Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Mailing – poznaj skuteczne strategie marketingowe

W marketingu e-mailowym - tak jak w każdej strategii marketingowej - muszą być przemyślane wszystkie kolejne etapy kampanii. Strategia marketingowa, jak sama nazwa wskazuje, to pewien przemyślany i dobrze przygotowany plan. Podstawowe pytania, na jakie powinna odpowiadać to: co chcemy osiągnąć i jak to zrobić? Prześledźmy czym powinien charakteryzować się efektywny mailing oraz etapy jego strategii marketingowej:

  • Po pierwsze cel kampanii - czy jest sprzedażowy, wizerunkowy, czy ma za zadanie pozyskanie kontaktów, budowanie lojalności i dobrych relacji z klientem.

  • Po drugie forma mailingu. Do celu działań marketingowych musi być dostosowana forma, czyli wybór: czy najlepiej będzie użyć wiadomości typu follow up, czy maili – typu call to action, czy newsletterów itp.

  • Po trzecie dokładnie określona grupa docelowa kampanii. Tu mamy nie tylko podział szeroki typu B2B lub B2C, lecz także potrzebę dookreślenia grupy pod względem geograficznym, finansowym (zamożność), wiekowym, płci, nawyków i zachowań, a czasem także wykształcenia czy zainteresowań. Tak szczegółowe dane oferuje nam statystyka internetowa, sprofilowanie baz adresowych, system zbierania informacji o zachowaniach klientów poprzez pliki cookies itd. Dzięki temu można dokładnie wybrać grupę docelową mailingu.

  • Kolejnym etapem jest opisany efekt, który mailing ma zrealizować. Mogą to być efekty krótkofalowe np. określona akcja typu zakup usługi lub produktu bądź długofalowe jak wzmocnienie rozpoznawalności marki, budowanie lojalności klienta.

  • Do tych podstawowych założeń strategii e-mail marketingu trzeba dostosować wszystkie inne parametry, tj. wybór adresów z bazy adresowej, treść i grafikę mailingu, daty i częstotliwość wysyłki.

Jak zbudować bazę adresową do mailingu?

Zgoda na mailing. Dobrej jakości duża baza adresowa jest podstawowym narzędziem e-mail marketingu. Na rynku są oferty zakupu różnego typu baz, problemem może być ich jakość. Chodzi o wyrażenie zgody na wykorzystanie adresu, aktualność adresów oraz segmentację bazy (czyli wszelkie dodatkowe informacje o adresatach: zawód, płeć, wiek, status materialny, miejsce zamieszkania itp.). Aby mailing był efektywny, powinien wykorzystywać koncepcję tzw. permission marketing, czyli marketingu za pozwoleniem. Jeśli wyślemy mailing do osób, które wyraziły na to zgodę, nie zniechęcamy do nas potencjalnych klientów i nie łamiemy prawa. W odwrotnej sytuacji nasz mailing to SPAM. Klienci powinni więc wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowych. Klient musi też mieć możliwość wypisania się z bazy adresowej i usunięcia lub poprawiania swoich danych osobowych. Aby zebrać własną bazę adresową, należy zachęcić klienta do wyrażenia takich zgód.

Jak zbierać zgody na mailing? Można zakupić usługę mailingu w wyspecjalizowanej firmie i tam starać się pozyskać własne adresy za zgodą. Najlepiej robić to poprzez oferowanie czegoś w zamian np. dostępu do ekskluzywnych informacji, stałego rabatu na zakupy, konkursu z nagrodami, darmowego e-booka itp. Drugą metodą jest prośba o ocenę firmy lub produktu, komentarz, opinię, wypełnienie ankiety. Ludzie lubią wyrażać swoje zdanie i komentować. Ten efekt jest znany z social media. Jeśli mamy własną stronę WWW lub sklep, możemy zamieścić formularz zapisu do newslettera, zachęcając klienta, aby był zawsze na bieżąco. Drugim dobrym miejscem na pozyskanie bazy adresowej są social media. Można tam użyć różnego typu zachęt do zapisu na newsletter, np. bonus, kod rabatowy na powitanie dla nowych subskrybentów. Warto też użyć wszelkiego rodzaju konkursów, aby pozyskać adresy. Trzecim miejscem są inne media niż elektroniczne. Jeśli stosujemy ulotki, reklamę prasową, outdoor itp. - tam też możemy zachęcać klientów do podania nam maili. I oczywiście każdy rodzaj działań w realu, np. prośba o wypełnienie ankiety, konkurs, formularz stałej karty lojalnościowej (rabatowej) - to sposób na pozyskanie zgód i nowych kontaktów.

Jest baza mailingowa i co dalej? Zebrane dane osobowe (w tym niektóre typy adresów mailowych) powinno się zgłosić do GIODO. Po stworzeniu własnej bazy adresowej należy oczyścić ją z adresów nieaktywnych lub błędnych (mailingi odbijają się od nich i wracają z informacją o tym, że niemożliwe było dostarczanie maila). Następnie powinno się posegregować ją według kryteriów, jakie są nam potrzebne – dziś w praktyce robią to za nas automatyczne programy do wysyłek mailingowych. Jednym z największych operatorów w e-mail marketingu jest Freshmail, ale są też inne firmy oferujące specjalistyczne oprogramowanie do wysyłki mailingów. Jeśli mamy już bazę adresową i opracowaną strategię e-mail marketingu, czas na przygotowanie efektywnej kampanii mailingowej.

6 czynników, które pomogą stworzyć skuteczny mailing

Pierwszym warunkiem efektywności działań e-mail marketingu jest otwieralność maila (open rate). Internauta poświęca na tę decyzję ułamki sekund. Oprócz daty i godziny wysyłki ma na to wpływ 6 najważniejszych części: nadawca, odbiorca, temat, preheader, treść, budowa.

  1. Nadawca – pole powinno zawierać imię i nazwisko oraz nazwę firmy. To spowoduje, że korespondencja wyda się bardziej spersonalizowany, osobista.

  2. Odbiorca - dobrze byłoby znać i zastosować imię odbiorcy, to zwiększa personalizację przekazu - zwracamy się wtedy do konkretnej osoby.

  3. Temat - to najważniejsze pole. Musi być krótki (max 50 znaków), zaciekawiać, wyróżniać się spośród innych tematów maili np. poprzez specjalne znaki typu ***, ~~. Powinno się także użyć personalizacji i hipnotyzujących słów, które wzbudzają emocje np. intrygują, szokują, ciekawią. Dobrze jest też zamieścić jakąś liczbę – jeśli piszemy: Piotrze - tylko dziś dla ciebie rabat… to koniecznie napiszmy też jaki: rabat 15%!.

  4. Preheader wiadomości - początek maila to kolejne ważne miejsce. Te kilkadziesiąt znaków może zdecydować, czy internauta otworzy maila, czy nie. Niech niesie ze sobą ciekawe i konkretne informacje np.: Samsung Galaxy S6 za 3100 zł! Jeśli adresat kliknął i otworzył wiadomość, jest to połowa sukcesu naszej akcji e-mail marketingowej.