Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing internetowy - e-mail marketing cz. I

Wraz z ekspansją globalnej sieci poczta elektroniczna stała się jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingu internetowego. Pomimo ograniczonego w założeniu mechanizmu poczta elektroniczna potrafi być skutecznym narzędziem marketingowym, znacznie zwiększając szansę na zainteresowanie oferowanym produktem/usługą. Poznajcie e-mail marketing.

Spam w e-mail marketingu

Planując skuteczną kampanię e-mail marketingową, należy pamiętać, że nie można zaśmiecać ludziom skrzynki odbiorczej, czyli wysyłać spamu. Spam tylko w założeniach kieruje się zbliżonymi zasadami do marketingu i reklamy. Osoby odpowiedzialne za tę formę mailingu nie tracą czasu i pieniędzy na gruntowne zbadanie rynku czy poszczególnych grup docelowych. Zamiast tego zdobywają – nierzadko w nieetyczny, a nawet nielegalny sposób – bazę adresową i wysyłają hurtowo wiadomości, które przynoszą skutek odwrotny od zamierzonego. To właśnie spam doprowadził do zobojętnienia użytkowników na pojawiające się w skrzynce pocztowej wiadomości e-mail nieznanego pochodzenia. Tym samym wartościowy e-mail marketing stał się dla specjalistów w tej dziedzinie prawdziwą sztuką. Jak bowiem przekonać zrażonych spamem internautów do otwarcia wiadomości? A nawet jeśli dojdzie do tego przypadkowo, to jak utrwalić swój przekaz w pamięci potencjalnych klientów? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w kolejnych punktach niniejszego opracowania.

E-mail marketing – zalety korzystania z poczty elektronicznej

Skuteczność e-mail marketingu zależy od zaangażowania internautów. Konieczna jest świadoma zgoda użytkowników sieci na otrzymywanie wiadomości - inaczej będzie to ordynarny spam. A zatem - jeśli chcemy mieć pewność, że nasze działania marketingowe odniosą sukces, musimy na stronie internetowej przygotować odpowiednią przestrzeń, która zachęci do dobrowolnego zapisu do newslettera. 

Newsletter to jedna z najpopularniejszych form e-mail marketingu, polegająca na cyklicznym wysyłaniu do użytkowników wiadomości z aktualną ofertą. Newsletter może być prowadzony przez sklep internetowy. Po wyrażeniu zgody użytkownik otrzymuje maila z interesującymi produktami/usługami wraz z możliwością pełnego zapoznania się z ofertą po kliknięciu w dołączony link. Newsletter to również praktyczny sposób na przekonanie jednorazowych odbiorców do powrotu na stronę internetową, na której regularnie pojawiają się ciekawe informacje, newsy, artykuły czy poradniki. Użytkownik nie czuje się przy tym zmuszany do kliknięcia, zaś przekaz w tej formie nie jest odbierany jako nachalny czy odstraszający.

E-mail marketing a prowadzenie indywidualnej kampanii marketingowej

E-mail marketing nie musi być jednak newsletterem. Należy pamiętać o tym, że najważniejsza jest komunikacja obustronna - kluczem do sukcesu jest dialog. Jeśli umieścimy w witrynie zakładkę z informacjami kontaktowymi, to kwestią czasu będzie odzew ze strony zainteresowanych klientów, partnerów biznesowych lub użytkowników szukających pomocy przy wybranym zagadnieniu. W ten sposób można powoli budować bazę adresową klientów, której jednak nie należy nadużywać, przechodząc do ofensywnej strategii nagminnego przesyłania wiadomości (spamu). Warto analizować pojedyncze zapytania, zainteresowanie odbiorców naszymi produktami/usługami, ich reakcję na pomoc czy aktywność w obrębie witryny. Poszczególne składowe w połączeniu z obserwacją rynku i zmieniających się trendów powinny dać wyraźny obraz ruchu i zainteresowania na stronie, co przełoży się na pozytywny odbiór w przypadku zdecydowania się na mailing. Traktujmy e-mail marketing jako formę komunikacji dwukierunkowej.

