Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing w Internecie - pozycjonowanie i optymalizacja

Pozycjonowanie (SEO) to szereg działań, których celem jest osiągnięcie jak najwyższego rezultatu w wynikach wyszukiwarki Google. Oczywiście, istnieją także inne wyszukiwarki, jednak ta zdecydowanie zdominowała pozostałe i stała się wiodącą i najczęściej wybieraną przez użytkowników. 

Marketing internetowy rozwija się bardzo dynamicznie i stale poszukuje nowych sposobów dotarcia do klienta. Nie pozostał obojętny na możliwości, jakie daje wyszukiwarka internetowa i w krótkim czasie zaczął korzystać z jej dobrodziejstw. Naiwny jest ten, kto uważa, że wyniki, pojawiające się po wpisaniu szukanej frazy są zawsze przypadkowe i zupełnie obiektywne. Czasem są, ale najczęściej stanowią efekt ciężkiej pracy osób zajmujących się pozycjonowaniem.

Pozycjonowanie, czyli warto dać się poznać innym

Decyzja o rozpoczęciu pozycjonowania strony internetowej wiąże się również z założeniem, że tak naprawdę nie wystarczy być po prostu w sieci, żeby zostać zauważonym. Przeciętny użytkownik bazuje tylko na pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwarki, a każdą kolejną stronę ogląda coraz mniej liczna grupa osób. Dlatego tak istotne jest pozycjonowanie się na odpowiednie frazy, jak najlepiej odzwierciedlające charakter prowadzonej działalności.

Internet to niesamowity środek ułatwiający dotarcie do nowego klienta. Stale rosnąca liczba użytkowników tylko potwierdza to założenie. Dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby mieli oni szansę w jak najłatwiejszy sposób dowiedzieć się o każdym nowym sklepie czy portalu.

Skuteczne pozycjonowanie - wprowadzenie

Pozycjonowanie to obecnie jedna z podstawowych form promocji w Internecie. Jej popularność jest duża ze względu na relatywnie niski koszt usługi i bardzo dobre rezultaty. Warto zaznaczyć jednak, że czas oczekiwania na wyniki jest dość długi - zazwyczaj trwa kilka miesięcy. Firmy, które zawodowo zajmują się pozycjonowaniem stron www są rozliczane za efekty. Często otrzymują wynagrodzenie lub jego drugą część dopiero po zrealizowaniu wcześniejszych ustaleń. W ten sposób ich praca staje się bardziej efektywna i poprawia się jej jakość.

Przy założeniu, że nie wszyscy użytkownicy sieci zdają sobie sprawę, że specjaliści od pozycjonowania mają wpływ na wyniki wyszukiwarki, jasne jest, że jej ufają. Łatwiej i szybciej podejmują decyzje o zakupach, ponieważ są nieświadomi, że najprawdopodobniej padli ofiarą marketingu internetowego. Taka nieświadomość nie niesie za sobą żadnych negatywnych konsekwencji dla konsumenta, a jednocześnie świadomi potęgi wyszukiwarki sprzedawcy zwiększają swoje przychody.

Dobrze wypozycjonowana strona internetowa ma jeszcze jeden plus. Jej wartość wzrasta, jeśli znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwarki. W rezultacie podczas sprzedaży takiej strony można otrzymać za nią więcej pieniędzy, w porównaniu do jej pierwotnej wartości. 

Pozycjonowanie strony internetowej nie jest bardzo trudnym zajęciem, ale wymaga odpowiedniego przygotowania. Szereg informacji na ten temat można znaleźć w specjalistycznej literaturze, jak również bezpośrednio w sieci. Zdobyta w ten sposób wiedza umożliwi samodzielne prace nad własną stroną. Jednak, już na samym początku należy zdawać sobie sprawę z faktu, że pozycjonowanie jest pracą wymagającą dużego poświęcenia i czasu. Tworzenie skutecznej strategii powinno być przemyślane i obejmować zaplanowane wcześniej działania. Wszystkie prace muszą być prowadzone w sposób systematyczny i ciągły. Dlatego warto dokładnie przemyśleć, czy robić to samodzielnie, czy też warto będzie skorzystać z usług specjalistów.

