Poradnik Przedsiębiorcy

Strona mobilna - zalety i wady jej posiadania

Przedsiębiorstwa obecne w internecie prędzej czy później zdecydują się na założenie mobilnej wersji swojej strony internetowej. Pozwala ona na dotarcie do większej liczby klientów, którzy szukają danych usług lub produktów, wykorzystując do tego smartfona lub tablet. Strona mobilna - jakie są zalety i wady jej posiadania?

Czym tak właściwie jest internetowa strona mobilna?

W ostatnich latach coraz popularniejsze stały się urządzenia mobilne. Jeszcze dekadę temu bardzo ciężko przeglądało się zasoby internetu z użyciem telefonu komórkowego, a najnowsze statystyki pokazują, że ponad połowa internautów codziennie co najmniej dwie godziny, buszując w sieci z wykorzystaniem smartfona lub tabletu. Strona mobilna to odpowiednio przygotowana wersja naszej witryny WWW pod urządzenia mobilne. Webmasterzy bardzo często decydują się na stworzenie całkowicie nowej wersji strony. Jest ona znacznie „lżejsza” w porównaniu z deskopową, przez co słabsze podzespoły smartfona lub tabletu poradzą sobie z jej szybkim załadowaniem. Twórcy stron internetowych zwracają również uwagę na to, że wiele osób przeglądających sieć na telefonie wykorzystuje do tego transfer mobilny, czyli dostęp do internetu z wykorzystaniem sieci GSM. Jakość takiego połączenia w dużej mierze zależy od tego, gdzie się znajdujemy. Im dalej od nadajnika znajduje się nasz smartfon, tym gorszy zasięg będziemy mieć. Właśnie również dlatego strona mobilna potrzebuje mniejszego transferu danych niż klasyczne ich wersje.

Czym się charakteryzuje mobilna wersja strony internetowej?

  • Jest znacznie odchudzona, dzięki czemu może się szybciej ładować na urządzaniach, które mają słaby dostęp do internetu. Pozbawiona jest zbędnych elementów, takich jak zasobożerne grafiki, animacje czy filmiki.

  • Ma dostosowaną czcionkę. Mobilne wersje stron WWW zazwyczaj charakteryzują się bezszeryfowymi czcionkami, dzięki czemu łatwiej jest nam czytać znajdujący się na stronie tekst. Pamiętajmy, że urządzenia przenośnie nie posiadają tak dużych ekranów, jak komputery. Czcionka charakteryzuje się również odpowiednim rozmiarem

  • Ma odpowiednio rozmieszczone treści. Internetowa strona mobilna musi mieć przemyślany projekt. Wszystkie treści, takie jak obrazki, odnośniki do innych stron czy tekst reklamowy powinny być rozmieszczone w jednym rzędzie. To również wpływa na odbiór strony przez internautę. Akceptowalne są maksymalnie dwa rzędy, jednak tego typu rozmieszczenie treści wymaga od twórców nie lada zdolności.

Wady i zalety posiadania mobilnych wersji stron WWW

Prowadząc firmę reklamującą swoje usługi lub produkty w internecie, powinniśmy posiadać mobilną wersję strony WWW. Pozwala ona na dotarcie do większej liczny odbiorców poprzez dostosowanie treści do urządzeń z mniejszymi ekranami oraz słabszym dostępem do internetu. Strona mobilna pozwala na lepsze dopasowanie treści i o wiele bardziej intuicyjną nawigację. Również czas ładowania jest znacznie krótszy niż w przypadku wersji na komputery. Internauta, który będzie musiał czekać kilka minut na załadowanie danej informacji czy produktu (w przypadku sklepów internetowych), z całą pewnością po prostu opuści daną witrynę i odwiedzi stronę naszej konkurencji. Oczywiście posiadanie mobilnej wersji strony WWW ma również wady. Ze względu na ich konstrukcję i specyfikę nie możemy na tego typu witrynach publikować grafik wysokiej rozdzielczości. Jednak więcej przesłanek sugeruje, że powinniśmy zainwestować w mobilną wersję naszej strony WWW.