No dobrze, ale w jaki sposób zainteresować przeciętnego Kowalskiego kampanią e-mail marketingową? Odpowiedź jest prosta i skomplikowana zarazem: należy zaoferować mu to, czego oczekuje, przechodząc na naszą witrynę. Jeśli decydujemy się na otworzenie sklepu internetowego ze sprzętem elektronicznym, to oprócz aktualnego towaru z najnowszą ofertą powinniśmy zwrócić uwagę na profesjonalną obsługę klienta, liczne promocje oraz atrakcyjny wygląd witryny – wszystkie te elementy stanowią spójną całość i zlekceważenie nawet pozornie nieistotnego elementu może wpłynąć negatywnie na pierwsze wrażenie. W rezultacie możemy stracić nie tylko szansę na zakup, ale i powrót na naszą stronę. Istotne jest zatem pierwsze wrażenie i profesjonalne podejście od samego początku prowadzenia działalności. Jeśli nie wszystkie elementy ze sobą współgrają, warto poczekać z rozpoczęciem kampanii e-mail marketingowej.

Wysyłaj i odpowiadaj

Rozpoczynając kampanię e-mail marketingową, należy pamiętać, aby nie ograniczać się wyłącznie do wysyłania fachowo skonstruowanych przekazów. Jak już wspomniano, otwierając się na kontakt z użytkownikiem, należy pamiętać o regularnym odpowiadaniu. Prowadząc sklep internetowy oferujący sprzęt elektroniczny, trzeba liczyć się z pytaniami o dostępność towaru, możliwość obniżki cen, termin dostawy, rodzaj wysyłki, zaksięgowanie zapłaty za towar/usługę, reklamacje czy specyfikację techniczną w przypadku klientów nieobeznanych z tematem.

Wymaga to oczywiście czasu, ale jeśli wykażemy się cierpliwością, rzetelną obsługą oraz błyskawicznym działaniem, to nasze starania zostaną docenione. Obok newsletteru niemały udział w budowaniu sukcesu ma tutaj marketing szeptany, a więc przekazywanie przez internautów pozytywnych opinii o jakości naszych usług. Nic tak nie przekonuje do skorzystania z usług danej firmy jak rekomendacja zaufanej lub bliskiej nam osoby.

Należy dodać, że obok kampanii e-mail marketingowej przydatne mogą okazać się dodatkowe kanały komunikacyjne. Firmowy blog, fanpage w serwisie społecznościowym czy możliwość zostawienia komentarza lub opinii o produkcie wzmocni komunikację obustronną, co jest szczególnie istotne w fazie rozwoju mailingu, kiedy dopiero rozpoczynamy budowanie bazy adresowej.

Czy warto inwestować w e-mail marketing?

Już na wstępie trzeba podkreślić, że e-mail marketing to jedna z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Jednym z jego największych atutów jest stosunkowo niewielki koszt kampanii. Rzetelną pracą i otwartą postawą w stosunku do każdego możemy w krótkim czasie zyskać pokaźną bazę klientów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Istnieją firmy, które sprzedają atrakcyjne bazy adresowe. Wcześniej należy zatem upewnić się, czy baza, którą planujemy kupić, pasuje do profilu naszej działalności oraz czy konsumenci kryjący się pod wskazanymi adresami e-mail rzeczywiście będą zainteresowani naszą ofertą.

E-mail marketing - jak skutecznie skonstruować przekaz marketingowy?

Wyłącznie do zainteresowanych odbiorców

O skuteczności kampanii e-mail marketingowej możemy mówić dopiero wtedy, gdy wysyłane wiadomości dotrą do odbiorców faktycznie zainteresowanych ofertą. Masowe przesyłanie mailingu do całej bazy adresowej mija się z celem, jeśli nie przeprowadzimy wcześniej odpowiednich badań marketingowych. Dopiero kiedy poznamy oczekiwania klientów oraz ich zainteresowania, możemy przejść do tworzenia przekazu.

W jaki sposób przekonać odbiorców do naszej kampanii? Przede wszystkim należy zachęcić nowych użytkowników do subskrypcji poprzez umieszczenie baneru w widocznym miejscu na naszej witrynie internetowej. Warto zagospodarować w tym celu miejsce po prawej stronie, np. w zastępstwie dotychczasowego baneru reklamowego lub pomiędzy interesującymi artykułami. Ważne, aby był przejrzysty i przykuwał uwagę. Jest to bardzo tanie rozwiązanie, choć wymaga więcej czasu. Można również wykupić od zewnętrznej firmy bazę mailingową klientów zainteresowanych wybraną tematyką. Zwracając się do outsourcingowej agencji, możemy mieć pewność, że posiadana przez nią baza użytkowników została wcześniej zbadana pod kątem zainteresowań. Tutaj należy jednak liczyć się z niemałym kosztem – cena zależy od liczby adresów e-mail oraz poruszanej tematyki.