Poradnik Przedsiębiorcy

Co to jest brief i jak napisać go poprawnie?

Agencja marketingowa, z którą chcesz nawiązać współpracę, poprosiła Cię o brief, lecz uważasz to za zbędną formalność i marnowanie Twojego czasu? Nic bardziej mylnego! Brief to forma komunikacji,  za pomocą której zleceniobiorca dochodzi do porozumienia z klientem, ustalając jego oczekiwania i dopasowując do nich strategię działania. Można więc śmiało stwierdzić, że jest on korzystny dla obu stron – dajesz konkretny feedback i otrzymujesz rezultat, na którym Ci zależało.

Czym jest brief i czemu służy?

Zastanawiasz się nad tym, do czego służy brief i dlaczego profesjonalnej agencji marketingowej tak na nim zależy? Brief to jasno sformułowany komunikat, przy pomocy którego przekazujesz odbiorcy swoje zlecenie i oczekiwania wobec niego. Posłuży jako drogowskaz, który poprowadzi zleceniobiorcę krok po kroku w obranym przez Ciebie kierunku. Poprawnie napisany brief stanowi receptę na poprawne zrozumienie Twoich oczekiwań – dzięki temu końcowy efekt działań agencji będzie zgodny z Twoim założeniem.

Pisanie briefu krok po kroku – co powinno się w nim znaleźć?

Pisząc brief, nie musisz wysilać się na kreatywność. Wystarczy, że zawrzesz w nim wszystkie istotne informacje. Pamiętaj o tym, że nie musi być on ładny – skup się tylko na suchych faktach, bo to one są istotne dla agencji, możesz je wręcz wypunktować. W dobrym briefie nie może zabraknąć takich etapów, jak:

- przedstawienie produktu i określenie jego unikalnej cechy – co go wyróżnia na tle konkurencji;

- opis grupy docelowej – do jakiej grupy wiekowej czy społecznej powinny być skierowane działania;

- insight – zrozumienie niejawnych potrzeb i motywacji klienta;

- cel projektu – określ dokładnie, co chcesz osiągnąć przy pomocy działań marketingowych, np. wzrost sprzedaży, zwiększenie znajomości marki, budowanie relacji z klientem;

- pozycjonowanie marki – jej historia i wartości, którymi się kieruje;

- budżet i harmonogram działań – pozwoli na wybranie odpowiednich działań i prawidłowe rozplanowanie ich w czasie.

Powyższe informacje to minimum potrzebne do przygotowania oferty dla klienta. Oczywiście możesz też uzupełnić brief o kilka dodatkowych wiadomości, które pozwolą na jeszcze dokładniejsze sprofilowanie działań marketingowych:

- konkurencja i sytuacja na rynku – pomoże to w dopasowaniu się do konkretnej branży i w wyróżnieniu się na tle konkurencji;

- tone of voice – sposób komunikacji marki z użytkownikiem, język, którym „mówi” marka, a także ewentualne ograniczenia narzucane przez nie;

- inne aktualnie prowadzone działania marketingowe – np. w serwisach contentowych lub w formie video contentu – warto skoordynować je ze sobą, aby efekt był spójny.

Zły brief – jakie konsekwencje niesie ze sobą?

Naszym celem jest trafienie do ludzi, którzy chcą kupić nasz produkt. Powinny to być osoby od 15 do 65 roku życia, obu płci, od wykształcenia podstawowego po wyższe.

Tak sformułowany brief niewiele wnosi do komunikacji z agencją marketingową – może wręcz sprawić, że osiągnięcie wyczekiwanego efektu okaże się niemożliwe. Zbyt duża ogólność bowiem zakłada dowolność, a co za tym idzie trudność z trafieniem w Twój zamysł. Jeśli już na początku nie poinformujesz agencji o swoich oczekiwaniach, będzie błądzić po omacku – być może trafi w to, o co Ci chodziło, a być może nie. Dobry brief stanowi więc oszczędność czasu dla obu stron – dzięki temu nie będzie konieczne telefoniczne lub mailowe wypytywanie o szczegóły na kolejnych etapach realizacji projektu.

Co zrobić, gdy grupa docelowa rzeczywiście jest tak zróżnicowana? Możesz zdecydować się na jej segmentację, czyli podzielenie na mniejsze podgrupy, do których łatwiej dopasować konkretne działania.

Posumowanie – 4 krótkie rady, które pozwolą Ci napisać dobry brief

1. Pisz krótko i zwięźle. Nie musisz pisać elaboratu na kilka stron – najlepszy brief to taki, który nie przekracza 1 strony A4.

2. Unikaj ogólnych zwrotów, stylistycznych ozdobników i pustych sformułowań – brief nie musi być ładny, lecz konkretny.

3. Pamiętaj, że brief to element procesu komunikacji – zastanów się, czy zawarłeś w nim wszystkie informacje, które umożliwiają zrozumienie Twojego zlecenia. Najlepiej skorzystaj ze znajdującego się wyżej wypunktowania.

4. Zadbaj o to, aby brief był spójny – zlepek przypadkowych informacji z Internetu nie pomoże agencji w zrozumieniu Twojego zamysłu.

5. Zaplanuj terminy z małym zapasem – pośpiech nie działa na Twoją korzyść.

Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions