Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Tworzenie nazwy firmy – od czego zacząć?

Wielkość tekstu:

Nazwy są znakiem rozpoznawczym marek. Uznaje się, że stanowią one punkt centralny strategii marketingowej, ponieważ jako pierwsze trafiają do klienta, znajdując swoje miejsce na ulotce, biuletynie, szyldzie czy jakiejkolwiek innej formie reklamy. Ich właściwy dobór jest bardzo istotny – a jak tworzone są nazwy?

Podstawy dobrej nazwy, czyli od czego zacząć

Istnieje kilka podstawowych, uniwersalnych wyznaczników określających dobrą nazwę. Przede wszystkim powinna ona być prosta – głównie w kwestii wymowy. To istotny i elementarny komponent dobrej nazwy.

Bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie nazwy do branży, którą zajmuje się przedsiębiorstwo – dobrze dobrana nie tylko podkreśli zakres działań marki, lecz także będzie łatwa do zapamiętania dla klientów. Ważny jest również sam pomysł, nazwa powinna być rozpoznawalna, konieczne jest, aby wyróżniała się na tle innych przedsiębiorstw danej branży.

Tworzenie nazwy to postępowanie według schematu, dzięki któremu otrzymamy pewność, że trafi ona do naszych klientów, a co najważniejsze będzie rozpoznawana. Dzięki temu nasze przedsiębiorstwo zyska połowę sukcesu rynkowego.

Najważniejsze jest, aby wybierając nazwę firmy, odpowiedzieć sobie na istotne pytanie. Jakie cechy najlepiej pasują do naszych przyszłych klientów? Idealny klient to taki, który będzie głównym odbiorcą naszych usług i produktów.

Kolejnym elementem, który pomoże przy ustaleniu nazwy firmy, jest postawienie się w sytuacji klienta i odpowiedzenie sobie na pytanie, jaka nazwa kojarzy nam się najlepiej.

Nazwy a bliskie otoczenie

Niezwykle przydatną zasadą pomagającą w nazwaniu firmy jest konsultacja z ludźmi ze swojego otoczenia biznesowego. Dzięki nim możliwe jest stworzenie bazy słów, które będzie można powiązać z przedsiębiorstwem. Warto wypisać nawet te wyrazy, które odnoszą się do obszaru działalności. Być może sposób, w jaki przedsiębiorstwo obsługuje klientów będzie wyjątkowy, warto więc wypisać skojarzenia związane z tą kwestią. Inspirację można czerpać z każdego źródła – ze sportu, nauki czy też historii.

Jeżeli mamy skompletowaną bazę słów najlepiej odzwierciedlającą nasze przedsiębiorstwo, warto ją rozbudować o kolejne. W tym wypadku można posłużyć się synonimami, dzięki temu uzyska się najlepiej trafione określenia. Skutecznym narzędziem pomocnym w szukaniu synonimów jest program Word – wystarczy zaznaczyć słowo, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję synonimy. Warto również skorzystać ze słownika synonimów. Nie należy się ograniczać, im więcej słów tym lepszy i trafniejszy wybór. Podczas tego etapu uzyskujemy bardzo dużą liczbę określeń, czasem nawet kilkadziesiąt. Jeśli ktoś nie dysponuje wspomnianym programem może skorzystać z innych dostępnych rozwiązań, chociażby z witryn internetowych, takich jak www.synonimy.pl czy www.synomix.pl.

Dobrym rozwiązaniem jest spisanie wszystkich określeń na dużym arkuszu, a następnie zapisywanie wszelkich połączeń jakie uda się nam z nich ułożyć. Nawet te najmniej obiecujące są godne uwagi.

Obiecujące nazwy i przyciągające slogany

Slogan jest bardzo potrzebnym elementem dla firmy, dzięki niemu możliwe jest szersze rozwinięcie jej nazwy. Bywa on przydatny we wczesnym okresie działania przedsiębiorstwa. Samo stworzenie sloganu nie jest trudne – wystarczy zastanowić się nad tym, czego klient wybierający nasze produkty pragnie uniknąć. Warto także ustalić, z jakimi problemami najczęściej spotykają się odbiorcy korzystający z tego działu usług – mogą to być między innymi długie terminy realizacji, ukryte opłaty lub też inne elementy. Posiadając takie informacje, jesteśmy w stanie ustalić slogan, który trafi do klientów.

Na etapie wybierania sloganu warto posiłkować się słowami, jakie uzyskało się przy szukaniu nazwy. Przykładem najprostszego sloganu może być zdanie – Gotowe na wczoraj.

Jeżeli firma, której nazwy szukamy, jest tylko naszą własnością, można wykorzystać imię i nazwisko. Jest to jednak bardzo ryzykowne podejście - często potencjalny klient może trafić do innej osoby o takich samych personaliach.

Jeżeli mamy aspiracje na podbój rynków zagranicznych, warto sprawdzić, czy nazwa firmy nie będzie obraźliwa w innych krajach. Przykładem takiego przedsiębiorstwa jest niemiecka firma produkująca żarówki – Osram. Pochodzenie słowa nie jest jednak wulgarne, wywodzi się od pierwiastków osm w połączeniu z wolfram.

Doskonała nazwa firmy i przystosowanie jej na rynku

Zanim podejmiemy decyzję o nazwie firmy, sprawdźmy dostępność domeny internetowej. Coraz częściej nazwa firmy jest taka sama jak nazwa marki, dlatego ten krok wydaje się konieczny.

Jeżeli uda się przefiltrować wszystkie określenia, na arkuszu zostaje niewielka liczba propozycji. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie testowania połączenia słów – można to robić za pomocą telefonu, maila lub też forum dyskusyjnego.

Dobrym rozwiązaniem okazuje się jednak metoda na głuchy telefon. Konieczne jest wybranie co najmniej dwudziestu numerów znajomych. Warto wcześniej przygotować sobie formułkę, z którą będziemy dzwonić, np.: Cześć XYZ, jestem na etapie ustalania nazwy swojej firmy i chciałbym, abyś pomógł mi podjąć właściwą decyzję. Podam ci za chwilę kilka nazw firm oraz przygotowane do nich slogany. Wypowiem je tylko raz i chciałbym, abyś ich nie notował. Zadzwonię jutro do ciebie i sprawdzę, które utkwiły ci w pamięci.

Dzięki takiemu prostemu testowi będziemy w stanie sprawdzić, która nazwa i slogan najbardziej trafiają do potencjalnych klientów.

Jeżeli nasza nazwa firmy jest oryginalna i wyróżniamy się oferowanymi usługami, możemy liczyć, że zostaniemy zapamiętani. Istnieje bardzo wiele miejsc, które oferują identyczny asortyment, jednak to dzięki oryginalnym sloganom reklamowym oraz nazwie przedsiębiorstwo staje się rozpoznawalne i zapamiętane przez grono klientów. To z kolei gwarantuje, że nie zniknie ono wśród firm oferujących ten sam asortyment i usługi.

Zakładając swoje przedsiębiorstwo warto skupić się najpierw na nazwie oraz sloganie, którego będziemy używać, a dopiero później na innych działaniach marketingowych. To dzięki tym dwóm elementom możliwe jest osiągnięcie prawdziwego sukcesu i wyznaczonych sobie celów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów