Poradnik Przedsiębiorcy

Nazwa firmy i jej znaczenie dla wizerunku - najważniejsze informacje

Wielu startującym przedsiębiorcom wydaje się, że gwarantem sukcesu w prowadzeniu działalności gospodarczej jest dobrze wykonywana praca. Jak się okazuje, dobry produkt nie wystarczy, by skutecznie bronić się przed napierającą konkurencją. Bez dobrej, chwytliwej i prostej do wymówienia nazwy firma może stracić swoją szansę. Liczne badania, przeprowadzane między innymi w Stanach Zjednoczonych, dowiodły, że nazwa firmy jest ważniejsza nawet od świetnie skonstruowanego i wypromowanego przesłania reklamowego. Odbiorca, choć często podświadomie, analizuje treść, jaką otrzymał, stara się też skojarzyć źródło komunikatu - bez tego ogniwa hasło traci moc swojego oddziaływania.

Nazwa firmy to podstawa

Zaistnienie w świadomości konsumenta w odpowiedni sposób jest dla twórców firmy gwarantem sukcesu, dlatego należy uważać, aby nazwa firmy:

  • była łatwa do wymówienia i zapamiętania,

  • wzbudzała skojarzenia z zakresem działalności firmy,

  • była na tyle uniwersalna, by na innym obszarze językowym nie wzbudzała negatywnych czy niestosownych skojarzeń. Często właściciele firm nie biorą pod uwagę możliwości rozszerzenia swojej działalności o inne kraje, zapominając o jednej istotnej kwestii -  biznes ulega wirtualizacji, a bariery wynikające dotychczas z odległości czy też komunikacji tracą na znaczeniu,

  • była równocześnie adresem witryny WWW. Dlatego przy tworzeniu tak ważnego elementu firmy należy sprawdzić, czy wybrana propozycja posiada wolną domenę. To dzięki niej przedsiębiorstwo może zaistnieć na wirtualnym rynku.

Przy zakładaniu firmy powinno się wyczerpująco przeanalizować skalę działania przedsiębiorstwa, grupę docelową oraz wpływ, jaki może mieć dana nazwa firmy na jej szansę medialnego przebicia się.

Tworzenie nazwy firmy - najważniejsze kroki:

  1. Wypisanie co najmniej kilkudziesięciu słów-skojarzeń, które charakteryzują firmę, jest punktem, od którego powinno się rozpocząć proces tworzenia nazwy dla naszego brandu.

  2. Następnie warto przetestować kilka wybranych słów i związków frazeologicznych z listy stworzonych propozycji. W tym celu można przeprowadzić sondę. Opierając się między innymi na statystykach, należy wybrać grupę reprezentatywną dla rynku, na jakim zamierza się działać i zobaczyć, które z haseł najbardziej przypadło ankietowanym do gustu. Przeanalizujmy, w jaki sposób odbierają wybrane nazwy i czy odpowiadają one branży, w której chcemy funkcjonować.

  3. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż znajomi czy rodz­ina nie wie­dzą lep­iej. Osoby emocjon­al­nie bądź zawo­dowo zaan­gażowane w markę mogą mieć trud­ności z jej oceną. Spo­jrze­nie z zewnątrz, obcych nam osób, to gwa­ran­cja aut­en­ty­cznej świe­żo­ści.

Zła nazwa firmy szkodzi

Nietrafiona, zła nazwa może poważnie zaszkodzić firmie. Często właściciele przedsiębiorstw nie precyzują lub źle określają segment rynku i adresata marki. W konsekwencji nazwa firmy, zamiast pomagać, przeszkadza w budowaniu zamierzonego wizerunku produktu (firmy). Kolejnym wielokrotnie popełnianym błędem jest niedostatecznie odróżnienie firmy od konkurencji. W efekcie takich działań wybrana nazwa jest trudna do zapamiętania dla klienta.

Często też lekceważona jest reguła, że nazwa powinna mówić prawdę o marce. Jeżeli nadawca decyduje się na nazwę odwołującą się nie do emocji i intuicji, lecz stawia na obiektywne, sprawdzalne walory produktu, to nie może kłamać. Jeżeli sok o nazwie Owocowy Raj nie będzie zawierał ani śladu owoców, a głównym składnikiem będą substytuty owoców, to klient i tak się o tym dowie.

Najczęstsze błędy przy tworzeniu nazwy firmy

  1. Nazwa trudna do zapamiętania

Nazwa to jeden z najkrótszych komunikatów dotyczących twojej firmy. Oznacza to, że powinna być ona łatwa do zapamiętania. Nie występują w niej żadne formy graficzne, dlatego warto postawić w tym przypadku na prostotę, która przyczyni się do szybszego i trwalszego zapamiętania jej przez klientów.

  1. Uciążliwa popularność nazwy

Istnieją takie nazwy firm, które po wpisaniu w wyszukiwarce internetowej pokazują wiele wyników wyszukiwania dotyczących różnych przedsiębiorstw, kiedy szukamy informacji o tym jednym, konkretnym. Stosowanie występującej już nazwy firmy z pewnością nie pomoże w rozpoznawalności naszej marki. Warto w tym przypadku postawić na oryginalność.

  1. Dwuznaczność nazwy

Warto opracować nazwę firmy, której wymowa równa jest z jej formą pisaną. Wtedy gdy podamy komuś nazwę firmy, nie pojawią się wątpliwości dotyczące zapisu i później odszukania naszej firmy w sieci.

  1. Nazwa odbiegająca od zakresu działalności firmy

Nie chodzi tutaj o przesadną dosłowność, bo takie też się zdarzają. Mimo wszystko warto zadbać o to, aby nazwa firmy w jakimkolwiek zakresie nawiązywała do charakteru działalności. Jeśli klienci znajdą powiązanie między nazwą a branżą, w której działa firma, to łatwiej będzie im też ją zapamiętać i przypisać do niej różnego rodzaju emocje.

  1. Mała oryginalność nazwy

Nazwa firmy powinna być oryginalna. Nieprzesadzona, bo jak już zostało wspomniane w powyższym punkcie w prostocie siła, ale mimo wszystko powinna być inna od tysiąca konkurencyjnych firm.