzić twoją stronę lub nawiązać kontakt. W komunikacie VMS zachęć również klientów do wyrażenia opinii o twojej ofercie lub o samym komunikacie - na przykład za pomocą naciśnięcia wybranego klawisza w telefonie.

Pozwoli ci to określić, czy twój VMS był skuteczny i spodobał się odbiorcy. Skoro tak, możesz oczekiwać dalszych pozytywnych rezultatów.