Prawa konsumenta
Odrębne postępowanie w sprawach konsumenckich - nowe przepisy
Zmiany w kodeksie postępowania cywilnego oraz innych ustaw wprowadziły tak zwane odrębne postępowanie w sprawach konsumenckich. Kogo ono dotyczy i jaki wpływ ma takie postepowanie na próbę polubownego załatwienia sprawy przez przedsiębiorcę?
31 sierpnia 2023
Downsizing (inaczej shrinkflacja) a UOKiK
Sprzedawcy aby nie stracić klientów podwyżką cen uciekają się czasem do obniżenia wielkości opakowania zachowując dotychczasową cenę produktu. Takie zjawisko to downsizing. Omawiamy jakie prawa ma konsument przy zmianach cen przez sprzedawcę.
28 sierpnia 2023
Zwrot produktów - czy jest możliwy w każdym przypadku?
Prawo zwrotu towaru zostało wprowadzone głównie w kontekście sprzedaży internetowej i poza lokalem przedsiębiorstwa. Czy w takim przypadku zwrot produktów możliwy jest w ciągu 14 dni? Czy wszystkie produkty podlegają zwrotowi? Sprawdź w artykule!
18 lipca 2023
Oznaczanie współprac przez influencerów - czy jest obowiązkowe?
Oznaczanie współprac przez influencerów staje się coraz bardziej powszechne, co pozwala na uczciwe informowanie widzów o reklamie i umowie z firmą. UOKiK wydał zalecenia w tym zakresie, wskazując, że influencerzy nie powinni wprowadzać konsumentów w błąd.
12 lipca 2023
Zmiany w postępowaniu administracyjnym a likwidowanie barier prawnych
12 maja 2023 roku weszły zmiany mające na celu usprawnienie prac administracyjnych i prawnych. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej na temat tego, jakie zmiany w postępowaniu administracyjnym zostały przewidziane w nowych przepisach.
7 lipca 2023
Sfałszowana umowa sprzedaży pojazdu - jakie konsekwencje?
Czy wiesz, jak wygląda zakup samochodu, gdy ma miejsce sfałszowana umowa sprzedaży pojazdu? Jakie są rodzaje fałszerstwa, jakie skutki prawne wywiera podrobienie takiej umowy? Kto jest wówczas właścicielem pojazdu przy sprzedaży? Odpowiadamy!
5 lipca 2023
Roszczenia względem banków z tytułu umów kredytowych zawieranych przez konsumentów w walucie obcej
Wziąłeś kredyt w obcej walucie i zastanawiasz się, kiedy zasadne są roszczenia względem banków? Jakie warunki musi spełniać umowa z bankiem, aby nie była sprzeczna z dobrymi obyczajami? Po jakim czasie następuje przedawnienie roszczeń? Sprawdź!
4 lipca 2023
Umowa sprzedaży - wzór z omówieniem
Umowa sprzedaży (czasem nazywana umową kupna sprzedaży) to umowa wzajemna, zobowiązująca. Czy wiesz, jakie elementy powinna zawierać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! Do pobrania darmowy wzór w formacie DOCX oraz PDF!
30 czerwca 2023
Wady fizyczne i prawne - czym są i jakie wiążą się z nimi uprawnienia?
Sprzedawca odpowiada za wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedanej. Kupujący może żądać obniżenia ceny, odstąpienia od umowy, wymiany lub usunięcia wady. Odpowiedzialność sprzedawcy nie wygasa w przypadku niezgłoszenia wady przez kupującego.
21 czerwca 2023
Umorzenie zobowiązań w upadłości konsumenckiej - jak je uzyskać?
Oddłużenie w upadłości konsumenckiej to proces, który ma na celu umorzenie zobowiązań upadłego konsumenta. Umorzenie takie może nastąpić w dwóch przypadkach, tj. bez ustalania planu spłaty wierzycieli oraz po wykonaniu planu spłaty wierzycieli.
20 czerwca 2023
Dyrektywa OMNIBUS a oferowane promocje i obniżki
Dyrektywa OMNIBUS ma na celu zwalczanie "pseudoobniżek" w handlu. Sklepy często stosowały nieuczciwe praktyki, obniżając cenę produktu, która ostatecznie była wyższa niż przed obniżką. Sprawdź, jakie obowiązki nałożyła na przedsiębiorców dyrektywa!
30 maja 2023
Zwrot kursu online - czy można dokonać jego zwrotu?
Sklepy online sprzedają nie tylko produkty z różnych miejsc na świecie, ale również kursy online. Jednak problem pojawia się, gdy klient chce zwrócić taki kurs. Czy możliwy jest zwrot kursu online? Sprawdź, czy w świetle dyrektywy OMNIBUS jest to możliwe!
29 maja 2023
Zgoda klienta a możliwość wysłania maila bez jej uzyskania
Zgoda klienta jest niezbędna do wysłania informacji handlowej. Kontakt z taką osobą bez uzyskania od niej zgody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Istnieją jednak sytuacje, w których dopuszczalny jest kontakt mailowy bez uprzedniego uzyskiwania zgody.
26 maja 2023
Obciążenie konsumenta dodatkowymi opłatami - czy jest możliwe?
Konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą, czy zawodową. Czy wiesz, kiedy możliwe jest obciążenie konsumenta dodatkowymi opłatami? Wyjaśniamy!
31 marca 2023
Umowa rezerwacyjna – co warto o niej wiedzieć?
Umowa rezerwacyjna stosowana jest w przypadku zakupu nieruchomości. W ramach zawarcia tej umowy sprzedający zobowiązuje się wyłączyć nieruchomość z oferty sprzedaży, która jest zarezerwowana na określony czas dla kupującego. Co warto o niej wiedzieć?
27 lutego 2023