Marketing w internecie ma wiele oblicz – od promocji w social media, przez umiejętne wykorzystanie newsletterów, aż po marketing treści. Wśród wszystkich tych dziedzin nie sposób pominąć marketingu wyszukiwarkowego, który dzieli się na kampanie linków sponsorowanych oraz na pozycjonowanie i optymalizację, czyli na działania SEO. W tym artykule zajmiemy się właśnie nimi.
Czym jest pozycjonowanie strony?
Pozycjonowanie to najogólniej rzecz biorąc zestaw działań, z pomocą których strona staje się bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. Dzielą się one na dwie kategorie. Jedna to tak zwane SEO on-site, czyli wszystko, co wykonuje się w obrębie serwisu, a co ma ostatecznie znaleźć odbicie w lepszych wynikach w wyszukiwarce. Druga to SEO off-site, a więc jak łatwo się domyślić zestaw działań poza stroną.
Dlaczego warto się pozycjonować?
Z wyszukiwarek korzysta praktycznie każdy, coraz częściej wprowadzając do nich nawet bardzo banalne zapytania. Kto często pojawi się w wynikach, siła rzeczy ma większe szanse na pozyskanie kolejnych klientów. A ponieważ promocja tą drogą nie jest odbierana przez internautów jako reklama, jest to doskonały sposób na nieinwazyjne dotarcie do dużej liczby odbiorców.
SEO on-site – o co chodzi?
Działania on-site to przede wszystkim optymalizacja techniczna oraz rozbudowa i stopniowe dopasowywanie treści na stronie. Aby przeprowadzić tego rodzaju działania, na samym początku dokonuje się kompleksowego audytu strony, w trakcie którego wychwytywane są główne problemy, ale też odnajdywane są szanse, z których warto skorzystać dla szybszego poprawienia wyników.
Poprawki techniczne mogą obejmować między innymi (choć zdecydowanie nie tylko) eliminację powielonych adresów, przyspieszenie ładowania się strony, usprawnienie wewnętrznej nawigacji witryny, czy zablokowanie indeksacji mniej istotnych treści.
Z kolei optymalizacja treści oznacza między innymi sprawdzenie jej unikalności, poprawienie ich pod kątem występowania fraz kluczowych, zadbanie o to, ale też tworzenie nowych, uwzględniających pożądane słowa kluczowe.
SEO off-site – o co chodzi?
O ile dobra optymalizacja samej strony to doskonała podstawa do działań SEO, to już zadbanie o pozyskanie wartościowych linków jest porównywane do dostarczenia stronie dobrego paliwa. Nie warto tego elementu zaniedbywać, bo zdecydowanie przekłada się na wzmocnienie pozycji, ale też – w zależności od jakości pozyskanych odnośników – na stabilność strony w przypadku niektórych z aktualizacji algorytmu wyszukiwarki.
Na co warto uważać?
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w trakcie przeprowadzania działań SEO jest nieumiejętny dobór fraz, na które serwis będzie promowany. To ważne, ponieważ w niektórych przypadkach pozornie atrakcyjne słowa kluczowe co prawda faktycznie będą przyciągać dużo odbiorców, ale niekoniecznie będą przekładać się na dużą liczbę konwersji – za to być może będą wymagały dużych inwestycji. Z kolei zbyt precyzyjne frazy mogą okazać się w ogóle nie wyszukiwane.
Jak zadbać o dobre frazy? Najlepiej poprzez przeprowadzenie testowej kampanii linków sponsorowanych Google Ads, w ramach której zweryfikowana zostanie nie tylko popularność, lecz również jakość poszczególnych fraz.