Nawet przy decyzji o zatrudnieniu wykwalifikowanego specjalisty dobrze jest wiedzieć coś więcej o pozycjonowaniu. Dzięki temu, można sprawować kontrolę nad pracownikiem i systematycznie rozliczać go z efektów jego pracy.

Pozycjonowanie a pozycja w wyszukiwarce

Aby zrozumieć pozycjonowanie, należy najpierw zorientować się, jak działa wyszukiwarka. Wyszukiwarka tworzy indeks każdej strony, która znajduje się w Internecie. Przy pomocy specjalnych programów, operatorzy wyszukiwarki (roboty) indeksują strony i kwalifikują je według znaczenia. Warto wiedzieć, że im częściej konkretna strona jest aktualizowana, tym większe jest zainteresowanie nią operatora. Dla wyszukiwarki istotne są również powiązania badanej strony z innymi - efektem tych zależności jest jej wysokie miejsce w wynikach. Na wyniki wyszukiwarki wpływ ma ponadto trafność informacji na stronie z hasłami, które potencjalny klient wpisuje podczas poszukiwań.

Pozycjonowanie i rola słów kluczowych

Dobór kluczowych słów to niezwykle istotne zadanie. Wybrane słowa powinny jak najdokładniej charakteryzować rodzaj prowadzonej działalności. Przy wyborze warto posłużyć się frazami z długiego ogona, które najczęściej składają się z czterech słów i są w stanie najlepiej opisać prowadzoną działalność. Warto dokładnie przemyśleć, na jakie słowa wskazana strona ma być pozycjonowana, ponieważ jest to pierwszy etap całego zadania. Dobrym posunięciem jest rozważenie, których określeń może użyć klient, podczas swoich poszukiwań. W końcu to on dokonuje zakupów. Lista słów nie może być zbyt długa i wskazana jest obiektywna ocena ich przydatności. Pomocne z pewnością okażą się narzędzia dostępne w sieci, takie jak Google Trends oraz Google AdWords Keyword.

Pozycjonowanie i trafność

Kolejny etap stanowi odpowiednie przygotowanie strony. Słowa kluczowe powinny odnosić się do tych, które zostały wykorzystane w serwisie, ponieważ w ten sposób zwiększa się trafność całego przedsięwzięcia. Istotna jest poprawna konstrukcja strony (użycie języka HTML), jak również zamieszczenie na niej linków, które widzi wyszukiwarka. Dobrym posunięciem jest umieszczenie w treści stron odnośników do kolejnych podstron. Nie wolno zapominać również o odpowiednim tytule. Powinien być on przyjazny dla internautów i jednocześnie bogaty w słowa kluczowe.

Pozycjonowanie i katalogowanie

Ostatnim aktem przedstawienia jest budowanie pozycji w wyszukiwarce, które odbywa się przez stworzenie odpowiedniego zaplecza. Zaplecze stanowią inne strony, na których zostały zamieszczone odnośniki do strony pozycjonowanej. Podstawowym sposobem zdobywania odnośników są wpisy do katalogów. W sieci dostępnych jest szereg stron, na których można zamieścić nazwę strony i link do niej. Katalogi mogą być płatne lub bezpłatne, a dodawane wpisy automatyczne lub ręczne. Istnieją również specjalne programy, które ułatwiają prawidłowe skatalogowanie strony. Poza katalogami podstawowymi dostępne są ponadto specjalne katalogi, na których znajdują się pełne opisy pozycjonowanych stron. Wybór tych katalogów jest zdecydowanie skuteczniejszy, ale i bardziej pracochłonny, ponieważ wymaga za każdym razem stworzenia unikalnego opisu.

Pozycjonowanie strony internetowej nie jest trudne, jeśli naprawdę chce się całkowicie poświęcić temu zajęciu. Opiera się na zdobyciu ogólnodostępnej wiedzy i posiadaniu odpowiedniej ilości czasu. Nie wszyscy mają jednak odpowiednie umiejętności informatyczne i każdą wolną chwile mogą poświęcić pozycjonowaniu. Tym osobom z pomocą przyjdą firmy świadczące odpowiednie usługi. A że konkurencja jest duża, z pewnością każdemu uda się znaleźć taką, która najlepiej będzie spełniać ich potrzeby.