Sprzedaż na Allegro - czy wystarczy na początek?

Wielu przedsiębiorców przygodę ze sprzedażą zaczyna właśnie od portalu Allegro. Najczęściej są to małe firmy, które dopiero robią pierwsze kroki w handlu internetowym. Spotkać można też duże i znaczące na rynku marki, które na portalu aukcyjnym czują się bardzo dobrze i pomimo że posiadają już własny sklep internetowy, nie rezygnują z wystawiania swoich produktów na Allegro. Czy na początek sklep na Allegro jest dobrym i wystarczającym pomysłem?

Udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest proste. Sukces zależy od wielu czynników: sposobu prowadzenia własnej działalności, pozyskania klientów, reklamy oraz branży.

Allegro niekoniecznie pomoże nam zaoszczędzić

Wielu zaczyna od Allegro, ponieważ uważa, że w ten sposób zaoszczędzi więcej niż w przypadku własnego e-sklepu. Niestety, rzeczywistość wcale nie jest taka optymistyczna.

Allegro pobiera prowizję za każdy wystawiony produkt. Przykładowo jeżeli dany towar został sprzedany za mniej niż 100 złotych, pobierana jest prowizja w wysokości 6% od ceny końcowej niezależnie od tego czy oferta była w licytacji czy Kup Teraz.

Kwoty prowizji zależą również od kategorii, w jakiej produkty są wystawiane oraz od konkurencji. Niekiedy jedna aukcja może nas kosztować kilkanaście złotych. Zyski, jakie zakładaliśmy uzyskać przed wystawieniem produktu na portalu, mogą zmniejszyć się nawet o połowę. W przypadku sklepu internetowego, pomimo że początkowo jest to duża inwestycja, po uruchomieniu sprzedaży nie ma pobieranej żadnej prowizji.

Portal aukcyjny nie taki łatwy w obsłudze

Kolejnym argumentem, który w teorii wskazuje na to, że Allegro jest lepszym rozwiązaniem dla początkujących sprzedawców, jest łatwiejsza obsługa portalu.

Własny sklep internetowy to wybór oprogramowania, platformy, a następnie nauka jej obsługi. To może przerażać, jednak trzeba pamiętać, że e-sklep jest dużo bardziej intuicyjny niż Allegro. Sami tworzymy strukturę strony, kategorie, podkategorie, dlatego łatwiej jest się w tej sferze odnaleźć. Jednocześnie nie można dyskryminować portalu aukcyjnego. Warto podkreślić, że na stronie allegro.pl jest bardzo dokładna i szczegółowa instrukcja, w jaki sposób wystawiać produkty.

Jeżeli zapoznamy się ze wszystkimi informacjami, na pewno poradzimy sobie z obsługą Allegro. Trzeba jednak poświęcić nieco czasu, aby poznać wszystkie najważniejsze narzędzia i tym samym nie popełnić błędów, za które możemy bardzo dużo zapłacić.

Księgowość i podatki na Allegro

Własna działalność gospodarcza wiąże się z płaceniem stosownych podatków. Nie ma znaczenia, w jaki sposób prowadzimy handel - czy robimy to przy pomocy Allegro, mamy własny sklep internetowy czy zajmujemy się handlem tradycyjnym. Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą, naszym obowiązkiem jest rozliczanie się z fiskusem i nawet Allegro nas od tego nie uchroni.

Mylne może być przekonanie, że wielu użytkowników wystawiających swoje produkty na Allegro, to osoby fizyczne, które nie posiadają własnej firmy, a tym samym nie płacą podatków. Owszem jest to możliwe, ale tylko w przypadku sprzedaży pojedynczych towarów. Jeżeli chcemy mieć własną firmę i prowadzić handel na większą skalę, musimy prowadzić księgowość.

Promowanie własnej marki

W tym przypadku nie ma znaczenia, czy mamy własny sklep internetowy czy prowadzimy sprzedaż na Allegro. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będziemy działać w internecie i jak bardzo będziemy aktywni.

