Marketing internetowy - jak wykorzystać reklamy online?

Reklamy online - sieci reklamy

Obok platform społecznościowych najlepszymi narzędziami marketingowymi w cyberprzestrzeni są tzw. sieci reklamy, zarządzane przez różne firmy. Taka sieć składa się z setek lub nawet tysięcy atrakcyjnych stron, na których można umieścić swój baner i stanowi najlepsze miejsce do tego, by tam umieścić swoje reklamy online. Przedsiębiorstwo pośredniczące sprzedaje reklamodawcom miejsca na przekazy promocyjne, oddając przy tym prowizję właścicielom witryn, na których one się pojawią. Przy zawieraniu umowy z taką firmą kluczowe jest ustalenie sposobu rozliczania kampanii - istnieje bowiem kilka zupełnie różnych systemów płatności. Przedstawiamy je poniżej:

  • Cost Per Action (CPA) - płaci się za zrealizowaną przez internautę określoną z góry czynność. Mogą to być na przykład dokonanie zakupu lub zapisanie się do newslettera.
  • Flat Fee (FF) - stała opłata, zupełnie niezależna od statystyk wejść czy kliknięć. Najprostszy system rozliczeniowy.
  • Pay Per Click (PPC) - bardzo rozpowszechniony system, który polega na płaceniu za kliknięcie internauty w baner.
  • Cost Per Mille (CPM) - opłata za tysiąc odsłon strony, generowanych przez internautów. Popularna w przypadku dużych portalów tematycznych, cieszących się sporą i stałą miesięczną widownią.
  • Cost Per Lead (CPL) - płatność za zdobyte dane kontaktowe np. poprzez wypełnienie kwestionariusza.
  • Cost Per Order (CPO) - opłata za uzyskane dzięki reklamie zamówienia.
  • Cost Per View (CPV) - w tym systemie rozliczeniowym płaci się za każde pojedyncze wyświetlenie przekazu reklamowego.
  • Modele łączone - na przykład miks opłat za tysiąc wyświetleń z płatnością za dokonane transakcje.

Wybór konkretnego systemu rozliczeniowego jest ściśle powiązany z firmą zarządzającą siecią reklamową, gdyż każda z nich posiada odrębne zasady. Zależą one od rodzaju reklam oraz od charakteru stron, na których oferowane są miejsca na nie.

Najbardziej znaną siecią reklamy jest AdWords, należąca do Google. Zasada działania tej sieci opiera się na słowach kluczowych, po wpisaniu których wykupione reklamy online wyświetlają się na stronie z wynikami wyszukiwania. Są to tak zwane reklamy kontekstowe, dopasowane do konkretnej witryny, dzięki czemu częściej przykuwają uwagę odbiorcy. Można wybrać również, by przekazy pokazywały się na wybranych stronach partnerskich Google AdSense oraz na konkretnych urządzeniach, na przykład mobilnych. Planowanie działań w AdWords wykonuje się poprzez ustalanie poszczególnych kampanii marketingowych, dla których przypisuje się maksymalny budżet. Skuteczność działań można w łatwy sposób zbadać za pomocą wyników zawartych w Google Analytics. Dostępne systemy rozliczeniowe to Cost Per Click, Cost Per Mille oraz Cost Per Action. AdTaily to sieć reklamowa, oferująca miejsca m.in na blogach, portalach społecznościowych i serwisach branżowych. Chodzi o banery, wyświetlane w ramach specjalnych widgetów. Wykorzystywana tu metoda płatności jest najprostszą z możliwych, gdyż płaci się za dobę pokazywania danej reklamy - czyli Flat Fee. Kolejna znana sieć reklamowa w cyberprzestrzeni to szwedzki TradeDoubler. Firma działa w 14 krajach i oferuje ponad pół miliona stron, na których można umieścić reklamę. Bazuje na marketingu efektywnościowym oraz afiliacyjnym, oferując przy tym szeroką gamę metod płatności - CPC, CPA, CPL, CPD (Cost Per Download, za jedno ściągnięcie promowanego materiału), CPCl (Cost Per Call, za telefon od klienta) oraz CPM.

Sieci reklamowych jest oczywiście więcej, więc nie sensu ich tu wszystkich wymieniać - warto samodzielnie poszperać w internecie, by wybrać dla siebie najlepszą opcję.