Poradnik Przedsiębiorcy

Jaki wpływ na pozycjonowanie strony ma Google?

W ostatnich latach branża SEO urosła do niespotykanych dotąd rozmiarów. Praktycznie każda szanująca się strona internetowa, mająca ambicję do znalezienia się wysoko w wynikach wyszukiwarek, korzysta z pozycjonowania. Ogromna konkurencja jest widoczna w każdej branży zajmującej się sprzedażą produktów i usług. Nie inaczej jest w przypadku serwisów nastawionych na czerpanie zysków z reklamy internetowej, których głównym motorem napędowym są użytkownicy. Nie od dziś wiadomo, że najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest Google. To właśnie za jej pośrednictwem można dotrzeć do największej liczby nowych klientów. Warto zatem odpowiedzieć na pytanie: jaki wpływ na pozycjonowanie strony ma Google? Okazuje się bowiem, że bez stosowania się do ogólnie przyjętych zasad, nasza strona może nigdy nie zaistnieć w sieci.

Pozycjonowanie a brak etyki

Stale rosnąca liczba stron internetowych umożliwiła rozwój firmom zajmującym się pozycjonowaniem. W konsekwencji część twórców rozpoczęła nieetyczne praktyki, niezgodne z wytycznymi Google. Mówiąc o sposobach pozycjonowania, można wyróżnić Black Hat SEO określające pozycjonowanie sprzeczne z ustalonymi standardami oraz White Hat SEO, czyli zgodne z wytycznymi Google.

Black Hat SEO a White Hat SEO

Zlecając pozycjonowanie firmie zajmującej się SEO, należy zapoznać się dokładnie z metodą działania i obiecanymi wynikami. Jeśli firma oferuje szybkie osiągnięcie rezultatów, należy się zastanowić, czy nie będzie korzystała z metod Black Hat SEO.

Działania obejmujące Black Hat SEO to między innymi:

  • Cloaking (maskowanie) – polega na przedstawieniu innej treści w wyszukiwarce, a innej  użytkownikom, na przykład klikamy w link danej strony, a zostajemy przeniesieni na zupełnie inną witrynę.

  • Nadużywanie w tekście słów kluczowych – nadmierne, nienaturalne używanie fraz kluczowych w tekście, tytułach, nagłówkach, nie należy również używać słów kluczowych, które są niezgodne z tematyką strony lub podstrony.

  • Ukrywanie linków i słów kluczowych tak, że są one niewidoczne dla internautów, na przykład font w kolorze tła lub ukrywanie tekstu pod obrazkami.

  • System wymiany linków – stosowanie nienaturalnych linków zwrotnych pochodzących z serwisów o niskiej jakości.

  • Duplikowanie i kradzież treści z innych stron – zamieszczanie treści, która została skopiowana z innych stron internetowych, może wpłynąć na obniżenie wyników wyszukiwania.

  • Spamowanie – spotykane na stronach, gdzie jest możliwość dodania tekstu czy komentarzy, jak fora internetowe.

Decydując się na użycie Black Hat SEO, należy się zastanowić, czy warto. Google nakłada surowe kary za nieetyczne działania w zakresie pozycjonowania. Strona internetowa może stracić wysoką pozycję w wyszukiwarce, w szczególnych sytuacjach może być nawet całkowicie usunięta z wyników wyszukiwań.

Przeciwieństwem Black Hat SEO jest White Hat SEO, czyli działania zgodne ze standardami Google. Charakteryzują się one publikowaniem wartościowej, oryginalnej treści, unikaniem spamu oraz wyżej wymienionych działań zaliczanych jako nieetyczne.

Działania Google w celu zmniejszenia nieetycznych działań w pozycjonowaniu

Od 2011 r. Google wprowadziło nowe algorytmy o nazwie Panda i Pingwin, które mają za zadanie skuteczne hamowanie nieuczciwych zagrań webmasterów. Od tamtej pory Google regularnie udoskonala zabezpieczenia, patrząc przychylniej na te strony, które w etyczny sposób pozycjonują swoje serwisy.