Istnieje szereg możliwości, które pomagają małym oraz większym firmom dotrzeć do klienta i nie jest to jedynie ich własna strona internetowa. Media społecznościowe, czyli lider w kanałach komunikacji, to pierwszy krok, który powinien poczynić początkujący sprzedawca. Kolejne to mailing i blog firmowy.

Inną kwestią jest jednak ogromna konkurencja na Allegro, co może nieco utrudnić promowanie własnych produktów.

Allegro - jak dobrze sprzedawać?

Nie można jednoznacznie powiedzieć, czy na początek lepszym wyborem będzie Allegro czy sklep internetowy. Powodzenie zależy od wielu innych czynników, które towarzyszą prowadzeniu handlu internetowego.

To chociażby dobra reklama, wybór odpowiednich strategii, ale również sposób, w jaki sprzedajemy i prezentujemy nasze produkty i własną markę.

Na Allegro również można być widocznym, wzbudzać zaufanie i pokazać się z jak najlepszej strony, trzeba jedynie wiedzieć, jak to zrobić.

Zacznij od zaufania

Jest to podstawa nie tylko w sprzedaży internetowej, ale również w każdej innej branży, w której oferuje się swoje usługi. Klienci korzystają z oferty tych firm, które są wiarygodne i wzbudzają zaufanie. W internecie może się to okazać nieco trudniejsze, ponieważ nie mamy bezpośredniej styczności z naszymi klientami. Trzeba zatem zwracać uwagę na szczegóły, które decydują o tym, że internauci postrzegają nas pozytywnie. Nazwa konta na Allegro to kwestia, o której wie każdy, kto decyduje się na wystawianie swoich produktów na portalu. Musi pasować do proponowanej oferty i jednocześnie być odzwierciedleniem naszej marki. Innym ważnym elementem jest strona O MNIE, gdzie znajdują się wszystkie dane kontaktowe oraz opis firmy. Wykorzystaj to jako swoją wizytówkę i nie rezygnuj z możliwości zaprezentowania siebie i swojej marki.

Pamiętaj o opiniach

To one w największym stopniu wpływają na to, jak jesteśmy odbierani przez użytkowników. Już na samym początku zadbaj o szybką i sprawną wysyłkę oraz o zadowolenie swoich klientów. Być może drobne upominki czy gadżety lub ładnie zapakowany produkt sprawi, że otrzymasz mnóstwo pozytywnych komentarzy.

Trzy magiczne elementy

Wystawiając produkt, trzeba przede wszystkim pamiętać o nazwie przedmiotu, jego miniaturce i cenie. To właśnie na te trzy elementy internauci zwracają szczególną uwagę podczas przeglądania aukcji. Nazwa musi koniecznie zawierać słowa kluczowe i zachęcać do bliższego zapoznania się z ofertą. Najczęściej szukając konkretnego produktu, użytkownicy korzystają z wyszukiwarki Allegro, dlatego tak ważne jest umieszczenie w tytule słów kluczowych. Jeżeli mamy już nazwę, to przyszedł czas na miniaturkę. Jesteśmy wzrokowcami, dlatego najczęściej o kliknięciu w daną ofertę decyduje zdjęcie. Zadbaj o to, aby miniaturka była naprawdę wysokiej jakości, a fotografia została zrobiona przy dobrym oświetleniu. Pamiętaj również o cenie - jednym z głównych kryteriów, na które zwraca się uwagę przy wyborze produktu. Nie możesz również zapominać o opisie. Powinien być oryginalny, przedstawiać najbardziej istotne informacje i nie mijać się z prawdą. Postaraj się wyróżnić te cechy towaru, które decydują o tym, że jest on wyjątkowy. I oczywiście korzyści - musisz wiedzieć, że to ich najczęściej w opisie szukają potencjalni klienci.

Początki na Allegro? Oczywiście jest to pomysł dobry, ale nie można powiedzieć, że najlepszy. Sklep internetowy to również opcja, która przynosi wiele korzyści. Wbrew utartym przekonaniom własny e-sklep to niekoniecznie dużo większe koszty, obowiązki i problemy. Brak wystarczającej wiedzy może spowodować, że zamiast rozwinąć skrzydła już na samym początku, zostaniemy pochłonięci przez olbrzymią konkurencję na portalu aukcyjnym.