Poradnik Przedsiębiorcy

Opis strony internetowej - jak dokonać optymalizacji pod kątem SEO?

Ustaliłeś konkurencyjne słowa kluczowe, zadbałeś o umieszczenie linków do twojej strony na innych witrynach, a mimo to wciąż wydaje ci się, że jej pozycjonowanie nie jest skuteczne? To znak, że powinieneś zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek. Zadbaj o opis strony internetowej, jej tytuł oraz adres URL. Podpowiemy ci, jak to zrobić!

Optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO

Sukces w pozycjonowaniu to nie tylko umiejętny dobór słów kluczowych, a szereg działań, którym trzeba poddać swoją stronę internetową. Ważną czynnością jest optymalizacja jej pod względem SEO. Co składa się na taką optymalizację? Czynników jest kilka - opis strony internetowej, adres URL oraz tytuł strony, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. W dalszej części tekstu postaramy się omówić, w jaki sposób zmienić każdy ze wspomnianych elementów, aby poprawić pozycjonowanie.

Opis strony internetowej - co powinieneś wiedzieć?

Opis strony internetowej (ang. meta description) jest to krótki tekst, który znajduje się w wynikach wyszukiwania tuż pod tytułem i adresem URL danej strony. Ma on przede wszystkim za zadanie informować użytkowników oraz roboty sieciowe o tym, co na stronie się znajduje lub czego ona dotyczy. Dobry opis strony internetowej pozwala na przyciągnięcie użytkowników i tym samym zwiększenie współczynnika CTR (ang. Click Through Rate), czyli liczby kliknięć reklamy podzielona przez liczbę wyświetleń tej reklamy. Wynik jest wyrażany procentowo.

Przede wszystkim ważne jest, aby opis strony internetowej, nazywany również meta opisem, odnosił się jasno do treści strony. Krótko powinien charakteryzować profil twojej strony, główne treści na niej zawarte, lecz przede wszystkim powinien zainteresować internautę i przyciągnąć jego uwagę. Unikaj w meta opisie długich, mało informacyjnych opisów. Musi być konkretnie, treściwie i zwięźle.

Jak długi powinien być opis strony internetowej? Specjaliści najczęściej twierdzą, że nie powinien być dłuższy niż 150-170 znaków. Nie zawsze jednak należy trzymać się zasady “im krócej, tym lepiej”. Czasami skuteczniej przekonasz użytkownika internetu do odwiedzenia twojej strony w 120 niż w 50 znakach. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzić również w drugą stronę - meta opis nie służy przedstawieniu całej zawartości strony, a jedynie zasygnalizowaniu, co jest na niej ważne.

Adres URL strony - nie pomiń go!

Przyjrzymy się teraz dwóm innym elementom, pojawiającym się w wyniku wyszukiwania. Na początku wspomnieliśmy o meta opisie, teraz czas na to, co powyżej - adres URL oraz tytuł strony. Zacznijmy od często pomijanego wiersza reklamy z adresem URL. Najlepszy adres URL to taki, który zawiera w sobie informację o tematyce strony, do której prowadzi, np. http://sklepzherbatami/zielone/lisciaste.

Jest to dodatkowa wskazówka dla robotów sieciowych. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, by adres był krótki (max. 100 znaków) oraz nie zawierał polskich znaków diakrytycznych czy znaków specjalnych. Zbyt długie adresy URL oraz te wypełnione znakami specjalnymi niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie.

Tytuł strony - jaki powinien być?

Tytuł strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwarki jest niezmiernie ważny - zarówno dla internautów, jak i pod względem SEO. Przede wszystkim znaczna część użytkowników wyszukiwarki dokonuje wyboru, klikając właśnie w tytuł danej reklamy. Ponadto, treść tytułu jest istotnym czynnikiem w ustalaniu tematyki strony i wpływa tym samym na pozycjonowanie.

Jak poprawić tytuł strony? Po pierwsze należy umieścić w nim słowo kluczowe - najlepiej na początku. Ważne, aby było to słowo tematycznie związane z treścią strony. Po drugie - dobrze jest umieścić w nim nazwę swojej firmy (jeśli taką prowadzisz) wraz z lokalizacją.

Przykład 1.

Firma zajmująca się sprzedażą mebli w Warszawie nazywa się Meblowo. Tytuł strony głównej może brzmieć “Sklep meblowy Meblowo Warszawa” lub “Sprzedaż mebli Meblowo Warszawa”. Tytuł podstrony poświęconej meblom giętym to “Meble gięte Meblowo Warszawa”, poświęconej łóżkom drewnianym - “Łóżka drewniane Meblowo Warszawa”, rozkładanym stołom - “Stoły rozkładane Meblowo Warszawa”.

Tytuł powinieneś zmieścić w ok. 55 znakach - nie może być on szerszy niż 512 px. Zmiany tytułu możesz zmienić w kodzie HTML za znacznikiem <title>. Pamiętaj, że tytuł twojej strony w wyszukiwarce musi być unikatowy!

Jak sprawdzić, czy strona została zoptymalizowana?

W sprawdzeniu optymalizacji strony pomogą ci specjalne programy lub wtyczki dołączone do przeglądarek, np. SeoQuake czy Seoptimer. Narzędzia te są proste w obsłudze i pozwalają pokazać, które elementy strony należy jeszcze zoptymalizować. Dzięki nim możesz także szybko dokonać potrzebnych zmian.