0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Dobry artykuł - jak go stworzyć i po czym poznać?

Wielkość tekstu:

Jak napisać dobry artykuł, aby był interesujący i atrakcyjny dla odbiorcy? Z pewnością to pytanie spędza sen z powiek wielu osobom tym się zajmującym. Zastanówmy się, w jaki sposób można stworzyć tekst, który porwie tłumy.

Niektórzy twierdzą, że pozycjonowanie i marketing internetowy zapewnią spektakularny sukces dobrym artykułom. Na takie opinie można natknąć się, czytając artykuły dotyczące umieszczania treści w internecie. Statystki pozycjonowania również to potwierdzają. Niemniej jednak warto postawić na naprawdę doskonałe artykuły. Te bowiem zapewnią jeszcze większą sprzedaż i zainteresowanie, które będzie trwało znacznie dłużej niż w przypadku tekstów tylko dobrych. Pozostaje więc pytanie, jak napisać dobry artykuł?

Zainteresuj czytelnika

Zainteresowanie odbiorcy tematem wydaje się zasadą, na podstawie której powinno się konstruować dobry artykuł. Oznacza to, że powinny one zawierać przede wszystkim sprawdzoną wiedzę oraz argumenty, które trafią do grupy odbiorców, dla której piszemy. Warto zastanowić się nad tym, co może być atrakcyjnego w opisywanym zagadnieniu. Na potrzeby tego krótkiego researchu można pokusić się nawet o stworzenie listy i opracowanie artykułu na jej podstawie.

Tekst musi być rzetelny, zawierać fakty. “Lanie wody” w tym miejscu jest zabronione. Postaraj się dotrzeć do swoich czytelników za pomocą opowieści, wzbudź w nich emocje. Jeśli zastanawiasz się, jak napisać dobry artykuł, przede wszystkim najpierw pomyśl o tym, aby zainteresować czytelnika.

Dobry artykuł - zasady pisania

Zastanawiając się nad tym, jak napisać dobry artykuł przyciągający odbiorców, warto skupić się jeszcze na innych kwestiach, a mianowicie na zasadach, którymi kierują się profesjonaliści, na co dzień piszący wiele interesujących i dobrych tekstów.

Po pierwsze: zastanów się, o czym chcesz pisać

Dobry artykuł musi być przemyślany i zawierać argumenty, które przemówią do czytelnika. W ich ustaleniu mogą pomóc właśnie listy wspomniane w akapicie wyżej. Dodatkowo w stworzeniu dobrego tekstu przydatne jest krótkie rozplanowanie artykułu - powiedzmy 2-3 zdaniowy opis tego, co będzie zawierał. Takie działanie sprawi, że temat nie będzie się rozmywał, a główny sens teksu nie zginie w domysłach i dygresjach.

Po drugie: segmentuj tekst

Każdy dobry artykuł podzielony jest na części. Ich obecność sprawia, że jest logiczny, ułożony, a przy okazji lepiej się go czyta niż artykuł stanowiący ciąg liter i znaków bez żadnych wyodrębnionych elementów. Podstawą organizacji tekstu jest akapit. Zasada mówi, że jeden akapit równa się jednej myśli, tego trzeba się bezwzględnie trzymać, inaczej artykuł będzie nieuporządkowany i nie zainteresuje nikogo.

Aby lepiej wyodrębnić elementy tekstu, dobrze jest stosować śródtytuły. Ich funkcją jest streszczenie myśli, które będą zawarte w danej części. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na długość śródtytułów. Nie warto stosować tych jednowyrazowych, ponieważ mogą one zostać zrozumiane na wiele innych sposobów niż ten, który przyszedł do głowy autorowi. Dodatkowo w trakcie tworzenia śródtytułów trzeba mieć z tyłu głowy fakt, że w wielu przypadkach czytelnicy przeczytają tylko je. Dlatego najlepiej jest napisać śródtytuły, które będą sugestywne i zrozumiałe, a jednocześnie będą stanowić samodzielną część artykułu.

Po trzecie: pisz dynamicznie

Siła oddziaływania dobrego artykułu związana jest również z używanym językiem. Istnieje kilka reguł, których warto się trzymać. Są to: używanie czasu teraźniejszego oraz strony czynnej zamiast biernej. Dodatkowo wystrzeganie się zawiłej terminologii, chyba że jej obecność jest ważna dla stworzonego przekazu (wtedy lepiej wyjaśnić znaczenie używanych terminów). Dobór słów jest w tym przypadku ważny. Nie warto używać języka napuszonego, szczególnie jeżeli nie pasuje on do wymowy tekstu, a także zbyt wielu obcych słów. Mimo że niemal wszyscy uczą się teraz języków obcych, duża liczba obcobrzmiących terminów może razić.

Pisząc, trzeba również zwracać uwagę na aspekty gramatyczne, szczególnie takie, które mogą wprowadzić nieporządek do tekstu, jak na przykład mieszanie liczby pojedynczej z liczbą mnogą bądź nieustanne przeskakiwanie z czasu teraźniejszego na przyszły.

Po czwarte: nie spoufalaj się za bardzo

Nie zawsze dobrym rozwiązaniem jest stosowanie środków wyrazu, które mają skrócić dystans pomiędzy czytelnikiem a nadawcą tekstu. Zbyt wiele takich elementów może zostać uznane przez odbiorcę za spoufalanie się, przez co osiągniemy skutek odwrotny od zamierzonego.

Po piąte: dodawaj przykłady i rady

Dobry artykuł to taki, który czytelnik może odnieść do siebie, znaleźć rozwiązanie swojego problemu, dlatego nadmierne teoretyzowanie warto zastąpić przykładami lub radami i wnioskami. W każdym momencie warto podeprzeć się aspektem praktycznym opisywanego zagadnienia. Czytelnicy będą zadowoleni, ponieważ znajdą rozwiązanie swoich bolączek, autor może zyskać opinię eksperta, dzięki której ludzie znacznie częściej będą sięgać po jego artykuły, wiedząc, że to, co zostało przez niego napisane, jest warte poświęcenia czasu.

Po szóste: unikalny tekst

Z punktu widzenia artykułów pisanych na potrzeby internetu istotną kwestią jest to, aby proponowany tekst był unikalny. W założeniu taki artykuł powinien wnosić coś nowego do życia czytelników. Jakie są ich preferencje? O to warto spytać, chociażby poprzez ankiety.

Jedną z ważniejszych zasad pisania dobrych artykułów jest tworzenie tekstów, które samemu chciałoby się czytać. To pomoże ustalić, jakie treści powinny one zawierać.

Dobry artykuł - po czym go poznać

Warto zbadać czas, który czytelnicy spędzają na stronie. Jeżeli okazuje się niższy niż dwie minuty, może to oznaczać, że tekst nie jest interesujący. Takie dane można pozyskać dzięki zainstalowaniu Google Analytics.

Warto też sprawdzić popularność artykułu w social media. Publikacja udostępniana przez naszych odbiorców, ciesząca się dużą popularnością oraz satysfakcjonującymi zasięgami, z pewnością może być uznana za dobry artykuł.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów