Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre marki w szybkim tempie zyskały olbrzymią popularność? Czy jest to wyłącznie zasługa oferowanych usług i produktów oraz dobrej reklamy, czy może przyczyniło się do tego jeszcze coś? Bez wątpienia na ich sukces składa się harmonijne współgranie wielu różnych czynników, spośród których jednym z bardziej istotnych jest właściwie dobrana nazwa dla firmy. To od niej częściowo zależy sukces marki i to, czy szybko zacznie na siebie zarabiać oraz pozyska zadowolonych klientów, czy będzie musiała próbować wielu sztuczek marketingowych, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej.
Stworzenie dobrej nazwy dla swojej firmy nie jest łatwe. Niekiedy wymaga to czasu i jest poprzedzone szeregiem innych działań, które mają nam ułatwić wybór tej najwłaściwszej i najlepiej odpowiadającej profilowi działalności. Nazwa dla firmy nie bierze się znikąd. Jej tworzenie to bardzo długi proces, na który składają się badania rynku, analizy psychologiczne i lingwistyczne, a także wyodrębnienie osobistych priorytetów.
Nazwa dla firmy - jak zacząć?
Zawsze najtrudniej jest zacząć, bez względu na to, co robimy: czy jest to odrabianie lekcji w podstawówce, sprzątanie mieszkania, gotowanie obiadu, czy właśnie stworzenie nazwy dla firmy. Wszystko zaczyna się w naszej głowie i oczywiście od obrazu idealnego klienta. Najpierw musimy precyzyjnie określić, kim on jest. Skoro wiemy już, czym będziemy się zajmować, nie powinno to sprawić aż tak dużych problemów, jak mogłoby się wydawać, np.:
ubranka dla dzieci – młodzi rodzice, kobiety w ciąży;
biuro turystyczne – społeczność o średnich zarobkach, młodzi małżonkowie, zamożni emeryci;
ekskluzywne kosmetyki przeciwzmarszczkowe – kobiety w średnim wieku, dbające o swój wygląd.
Dużo trudniejsze jest wyobrażenie sobie tego, w jaki sposób nasz klient chce być postrzegany. Czy jest to osoba poważna, czy wyluzowana, ukierunkowana na wartościowe treści, jakie jej powinniśmy dostarczyć, czy może z poczuciem humoru i nastawiona na rozrywkę? Ma to duży wpływ na to, jaka nazwa dla firmy w konsekwencji będzie tą idealną. Musisz nauczyć się myśleć jak twój klient, patrzeć jego oczami i postępować tak, jak on by od ciebie oczekiwał. Bez tego nie będziesz w stanie stworzyć odpowiedniej nazwy dla swojej marki.
Dobra nazwa dla firmy - wykorzystaj wszystkie pomysły i skojarzenia
Do tego etapu dotrzesz dopiero wtedy, kiedy poznasz swoją grupę docelową. Pamiętaj, że każdy pomysł może się okazać tym dobrym, a każde słowo może być tym kluczowym. Zapisuj wszystko, co tylko przyjdzie ci na myśl. Uważasz, że coś nie ma sensu, że inne nazwy dla firm brzmią zupełnie inaczej? Nie szkodzi, a może to nawet lepiej, bo nazwa dla firmy musi być oryginalna i unikatowa. Zabaw się w skojarzenia i synonimy, zaangażuj swoją rodzinę w zabawę. Co dwie głowy to nie jedna, a co kilka to nie dwie. Szukaj inspiracji. Gdzie? Odpowiedź brzmi: WSZĘDZIE! Codzienność może okazać się najlepszym źródłem pomysłów. Przykładowo firma Big Star - po polsku nie znaczy to nic innego, jak „duża gwiazda”, a jednak udało się jej przebić przez szerokie grono klientów i zaistnieć na całym świecie. Może jakaś gra słów, niespotykane połączenia wyrazowe lub skróty myślowe? – pamiętaj jednak, że musi to mieć sens i tworzyć spójną całość.
