Poradnik Przedsiębiorcy

Sprawdzanie pozycji w Google – jak to zrobić ?

Sprawdzanie pozycji w Google to jedna z najważniejszych czynności wykonywanych przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron w internecie. Na podstawie otrzymanych danych można stwierdzić, czy stosowane rozwiązania przynoszą efekty.

Sprawdzanie pozycji w Google związane jest z monitorowaniem uzyskiwanych pozycji dla prowadzonych przez siebie projektów z dziedziny SEO. Zazwyczaj nie odbywa się to ręcznie, ponieważ sprawdzanie danych dostępnych dla kilku projektów, posiadających niekiedy dużą liczbę słów kluczowych, jest niezwykle pracochłonne. Z drugiej strony nie da się w pełni zautomatyzować tego procesu, ponieważ jest to niezgodne z regulaminem opracowanym przez Google’a, a ponadto otrzymane dane często są rozbieżne.

Dlaczego warto monitorować pozycję stron w Google

Monitorowanie wyników strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google jest ważną kwestią, szczególnie odkąd firma ta wprowadziła istotne zmiany w tym zakresie. Od jakiegoś czasu wyświetlanie informacji w mapach jest nieliniowe. Informacje wyświetlane na jednej stronie obejmują maksymalnie siedem wyników i nie zawsze to, co otrzymujemy, to te z nich, które znajdują się na szczycie listy. Ponadto, aby móc znajdować się na liście, trzeba wprowadzić swoją firmę w usługę Google+ Lokalnie.

Aby móc sprawdzić pozycję w Google, dobrze jest zatem skorzystać z programu, który nie tylko poradzi sobie z pozycją w wyżej wymienionej usłudze Google+ Lokalnie, lecz także będzie oferować kilka wariantów akceptacji pozycji.

Programy ułatwiające sprawdzanie pozycji w Google 

Obecnie na polskim rynku znajduje się wiele programów pudełkowych, które dają możliwość monitorowania pozycji w Google zarówno w funkcji online, jak i offline. Należą do nich między innymi: Googlemon, Omni – CRM, Positionly, Seostation, i wiele innych. Tego typu narzędzia dają sobie radę nie tylko ze sprawdzaniem pozycji strony internetowej w Google, ale również mają na wyposażeniu jeszcze kilka innych opcji, które także są bardzo przydatne. Jedną z nich jest sprawdzanie pozycji w Google na podstawie różnych wersji językowych. Ta opcja daje możliwość szczególnego sprawdzenia wersji polskiej wraz z mapami. Kolejnym, mimo że niepopularnym w Polsce, wartościowym sposobem jest monitorowanie pozycji w innych wyszukiwarkach, takich, jak: Yandex, Bing i Baidu.

I tak na przykład Googlemon potrafi sprawdzić pozycję witryny w dwóch opcjach z rozszerzeniem .com i .pl.
Seo-Stat daje możliwość przeanalizowania wyników aż dla sześciu wersji językowych: .com, .pl, .co.uk, .de, .no i .dk, i daje możliwość dodania kolejnych do opcji wyszukiwania. Również program Webpozycja stanowi kompleksowe narzędzie do monitorowania historii pozycji fraz i witryny w Google, z podziałem na wybrane państwa, miasta a nawet województwa.

Z kolei doskonałym rozwiązaniem pod względem analizowania wersji językowych jest skorzystanie z Web-Tools – programu, który pozwala na sprawdzanie pozycji w Google na podstawie wielu wariantów językowych oraz dodatkowo umożliwia skontrolowanie wyszukiwarek Bing, Yahoo i NetSprint. Biorąc pod uwagę wielość dostępnych języków, największe możliwości sprawdzenia daje program Positionly, umożliwiający sprawdzenie pozycji niemal w każdym języku dostępnym w Google oraz w Yahoo i Bing (tutaj globalnie).

Sprawdzanie pozycji w Google pod względem rozpoznawania miejsc

W przypadku wielu fraz, które są rozpoznawane globalnie, Google podaje wyniki powiązane z rekordami wpisów miejsc. Składają się one z litery map oraz adresu przy wystąpieniu w wynikach. Otrzymanie tego typu danych jest jednak możliwe również poprzez zastosowanie programów do monitorowania pozycji. Google traktuje domyślnie tego typu dane jako organiczne i oznacza to, że każda domena jest automatycznie uwzględniana w monitoringu. Pierwsza strona wyników wyszukiwania posiada zazwyczaj dziesięć takich wpisów.

Tego typu opcje są dostępne w programach: Web-tools, Positionly oraz SerpMonster. Dobry program, który może analizować wyniki z map, powinien koncentrować się na kilku elementach. Powinien udostępnić użytkownikowi możliwość wybrania spomiędzy opcji: wszystkich wyników uznawanych za organiczne, usuwania mapy, o ile pozostanie dziesięć pozycji, oraz usunięcia wszystkich wyników z mapy. Z punktu widzenia sprawdzania pozycji strony internetowej w Google istotna jest również głębokość pomiaru. Im jest większa, tym lepiej dla pozycjonera SEO. Za idealny można uznać program, który pozwala na sięganie po dane w głąb listy składającej się z setek wyników, ponieważ dopiero mając takie ilości danych, można swobodnie określić, czy przeprowadzone działania przyniosły zamierzony skutek. Ponadto oprogramowanie powinno dawać możliwość sprawdzania listy co każde dziesięć wyników. Jest to wprawdzie standardem w tego typu programach, ale na przykład Stat4seo pozwala na sprawdzanie wyników co każde sto pozycji.

Przechowywanie historii osiąganych pozycji w Google

Trzeba pamiętać, że historię osiąganych pozycji można przechowywać przez dwanaście miesięcy. I tak na przykład Googlemon pokaże wyniki z ostatniego roku, ale dane z różnych miesięcy są pokazane w formie wykresów i tabel właśnie z tych okresów. Podobnie zachowuje się wersja online programu Web-Tools, jednak jej skrypt zainstalowany na komputerze daje możliwość korzystania z danych zachowanych na serwerze bez ograniczeń czasowych. Nowsze programy, takie jak Serpmonster i Positionly, dają użytkownikom możliwość korzystania z darmowych kont udostępnianych tylko na dany okres, po którego upływie dostęp do danych znika bezpowrotnie.

Zazwyczaj sprawdzanie pozycji w Google odbywa się za pomocą programów, które monitorują w Google parametry site oraz link, pobierają informacje z Alexy oraz pobierają dane z site explorerów, na przykład Open Site Explorer, MajesticSEO czy Ahrefs. Ich integracja jest możliwa dzięki wykorzystaniu klucza API, który wprowadza się do wybranego przez siebie site explorera. Przechowywanie danych odbywa się w wielu przypadkach w oparciu o płatne konto (na takiej podstawie działa chociażby Serpmonster).