Tworzysz firmę i nie wiesz jak ją nazwać? Powinieneś wiedzieć, że nad dobrą nazwą warto się zastanowić już przed rozpoczęciem działalności. Kiedy już w trakcie prowadzenia biznesu będziesz chciał z jakiegoś powodu zmienić nazwę firmy, całą pracę nad jej wizerunkiem będziesz musiał niestety rozpocząć od nowa. Sprawdź, czym jest naming!
Jedną z trzech najważniejszych części brandingu firmy (czyli budowania świadomości marki) obok loga i hasła reklamowego jest jej nazwa. Efektowna nazwa firmy to podstawa nowoczesnych przedsiębiorstw, a proces jej tworzenia to tak zwany naming. Jeśli zdecydowaliśmy się wymyślić ją samodzielnie, bez pomocy firm bądź odpowiednich agencji, powinniśmy poświęcić tej sprawie sporo czasu. Od efektu tego procesu często zależy sukces działalności. Nazwa jest kluczową częścią całej strategii marketingowej.
Naming a strategia marketingowa
Klient najczęściej identyfikuje firmę właśnie z nazwą. Żadna kampania reklamowa nie umożliwi nam satysfakcjonujących efektów, jeśli nazwa nie będzie dobra. Jej atutem powinna być stałość, dzięki czemu jest najbardziej stabilnym elementem całej strategii marketingowej. Bez względu na hasła i slogany nazwa w reklamach jest zawsze taka sama. Powinna zatem wyróżnić nas spośród konkurencji i określić charakterystyczną tożsamość, wizerunek i związany z nim świat wyobrażeń.
Jak to działa w praktyce? Z badań nad naszym mózgiem wynika, że słowa i obrazy tworzą w naszej głowie pewne połączenia, które następnie tworzą wyobrażenia. Dzięki temu biorąc na przykład słowo „kreda”, tworzymy w naszym mózgu obraz narzędzia do pisania po tablicy i nie ma szans, abyśmy pomylili ją z czymś innym. Tak samo działają nazwy firm. Czy masz problem z określeniem, czym zajmują się marki takie jak Nike, Krakowski Kredens czy chociażby Pudliszki? Zapewne nie. Twoja nazwa musi mieć zatem taką samą wartość. Stąd tak ważne jest, by już na początku nazwać firmę tak, by już później nigdy nie było potrzeby zmiany - będzie to bowiem marketingowy strzał w kolano.
O czym należy pamiętać na samym początku, aby później nie żałować?
W świecie namingu jest kilka podstawowych niepisanych reguł, których warto się trzymać. Kreując nazwę dla naszego przedsiębiorstwa, powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że w tym przypadku mniej znaczy więcej. W praktyce polega to na tym, że im nazwa będzie krótsza i bardziej bezpośrednia, tym lepiej. Rynek jest już niestety tak przesycony, że w wielu branżach najlepsze nazwy mogą już być zajęte. Ważną kwestią są także doświadczenia. Musisz wziąć pod uwagę, że każdy człowiek jest inny i rozumie niektóre słowa i frazy zgodnie ze swoimi doświadczeniami i związanymi z nimi wyobrażeniami. Nie zawsze to, co ty rozumiesz w określony sposób, może zostać zrozumiane tak samo przez twoich klientów - staraj się to przewidzieć. Nazwa powinna być w dodatku rozpoznawalna, kojarzyć się pozytywnie i zapadać w pamięć.
Prawo jest ważne
Niezwykle ważną rzeczą w kwestii nazewnictwa są regulacje prawne. Przy nazywaniu swojej firmy musisz trzymać się wyznaczonych reguł, które zabraniają używania niektórych słów i ograniczają proces kreatywny. Przede wszystkim nazwa, której chcesz użyć musi być wolna i dostępna. W praktyce znaczy to tyle, że inna firma na określonym obszarze gospodarczym nie może jej używać (jest to tak zwana ochrona patentowa). Aby nie zmylić naszych klientów, warto także osadzać nazwę firmy w kontekście miejsca w którym funkcjonuje, jej produktów, a także odbiorców. Powinna dodatkowo odwoływać się ona do ogólnych wartości firmy i nawiązywać do branży, w której działa, profilu i konkretnych cech tożsamościowych, a także być spójna z rolą, jaką twoja firma będzie pełnić na rynku.
Jak stworzyć nazwę?
Jeśli nazwę będziemy kreować sami, a nie przy pomocy profesjonalnej firmy, warto zastosować się do kilku zasad, które mogą nam usystematyzować pracę. Burza mózgów jest pierwszą z nich. Weź kartkę papieru i wypisz absolutnie wszystkie słowa, które kojarzą się z twoją działalnością, branżą w której działasz oraz twoimi potencjalnymi klientami i tym jak chcesz być przez nich postrzegany.
Inspiracji możesz szukać w słowniku, internecie czy za granicą. Na następnym etapie wyeliminuj nazwy, które są najbardziej banalne, źle się kojarzą bądź są już używane przez inne przedsiębiorstwa. Z pozostałych wybierz dziesięć najlepszych twoim zdaniem i zacznij je testować. Rozmawiaj na ich temat ze znajomymi, pytaj najbliższych i wyciągaj wnioski. Sprawdź po jakimś czasie, które z wymienionych nazw zapamiętali. W ten sposób stwórz ranking popularności i wytypuj z niego trzy najlepsze nazwy. Po jakimś czasie dokonaj wyboru jednej konkretnej, co do której jesteś najbardziej przekonany.
Dobra nazwa to podstawa istnienia firmy i jej strategii marketingowej. Warto zatem już na początku przyłożyć się do tego zadania i wymyślić taką, która w pełni będzie oddawać tożsamość twojego przedsiębiorstwa. Postaraj się, aby w przyszłości nie było potrzeby jej zmieniać, dzięki temu, że już na początku jest zbieżna z branżą i usługami, które prowadzisz. Jeśli będziesz mieć problem z odpowiednią kreacją, zatrudnij do tego profesjonalistów.