Poradnik Przedsiębiorcy

Prawa konsumenta

Kto ponosi koszty zwrotu oraz wysyłki przesyłki?

Koszty zwrotu - jakie prawa ma konsument? Koszty zwrotu przesyłki należą się osobie, która w ciągu 14 dni odstąpiła od umowy zawartej na odległość lub przez internet. Są jednak sytuacje, kiedy sprzedawca nie ma obowiązku zwracać kosztów przesyłki, dodatkowo to konsument je ponosi. czytaj dalej

Czy można zwrócić bilety lotnicze kupione przez Internet?

Bilety lotnicze kupione przez internet a prawo konsumenta Czy bilety lotnicze kupione przez internet podlegają procedurze odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, czy można je zwrócić i otrzymać zwrot zakupu biletu? Kiedy i w jakiej wysokości przysługuje odszkodowanie za spóźniony lub odwołany lot? Przeczytaj! czytaj dalej

Kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację zgodnie z prawem?

Kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację - przypadki Prawo daje konsumentom 2-letni termin na złożenie reklamacji, jeśli zakupiony przez niego towar okazał się niezgodny z umową. Czy przedsiębiorca zawsze musi uwzględnić reklamację, czy są sytuacje, kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację od klienta? czytaj dalej

Odpowiedzialność sklepu internetowego za przesyłkę

Odpowiedzialność sklepu internetowego za przesyłkę Odpowiedzialność sklepu internetowego za przesyłkę trwa do momentu wręczenia jej odbiorcy - jeśli kupujący wybrał formę dostarczenia spośród oferowanych przez sprzedawcę. A jak jest w przypadku, gdy kupujący wybrał własną metodę dostarczenia? czytaj dalej

Alimenty po rozwodzie od małżonka - komu i na jak długo przysługują?

Alimenty po rozwodzie od małżonka - komu i na jak długo przysługują? Alimenty w większości sytuacji kojarzy się z płaceniem na utrzymanie dzieci. Przyznawane są też alimenty po rozwodzie na małżonka. Jest to jednak uzależnione od spełnienia innych warunków niż te, które obowiązują przy alimentach na rzecz krewnych. czytaj dalej

Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza - szybsze niż w sądzie

Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza - jak je uzyskać? Przeprowadzenie sprawy spadkowej nie jest obowiązkowe, jednak prędzej czy później trzeba się tym tematem zająć. Warto zrobić to możliwie szybko. Nie ma obowiązku kierowania sprawy do sądu, możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza. czytaj dalej

Odpowiedź na reklamację po terminie - czym grozi przedsiębiorcom?

Odpowiedź na reklamację po terminie - jak uniknąć problemów? Brak odpowiedzi w terminie na złożoną przez konsumenta reklamację oznacza, że przedsiębiorca uznał reklamację za uzasadnioną. O czy powinni pamiętać przedsiębiorcy i jak uniknąć problemów? Jak odpowiedź na reklamację po terminie traktują sądy? czytaj dalej

Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego - o czym pamiętać?

Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego - o czym pamiętać? Każdy samochód powinien być wyposażony w takie elementy, które zapewnią bezpieczeństwo. Wiele z tych elementów jest dostarczonych przez producenta, część z nich musi nabyć właściciel pojazdu. Jakie zatem jest obowiązkowe wyposażenie samochodu? czytaj dalej

Alimenty – komu i w jakiej wysokości przysługują?

Alimenty od rodziny - kiedy i ile można żądać? Alimenty to świadczenie, nie zawsze wyrażone w pieniądzu, które osoba zobowiązana – z reguły krewny – spełnia na rzecz osoby bliskiej, najczęściej pozostającej w trudnej sytuacji. Kiedy można ich żądać? Komu i w jakiej wysokości przysługują? Sprawdźmy. czytaj dalej

Wymiana towaru na wolny od wad - przewodnik dla sprzedawców i kupujących

Wymiana towaru - jak powinien zachować się sprzedawca? Wymiana towaru na wolny od wad jest ważnym uprawnieniem przysługującym klientom wobec sprzedawców na podstawie rękojmi. Jak powinien zachować się sprzedawca? Kto ponosi koszty demontażu i odesłania rzeczy? Jakie terminy obowiązują? Wyjaśniamy! czytaj dalej

Reklamacja towaru w przepisach ustawy konsumenckiej

Reklamacja towaru - wszystko co warto wiedzieć Czy prawdą jest, że reklamacja towaru nie wymaga posiadania paragonu? Czy zgodny z prawem jest napis przy kasie "po odejściu od kasy, reklamacja nie będzie uwzględniania"? Jakie prawa i obowiązki ma sprzedawca oraz klient podczas reklamacji towaru? czytaj dalej

Zwolnienie od podatku od darowizn - kiedy obowiązuje?

