Protokół zwrotu towaru - charakterystyka
Od 2013 roku przepisy regulujące sposoby dokumentowania zwrotu towarów, z zewidencjonowaną na kasie fiskalnej sprzedażą, uległy zmianom. Ustalono, jak szczegółowo powinna wyglądać dokumentacja takiego zwrotu. W związku z tym ewidencja w przypadku zwrotów towarów powinna mieć następujące elementy:
-
datę sprzedaży,
-
nazwę towaru (bądź usługi), ewentualnie także opis rozwijający tę nazwę - tak, aby możliwa była ich jednoznaczna identyfikacja,
-
wskazany termin na dokonanie zwrotu towaru lub ważności jego reklamacji,
-
wartość brutto towaru, który podlega zwrotowi lub wartość brutto towaru (bądź usługi) stanowiącego przedmiot reklamacji. Powinno się zwierać także wartość podatku należnego - jeżeli zwrotu dotyczy całej kwoty z tytułu sprzedaży,
-
dokument, który stanowi potwierdzenie sprzedaży,
-
protokół przyjęcia zwrotu lub reklamacji, zawierający podpis sprzedawcy oraz nabywcy.
Protokół zwrotu towaru stanowi obligatoryjny obowiązek. Należy go bezwzględnie sporządzić w przypadku dokonania zwrotu produktu, gdy następstwem jest zwrot należności (całości lub tylko części).
Protokół zwrotu towaru - elementy
W protokole konieczne jest zawarcie podpisów - sprzedawcy i nabywcy. Zgodnie z przyjętymi praktykami, powinny się tam także znaleźć:
-
numer danego protokołu,
-
dane dotyczące stron transakcji,
-
nazwa towaru,
-
numer paragonu, dokumentującego zakup zwracanego towaru,
-
informacja dotycząca przyczyny zwrotu,
-
adnotacja, czy towar został przyjęty przez sprzedawcę.
Nie wskazano ścisłych wymagań co do formy protokołu. W sklepach stacjonarnych najczęściej stosuje się formę papierową, jednak w sklepach internetowych może nie być to możliwe ze względu na konieczność podpisu obu stron. Z uwagi na to, że nie ma takiego zakazu w przepisach, dopuszcza się możliwość posłużenia skanem lub wersją elektroniczną protokołu zwrotu towaru.