Blog internetowy staje się jedną z najpopularniejszych form działalności ludzi oraz firm w sieci. Daje możliwość wypromowania się, podzielenia własnymi poglądami z wieloma czytelnikami oraz reklamowania i informowania o swoich produktach.
Liczba blogów internetowych rośnie z roku na rok. Niemal wszystkie znane osoby oraz większość firm próbują wypromować polecane przez siebie produkty za pomocą prowadzonego przez siebie dziennika internetowego. Również osoby prywatne postrzegają blogowanie zarówno jako formę rozrywki, jak i sposób na zyskanie rozgłosu i prawdopodobnie zarobienie znacznych kwot pieniędzy na prowadzeniu własnej strony.
4 powody, dla których prowadzi się blog internetowy
Wiele osób na świecie decyduje się na prowadzenie własnego bloga. Większość z nich robi to przez platformy dostarczające darmowe narzędzia do blogowania, takie jak Blogger czy WordPress. Ze względu na to, że blogowanie staje się coraz bardziej dochodowym zajęciem, wielu twórców po zyskaniu większej liczby fanów decyduje się na przeniesienie się na własne strony internetowe.
Można uznać, że istnieją cztery powody, dla których wielu ludzi na świecie decyduje się na własny blog internetowy:
Dokumentowanie własnego życia – na samym początku, kiedy blogi stawały się popularne, służyły one głównie do dokumentowania własnego życia, pełniły zatem funkcję pamiętnika.
Blog internetowy dla hobbystów – posiadanie własnego dziennika internetowego to dobry sposób dla wszystkich osób posiadających hobby, o którym uwielbiają opowiadać. Taki blog jest zazwyczaj adresowany do wąskiego grona odbiorców, którzy podzielają pasję autora i chcą dowiedzieć się jak najwięcej na dany temat. Oprócz opisywania kwestii związanych z hobby, piszący bardzo często udzielają porad lub wsparcia.
Rozpowszechnianie informacji – wiele blogów jest pisanych przez dziennikarzy, którzy na łamach swojego dziennika internetowego starają się zamieszczać lub komentować najważniejsze wydarzenia.
Zarabianie pieniędzy – najpowszechniejszą techniką zarabiania pieniędzy poprzez blog internetowy jest umieszczanie na nim reklam. Wielu blogerów decyduje się również na promowanie poszczególnych marek w formie recenzji lub opisywania produktów na swoich blogach.
Blog internetowy dla biznesu
Posiadanie własnego bloga internetowego jest również dosyć dobrym posunięciem w przypadku firm, które decydują się na działalność w internecie. Przede wszystkim przedsiębiorstwa posiadające strony internetowe mogą skorzystać na prowadzeniu bloga, gdyż ten pomaga zwiększyć ruch w witrynie. Za każdym razem, kiedy powstaje wpis, jest to kolejna zaindeksowana strona, co oznacza okazję, żeby pokazać się w wyszukiwarkach i zwiększyć ruch na stronie w wynikach organicznych.
Zwiększony ruch może być z powodzeniem przekształcony w leady. Na podstawie wezwania do działania, w ramach którego oferuje się darmowe ebooki, webinary, raporty, dane itp., może wzrosnąć sprzedaż wymienionych produktów. Poszukujący tych informacji godzą się na pozostawienie swoich danych kontaktowych, które przedsiębiorca może wykorzystać do przesłania oferty.
Dzielenie się informacjami i udzielanie odpowiedzi na pytania nurtujące czytelników pozwala na zbudowanie autorytetu i wizerunku osoby posiadającej szeroką wiedzę na podejmowane przez siebie tematy. Odbiorcy zachęceni prostą formą i wyczerpującą odpowiedzią, kierują się na blog internetowy, aby dowiedzieć się więcej – firmie daje to możliwość lepszego promowania się w internecie.
Blog internetowy i sklep
Ze względu na to, że blog internetowy stanowi dla firm doskonałą formę reklamowania się i zdobywania coraz szerszego grona czytelników oraz potencjalnych nabywców produktów lub usług, bardzo sensowne wydaje się połączenie bloga i sklepu internetowego.
Kiedy przyjrzeć się sposobom na połączenie sklepu i blogainternetowego, można wyróżnić dwie drogi: blog jako forma reklamy dla wytwarzanych przez siebie dóbr oraz blog internetowy jako alternatywna forma promocji posiadanego sklepu internetowego.
Pierwszy sposób to reklamowanie swojego hobby poprzez prezentowanie zdjęć pokazujących naszą twórczość. Zazwyczaj działa to w ten sposób, że na podstawie fotografii pojawiają się pierwsze zamówienia, pomysł na zarejestrowanie działalności i kontynuowanie prowadzenia bloga już pod szyldem własnej firmy.
Z kolei drugi z nich to dodatkowa forma promocji dla właścicieli sklepów internetowych, którzy w poszukiwaniu kolejnych klientów stawiają na coraz to nowsze formy reklamy swoich witryn. Blog internetowy wydaje się interesującym i oryginalnym sposobem na wyróżnienie się wśród wielu stron, banerów i newsletterów oraz innych źródeł informujących o promocjach.
Pomysły na zintegrowanie sklepu internetowego z blogiem
W blogosferze jest wiele przykładów blogów, które zostały sprawnie połączone ze sklepami internetowymi, co jest szczególnie korzystne, kiedy bierze się pod uwagę blogi kulinarne.
Wiele z blogów internetowych zajmujących się gotowaniem jest połączonych ze sklepami internetowymi. Podczas gdy dzienniki internetowe oferują interesujące przepisy lub triki związane z szybkim i skutecznym przygotowaniem potraw, sklepy internetowe oferują dobrze przemyślany asortyment akcesoriów przydatnych do gotowania, powiązanych z estetyką bloga. Dzięki nim przyrządzenie jedzenia prezentowanego na blogu jest niezwykle proste.
Podobne powiązania mogą być widoczne pomiędzy sklepami wnętrzarskimi i blogami o wyposażeniu wnętrz. Zamieszczane zdjęcia w tym przypadku zachęcają do czerpania inspiracji. Takie działanie ma za zadanie rozbudzić w kliencie chęć do zmiany za pomocą reklamowanych na blogu akcesoriów. Wszystkie prezentowane zdjęcia powinny zatem inspirować, rozbudzić natchnienie i sprawić, że potencjalny nabywca będzie zainteresowany kupnem produktu.
Blog internetowy może również zawierać instrukcje samodzielnego wykonania produktów. Taka taktyka sprawdza się szczególnie w przypadku tych sklepów internetowych, które oferują półprodukty do wytwarzania (np. biżuteria lub elementy wystroju wnętrz). Filmiki obrazujące, w jaki sposób samodzielnie zrobić bransoletkę czy ozdobić stolik, przyciągają zainteresowanych i dostarczają im możliwość zaopatrzenia się w niezbędne produkty właśnie w sklepie internetowym.