0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Pokolenie Y - charakterystyka przedstawicieli

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Pokolenie Y wkroczyło na rynek pracy. Jak pracuje? Kim są jego przedstawiciele? Czy to pokolenie selfie? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedź!

Kim są przedstawiciele pokolenia Y?

Pokolenie Y to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem, co znaczy, że najstarsi przedstawiciele generacji w 2021 roku skończą 41, z kolei najmłodsi 21 lat.

Ich start w dorosłość był zdecydowanie prostszy niż w przypadku poprzednich pokoleń. Wychowali się w innym ustroju, zreformowano system edukacji, a dodatkowo rodzice dbali o ich wykształcenie i poczucie własnej wartości.

Oprócz tego, że Igreki są zazwyczaj dobrze wykształcone, wykazują się dobrą znajomością języków obcych i są pewne siebie, od dzieciństwa mają styczność z nową technologią, dlatego też doskonale się w niej czują, nie boją się jej, uważają ją za integralną część ich życia.

Pokolenie Y przede wszystkim stawia na rozwój osobisty oraz poświęcanie czasu na pasje. Chcą oni, aby hobby stało się ich pracą. Cenią sobie wolny czas i nie wyobrażają sobie, że mogliby go nie posiadać.

Jeżeli natomiast chodzi o kupowanie, jakość nie jest dla nich najważniejsza. Liczy się przede wszystkim własny, oryginalny styl, który powinny im zapewniać marki. Igreki lubią nowości i cenią firmy, które często wypuszczają je na rynek.

Dla pokolenia Y nie jest istotne szybkie usamodzielnienie się. Wielu przedstawicieli tej generacji mieszka z rodzicami.

Dlaczego pokolenie Y mieszka z rodzicami?

Jak już wspominaliśmy, Igreki nie uważają, że usamodzielnienie się jest najważniejsze. Przede wszystkim dzieje się tak dlatego, że odczuwają lęk przed odpowiedzialnością i nie lubią jej na siebie brać. Dodatkowo nie chcą czuć się od kogoś zależni, często zmieniają pracę, nie godzą się na przywiązanie do firmy, a z racji tego nie mają odpowiednich środków, by kupić lub wynajmować mieszkanie. Nie lubią dalekosiężnych planów, obowiązków, które jednoznacznie kojarzą się z dorosłością. Ten etap totalnej samodzielności i dorosłości często ich przeraża.

Jak pracują Igreki?

Igreki chcą, żeby praca była ich pasją. Nie lubią zobowiązań, dlatego wolą pracować na własny rachunek. Dlatego też w ostatnich czasach tak bardzo popularny stał się freelancing.

Czy praca schodzi u pokolenia Y na dalszy plan? Niekoniecznie. Igreki lubią się rozwijać, robić ciekawe, pasjonujące rzeczy, jednak równie mocno cenią sobie czas, który mogą poświęcić tylko dla siebie. Dlatego trudno im wytrzymać pracę po godzinach, nie lubią takiego trybu i często się na niego nie godzą.

Nierzadko nie boją się konsekwencji, ponieważ zmiana pracy nie jest dla nich problemem. Jeżeli tylko coś przestaje im pasować w aktualnym miejscu pracy, rzucają swoje obowiązki i poszukują czegoś nowego. W związku z tym często pracują na umowę o dzieło czy zlecenie, ponieważ im mniej przywiązani są formalnie do firmy, tym lepiej.

Igreki mają problem z organizacją pracy własnej. Zaczynają wiele zadań jednocześnie, mają problem z ich dokończeniem, nie mogą ustalić, co jest najważniejsze, a co mogą z powodzeniem zostawić na później.

Dla pokolenia Y ważne są wyzwania. Nie lubią nudy, chcą, żeby ciągle coś się działo. Dodatkowo ich motywacją do pracy w dużej mierze jest dobra atmosfera. Chcą lubić przychodzić do miejsca, w którym wykonują swoje obowiązku i czuć nieco luzu. Cenią sobie również biura, w których dostępny jest pokój rozrywki czy odpoczynku.

Hashtagnation - o co chodzi?

Pokolenie Y jest częścią hashtagnation, to znaczy pokolenia selfie. Znaczna większość z przedstawicieli generacji korzysta z mediów społecznościowych i w ten sposób kontaktuje się ze znajomymi. Każdego dnia dodają zdjęcia, hashtagują, zostawiają wpisy czy posty. Social media są dla nich nieodłączną częścią życia i czują się w nich jak ryby w wodzie.

Poza tym pokolenie selfie bardzo ceni sobie marki. Nie chodzi jednak tutaj o samo kupowanie, ale o sposób, w który kupione rzeczy będą użytkować - przedmiot ma być częścią ich tożsamości.

Czy pokolenie Y to zmora pracodawców?

Pokolenie Y jest włożone w wiele negatywnych ram. Przez swój tryb życia często brani są za osoby lekkomyślne, nielojalne i kapryśne. Widzi się w tym winę rodziców, którzy od wczesnych lat wpajają swoim dzieciom, że są cudowne bez względu na wszystko, zdolne i zasługujące na same pochwały.

Przyzwyczajone do takiego stanu rzeczy Igreki oczekują stałych pochwał i jeżeli ich nie dostają, są zdemotywowane i często po prostu rzucają pracę. Dlatego też pracodawcy obawiają się, że pracownik reprezentujący pokolenie Y odejdzie z dnia na dzień, będzie zachowywać się jak dziecko i nie okaże się odpowiedzialnym pracownikiem, a raczej narcyzem, który mówi i myśli tylko o sobie.

Pokolenie Y nie musi być zmorą pracodawców, nie zawsze tak jest, jednak wszelkie krążące stereotypy mogą sprawić, że Igreki zostaną nieprawidłowo ocenione. Pamiętajmy, że ich zaangażowanie i kreatywność mogą stanowić o ich sile. Igreki są naprawdę dobrymi pracownikami, jeżeli lubią to, co robią i czują, że się w tym spełniają, a pracodawcy cenią ich czas wolny i nie chcą, aby ich praca miała sztywne ramy.

Igreki coraz liczniej pojawiają się na rynku pracy i z pewnością nie warto się ich bać. Trzeba odnaleźć sposób, w jaki można ich przy sobie zatrzymać i wykorzystać ich wiedzę oraz potencjał, a może się okazać, że są bardzo wartościowymi pracownikami.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów