Content marketing, a więc marketing treści, to jedna ze strategii promowania się, która pozwala na zainteresowanie potencjalnego odbiorcy.
Content marketing opiera się na takiej działalności w internecie, która zakłada, że osoba tworząca treści na strony internetowe zostanie odnaleziona przez potencjalnego czytelnika. Skupia się zatem na tworzeniu treści, które będą atrakcyjne dla odbiorcy i jednocześnie pozwolą na zwiększenie zainteresowania produktami lub usługami oferowanymi przez firmę.
Czym jest content marketing?
Content marketing, zwany inaczej marketingiem treści, to działanie, którego podstawą jest pozyskanie potencjalnych klientów za pomocą publikowanych przez siebie atrakcyjnych tekstów. Artykuły te powinny być interesujące z punktu widzenia odbiorcy, dlatego zazwyczaj grupa docelowa, do której są kierowane, jest ściśle sprecyzowana. Content marketing bazuje na jednostronnym przekazie reklamowym, nakierowanym na zbudowanie długotrwałych i stabilnych relacji z czytelnikami, opierając się na zaangażowaniu nie tylko osoby czytającej tekst, lecz także tej, która go napisała.
Content marketing to również wszelkie treści, które są publikowane w internecie. Ich podstawowym zadaniem jest przekazanie internautom prawdziwej i rzetelnej wiedzy na dany temat. Do najczęściej wykorzystywanych form w content marketingu należą: poradniki, artykuły sponsorowane, e-booki, artykuły eksperckie, video, webinary oraz infografiki. W szerszym rozumieniu content marketingu uwzględnia się również treści, które nie są tworzone na potrzeby internetu. Zalicza się do nich: artykuły w prasie branżowej, gazetkach, folderach, ulotkach, katalogach, poradnikach lub książkach.
Zadania content marketingu
Content marketing może być wykorzystywany na wielu płaszczyznach. Najczęściej spotykaną jest promowanie danej marki, produktu lub usługi. Za pomocą użytecznych dla czytelnika treści producenci starają się wypromować swoje towary, publikując na własnych stronach internetowych lub blogach informacje, które pozwolą czytelnikowi na zapoznanie się z nowinkami z branży, pokierują nim w kwestii wyboru najlepszego produktu itd. Publikowanie wartościowych i interesujących z punktu widzenia internautów artykułów pozwala firmom na komunikację z potencjalnymi klientami i wielokrotnie zwiększa sprzedaż. To, że content marketing jest niezwykle użyteczny z punktu widzenia firm, pokazują dane statystyczne, które potwierdzają, że coraz więcej przedsiębiorców zwiększa swoje budżety marketingowe przeznaczone na budowanie i dystrybuowanie użytecznych treści w internecie. Ponadto z roku na rok zwiększa się liczba firm, które zdecydowały się na wykorzystanie content marketingu w promowaniu swoich towarów i usług, uznając go jednocześnie za jedną z najbardziej skutecznych metod zwiększenia swojej sprzedaży.
Oprócz działań mających na celu popularyzację marki, content marketing wykorzystywany jest również do optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Dzięki publikowaniu interesujących i atrakcyjnych treści można pokusić się o zbudowanie linków prowadzących do strony, co znacznie poprawia jej wiarygodność i zwiększa możliwość odnalezienia takiej witryny w sieci, a także wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.
Content marketing a inbound marketing
Uznaje się, że content marketing jest jedną ze strategii inbound marketingu. Ten ostatni, zwany również marketingiem przychodzącym, jest odmianą marketingu polegającą na podejmowaniu takich działań, które umożliwią odbiorcom samodzielne odnalezienie osoby publikującej treści. Jego podstawą jest zbudowanie stałej relacji z odbiorcami na podstawie dwustronnego modelu komunikacji i zaangażowania płynącego z obu stron.
Do najczęściej wykorzystywanych strategii w ramach inbound marketingu należą między innymi: promowanie marki poprzez media społecznościowe, na przykład Facebooka czy Twittera, prowadzenie bloga powiązanego z branżą lub firmą, optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz content marketing – tworzenie i udostępnianie w internecie treści użytecznych i atrakcyjnych z punktu widzenia potencjalnego odbiorcy.
Działania w ramach inbound marketingu mają na celu przyciągnięcie jak największej liczby osób zainteresowanych danym tematem. Na podstawie publikowania wartościowych treści poprzez blogi oraz media społecznościowe marketingowcy zakładają, że potencjalni czytelnicy nawiążą trwałą relację z firmą lub marką, co w rezultacie pozwoli na zwiększenie sprzedaży.
Content marketing i marketing wirusowy
Content marketing jest również związany z marketingiem wirusowym, czyli działaniem, w którym potencjalni czytelnicy samodzielnie rozpowszechniają informacje na temat firmy lub produktu albo usługi, w ten sposób budując świadomość marki. Zadaniem marketera jest zainicjowanie sytuacji, w której ci potencjalni klienci będą dzielić się informacją między sobą. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze wykorzystuje się do tego celu jedynie samą informację. Marketing wirusowy może równie dobrze polegać na budowaniu świadomości marki, jej pozycjonowaniu lub stworzeniu pozytywnych asocjacji z polityką firmy lub jej logo.
W marketingu wirusowym korzysta się z wielu interesujących strategii. Jedną z nich jest rozpowszechnianie przez internautów między sobą zdjęcia, najczęściej wykonanego amatorsko, lub interesującego filmiku. Dobrze sprawdzają się tutaj również plotka, trendy oraz tak zwane legendy miejskie, które mają za zadanie zwiększyć zainteresowanie potencjalnych nabywców produktu lub usługi. Kolejnym sposobem jest nieodpłatne rozpowszechnianie interesujących informacji, które posiadają mniej lub bardziej widoczny przekaz reklamowy. Podobnie ma się rzecz z promocjami i rabatami, których założeniem jest to, że odbiorcy będą zachęcani do informowania o nich swoich znajomych i przyjaciół.
Strategia content marketingowa
Każda osoba, która chciałaby wykorzystać content marketing w swoich działaniach promocyjnych, musi mieć świadomość istnienia trzech elementów, z których powinna składać się ich dobra strategia. Są to: dystrybucja wartościowych treści, zdobycie zainteresowania i ostatecznie wywołanie zaangażowania naszych odbiorców, które powinno stopniowo przerodzić się w korzyści. Podtrzymywanie relacji z odbiorcami, co istotne, powinno być korzystne zarówno dla czytelnika, jak i dla osoby publikującej treści. Pierwszy powinien otrzymać rzetelną i sprawdzoną wiedzę, może również gotową receptę, dzięki której rozwiąże swoje problemy. Druga – większą świadomość marki wśród potencjalnych nabywców i zwiększoną sprzedaż.