Google strażnikiem uczciwego pozycjonowania? Algorytm Panda i Pingwin

Algorytm Panda głównie odpowiada za treści, jakie są zamieszczane na stronach internetowych. Pomaga on osiągnąć lepsze wyniki pozycjonowania stronom o wartościowej treści. Autorskie publikacje są wyżej indeksowane w wyszukiwarce, gdyż świadczą o wprowadzeniu nowego materiału do sieci, natomiast powielanie opublikowanego już tekstu może znacząco obniżyć szansę na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Algorytm Panda kontroluje również kopiowanie treści z innych stron oraz budowanie tekstu w oparciu o nadmierną liczbę fraz kluczowych.

Niemały wpływ ma również aktywność użytkowników. Nawet jeśli publikacje są autorskie, ale nastawione na ilość, a nie jakość, to szybko potencjalni klienci zniechęcą się do strony i więcej na nią nie wejdą. Mniejszy ruch natomiast przełoży się na naszą pozycję w wyszukiwarce. Powinniśmy również zadbać o regularną aktualizację serwisu.

Jeśli stosujemy się do tych zasad, nie powinniśmy się obawiać obniżenia wyników wyszukiwań przez algorytm Panda – wręcz przeciwnie.

Linkowanie jest wskazanym działaniem, jednak i tej formy pozycjonowania nie należy nadużywać – odnośniki muszą prowadzić wyłącznie do wartościowej treści, która zainteresuje użytkowników, a przy tym nie można przesadzać z ich liczbą, umieszczając linki w co drugim słowie. Za odpowiednie korzystanie z linkowania odpowiada algorytm Pingwin, którego zadaniem jest ograniczenie spamu, często powstałego w wyniku korzystania z systemu wymiany linków o niskiej jakości.

Google AdWords rośnie w siłę

Słowo “Google” większości osób kojarzy się z wyszukiwarką internetową, ale także dobrą metodą na wypromowanie swojej marki.  Od lat większość przychodów Google’a (ponad 90%) pochodzi z reklamy Google AdWords. Ma to istotne znaczenie szczególnie dla branży internetowej zajmującej się porównywaniem produktów. Google AdWords jest reklamą pod postacią linków wyświetlanych nad wynikami naturalnymi wyszukiwania. Plusem tej metody jest elastyczność – sami decydujemy o przeznaczonych kosztach na reklamę. W Google AdWords płacimy tylko za wejścia na daną stronę, co więcej mamy także możliwość dokonania zmiany parametrów ustawionej kampanii w każdym momencie.

Wraz z wprowadzaniem kolejnych zmian w algorytmach (np. Panda i Pingwin), niektóre porównywarki internetowe musiały zmienić strategię działania, a co się z tym wiąże – przeznaczyć więcej środków na reklamę w Google. Modyfikacji bowiem uległy metody pozycjonowania produktów ze względu na rozpoczęcie stosowania coraz mniej uczciwych zabiegów przy promowaniu dużej liczby produktów i usług. Warto dodać, że właśnie ten sektor rynku – porównywarki cenowe – staje się łakomym kąskiem dla firmy z Mountain View i kwestią czasu wydaje się stworzenie własnej oferty, obejmującej niemal każdą liczącą się branżę na świecie.

Firmy pozycjonerskie a Google

Regularnie wprowadzane przez Google zmiany niejednokrotnie są dla pozycjonerów sporym wyzwaniem. Należy bowiem reagować szybko, aby dostosować się do nowych warunków uczciwego pozycjonowania. Systematyczne zmiany powodowane są rosnącą korzyścią dla samej wyszukiwarki, na czym korzysta coraz większa popularność Google AdWords. Jeśli zaczynamy rozwijać stronę internetową, warto nie tylko zapoznać się z ogólnie panującymi zasadami etycznego SEO, lecz również zastanowić się nad skorzystaniem z usług wykwalifikowanych firm, mających wieloletnie doświadczenie w SEO. Pozycja strony w wyszukiwarce Google wiąże się z liczbą ponad 200 elementów, które są ścisłą tajemnicą firmy. Warto więc zdecydować się na doświadczonych specjalistów, których usługi mogą być droższe, ale wykonane bardziej profesjonalnie. Pozycjonowanie jest czynnikiem długotrwałym, zaś pierwsze efekty widoczne są najwcześniej po kilku miesiącach intensywnej pracy.