Jaka nazwa dla firmy, taki slogan
Nazwa dla firmy jest ściśle powiązana z jej sloganem reklamowym. Wydawać by się mogło, że już samo stworzenie nazwy jest niezwykle trudne, a kiedy dochodzi do tego jeszcze slogan, niektórzy myślą, że to przerasta ich możliwości. Wbrew pozorom te dwie rzeczy łatwiej stworzyć jednocześnie. Slogan musi mówić jak najwięcej o twojej firmie, w jak najmniejszej liczbie słów. Pomyśl o swoich klientach, o ich problemach i o tym, czego od ciebie oczekują oraz jak możesz im to zapewnić. Słowa sloganu są pewnego rodzaju wskazaniem potencjalnym klientom drogi, która prowadzi właśnie do ciebie. Jest to nie tylko prezentacja i reklama twojej marki, ale przede wszystkim wyodrębnienie twoich największych atutów, z którymi chcesz być kojarzony. Słowa sloganu będą inspiracją nazwy dla firmy.
Pamiętaj, że slogan nie może być długi – to tylko kilka słów, które znajdą się obok logo twojej firmy. I tu mamy kolejne pojęcie, a mianowicie: logo, czyli element identyfikacji wizualnej. Ono również ma znaczenie w momencie, kiedy zastanawiasz się, jaka nazwa dla firmy będzie najlepsza. Mamy zatem trzy elementy, które się ze sobą łączą i tworzą harmonijną całość: nazwa dla firmy, slogan i logo. Tworząc je jednocześnie, łatwiej jest znaleźć tę najważniejszą cechę marki, którą będziemy chcieli podkreślić właśnie poprzez nazwę.
Gorsze, lepsze i najlepsze pomysły
W stworzonej przez ciebie bazie pomysłów na pewno są takie, które się wyróżniają, a więc są lepsze od pozostałych. W końcu musi nadejść moment, kiedy przeprowadzisz selekcję i wybierzesz dla swojej firmy tę nazwę, która najlepiej będzie odzwierciedlać ciebie i charakter oraz misję marki. Postaraj się spojrzeć na wszystkie propozycje bardzo krytycznie i obiektywnie. Zastanów się, co tak naprawdę jest dla ciebie najważniejsze, i która z propozycji najlepiej to podkreśla. Pamiętaj również, że nazwa dla firmy powinna być unikatowa i oryginalna. Unikaj takich, które już istnieją – z tych zrezygnuj w pierwszej kolejności. Te, które trudno zapamiętać, które nie zapadają w pamięć przy pierwszej styczności z nimi, odrzucamy jako drugie. Jako trzecie zostają przez nas wykreślone te, które są mało zrozumiałe, znalazły się na liście propozycji zupełnie przypadkowo. I tak oto pozostały nam tylko propozycje, które najlepiej wpisywałyby się w politykę naszej firmy.
Spośród trzech czy pięciu nazw łatwiej wybrać tę najlepszą. Ale jak? Testujmy je! Tutaj możesz wykorzystać swoich niezawodnych znajomych. Wystarczy, że zadzwonisz do kilku z nich, przedstawisz im swoje propozycje, po czym następnego dnia wykonasz do nich ponownie telefon i zapytasz, która z nazw pozostała w ich pamięci. To właśnie będzie ta, którą powinieneś wybrać.
Kreatywność, nieszablonowe myślenie, oryginalne skojarzenia – to jednak zbyt mało, aby móc stworzyć nazwę dla firmy. Tutaj potrzeba analizy, strategicznego umysłu i obiektywnego spojrzenia na swoją firmę, najlepiej oczami samych klientów, co wielu przedsiębiorców uważa za najtrudniejsze, a niektórzy nawet za niewykonalne. Nic jednak nie dzieje się samoistnie – wszystko jest związane z dużym wysiłkiem i poświęceniem. Czasami również wymaga czasu, dlatego cierpliwość jest tutaj jak najbardziej pożądaną cechą. Unikaj pułapek takich jak wykorzystanie w nazwie swojego imienia, nazwiska czy też miejscowości. Nie zawsze są one adekwatne do świadczonych przez ciebie usług. Sprawdziło się to w przypadku Forda czy Jacobsa, ale już Kowalski czy Nowak nie brzmi tak wyjątkowo i oryginalnie.