Zwolnienie od podatku od darowizn - kto i kiedy może skorzystać? W polskim prawie obowiązuje całkowite zwolnienie od podatku od darowizn. Dzięki niemu nie trzeba płacić żadnego podatku i to niezależnie od otrzymanej kwoty. Ze zwolnienia mogą skorzystać tylko osoby bliskie, o ile spełnią określone warunki. czytaj dalej

Jakie wybrać zabezpieczenie przed nielojalnym najemcą?

Zabezpieczenie przed nielojalnym najemcą - sposoby Chcesz wynająć lokal mieszkalny i zastanawiasz się co zrobić w przypadku nieuczciwego lokatora? Koniecznie będzie zabezpieczenie przed nielojalnym najemcą! Jak to zrobić? Jaką formę zabezpieczenia wybrać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Niedozwolone postanowienia umowne w umowach konsumenckich

Niedozwolone postanowienia a wzorzec umów Niedozwolone postanowienia występują, gdy m.in.wyłączają odpowiedzialność przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, albo pozbawiają konsumenta do rozwiązania umowy bąż jej odstąpienia. Przeczytaj nasz artykuł! czytaj dalej

Kiedy jest dopuszczalna skarga o wznowienie postępowania cywilnego?

Skarga o wznowienie postępowania cywilnego - termin Skarga o wznowienie postępowania cywilnego może wpłynąć przed sąd cywilny w takich przypadkach, gdy np. w składzie sądu uczestniczyła osoba nieuprawniona albo jeśli strona nie posiada zdolności sądowej bądź procesowej. Dowiedz się więcej! czytaj dalej

Świadczenia niezamówione - czym są i jak się przed nimi chronić?

Świadczenia niezamówione, to agresywna praktyka rynkowa Czym są świadczenia niezamówione? W jaki sposób się przed nimi chronić? Czy świadczenia niezamówione są tym samym co inertia selling? Czy konsument musi zapłacić za wykonanie usługi, której nie zamawiał? Sprawdź, czy sprzedawcą grożą za to kary! czytaj dalej

Inertia selling - niezamówione świadczenia wysłane konsumentowi

Inertia selling, czyli niezamówione świadczenia W obrocie konsumenckim na całej UE zabronione są praktyki, polegające na świadczeniu niezamówionych towarów lub usług z żądaniem zapłaty, zwrotu lub przechowania rzeczy. Sprawdź, czym jest inertia selling i jak w tym kontekście wyglądają prawa konsumenta. czytaj dalej

Prawo odstąpienia od umowy i jego konsekwencje dla przedsiębiorcy

Prawo odstąpienia od umowy w e-sklepie Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa bezwzględnie przysługuje każdemu konsumentowi, pod warunkiem, że zakup nie dotyczy określonych przez ustawę konsumencką towarów. Dowiedz się więcej na ten temat! czytaj dalej

Obowiązki informacyjne w sklepie stacjonarnym

Obowiązki informacyjne w sklepie - jakie są? Jakie obowiązki informacyjne w sklepie ma przedsiębiorca? Jakie informacje powinien przekazywać sprzedawca przy sprzedaży stacjonarnej? Co w sytuacji, gdy niedopełnione zostały obowiązki informacyjne? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. czytaj dalej

Ochrona praw konsumenta a obowiązki przedsiębiorcy

Ochrona praw konsumenta - jakie obowiązki ma przedsiębiorca? Umowy konsumenckie to umowy, w których po jednej stronie występuje przedsiębiorca, a po drugiej konsument. Przedsiębiorcę z uwagi na swoją silniejszą pozycję będzie obowiązywać ochrona praw konsumenta. Sprawdź, jakie obowiązki ma przedsiębiorca. czytaj dalej